مطالعات جدید نشان می دهد کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان بر کیفیت اسپرم ها تاثیر دارد و می تواند در طولانی مدت، تاثیر مستقیمی بر سلامت فرزندان داشته باشد.

بیماری های روانی از طریق والدین به جنین منتقل می شود؟

سلامت نیوز:مطالعات جدید نشان می دهد کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان بر کیفیت اسپرم ها تاثیر دارد و می تواند در طولانی مدت، تاثیر مستقیمی بر سلامت فرزندان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،نتایج این مطالعه که در دانشگاه ناتینگهام با گنجاندن برنامه غذایی محدودی از پروتئین روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد بچه موش های آن ها دچار چاقی همراه با علایم دیابت نوع 2 و بروز محدود ژن های تنظیم کننده متابولیسم چربی ها بودند.پیش از این نیز تایید شده بود که اسپرماتوزوئیدهای مردان چاق، سیگاری، الکلی و مبتلایان به دیابت نوع 2 کیفیت کمتری دارند. با این حال، تاثیر ملموس این عوامل بر نسل بعد تاکنون اثبات نشده است.همواره اطلاعات مختلفی درباره تاثیر شیوه زندگی سالم و انتخاب های غذایی در اختیار خانم هایی قرار می گیرد که قصد باردار شدن دارند، اما درباره پدران، این موضوع معمولا نادیده گرفته می شود. مطالعات جدید آزمایشگاهی نشان می دهد که رژیم غذایی و وضعیت روحی مطلوب پدر در زمان لقاح، تاثیرات خود را بر سلامت متابولیک و رشد فرزندان در طولانی مدت خواهد گذاشت و به عبارت دقیق تر، رژیم غذایی با مقدار محدود پروتئین ها موجب تغییراتی در DNA اسپرماتوزوئیدها می شود.
بسیار مهم است به این نکته  توجه کنیم که  اسپرماتوزوئیدها مسئول بیش از نیمی از ژن های سازنده جنین هستند که براساس این تحقیقات، ترکیب پلاسمای هسته ای می تواند از طریق تغذیه پدر تغییر کند.گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، غلات، خشکبار و مغزها منابع غنی از پروتئین ها هستند که با توجه به بعضی دیگر از مطالعات، مصرف گردو، بادام و فندق به خصوص در بهبود کیفیت اسپرم ها نقش دارد. محققان تاکید می‌کنند که گردو نقش بسیار مهمی در این باره دارد زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی از ریزمغذی هاست که بر قدرت باروری مردان اثر می گذارد و می تواند در کنار رژیم های غذایی ناسالم مدرن، به بهبود کیفیت و عملکرد اسپرم ها کمک کند.یکی از مهم ترین مواد مغذی برای سلامت جنین، اسید فولیک است که باید حتی قبل از شروع بارداری به میزان کافی در رژیم غذایی مادر وجود داشته باشد. نکته جالب این که محققان در یک بررسی آزمایشگاهی دریافتند که خطر ابتلا به نارسایی‌های مادرزادی در بچه‌موش‌های متولد شده از موش‌های والد نری که رژیم‌غذایی‌شان فاقد اسید فولیک است، 30 درصد افزایش می‌یابد. این یافته تایید می‌کند که نوع تغذیه و الگوی زندگی سالم در پدران نیز برسلامت فرزندان اثرگذار است.
حالات روحی پدر بر سلامت روان کودک موثر است 
طی بررسی‌های گوناگون، ثابت شده است که بسیاری از عوامل مانند سن بالای پدر، تغذیه نامناسب، شغل، اضطراب، افسردگی و بیماری‌می‌تواند عوارض کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت روی جنین داشته باشد تا جایی که برخی از این عوارض، از تولد تا سنین پیری دامن‌گیر فرزند خواهد بود.حالات و روحیات پدر و مادر و افزایش سن والدین به اختلالات کروموزومی منجر می‌شود اما این که آیا این عوامل روی ساختار ژنتیکی تخمک و اسپرم تاثیرگذارند، پاسخ قطعی در این زمینه وجود ندارد. طبق برخی تحقیقات، افسردگی‌های شدید و مزمن پدر در کاهش فعالیت اسپرم تاثیراتی داشته است. برخی بیماری‌های روانی که وابسته به جنس هستند، می‌توانند از طریق پدر و مادر به جنین منتقل شوند.

توجه بیش از اندازه به نقش مادر در شکل‌گیری جنین، غفلت از نقش پررنگ پدر را به دنبال داشته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha