شیر سالهاست معجون سلامت شناخته می شود ولی اکنون این مایع سلامت بخش به علت گرانی روزانه از سفره خانواده های ایرانی پر می کشد.

شیر پَر

سلامت نیوز: شیر سالهاست معجون سلامت شناخته می شود ولی اکنون این مایع سلامت بخش به علت گرانی روزانه از سفره خانواده های ایرانی پر می کشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، افزایش قیمت شیر، توانایی اقتصادی خانوارهای متوسط و ضعیف را تحت تاثیر قرار داده است و این مایع که نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها دارد، کمتر مصرف می شود.
بررسی وضعیت قیمت لبنیات طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیر که نرخ مصوب دارد طی هفته‌های قبل با افزایش 10 تا 20 درصدی مواجه شده است، به گفته متخصصان تغذیه، افراد باید در روز بین 3 تا 4 واحد (250 سی سی) شیر مصرف کنند که با احتساب حدود یک لیتر در روز باید معادل 360 لیتر در سال شیر و لبنیات مصرف کنند.
کارشناسان بر این باورند که پروتئین موجود در شیر منبع مهم و غیر قابل جایگزینی است در تامین پروتئین روزانه هر فرد لازم است. به طوری که نیم لیتر شیر تا 25 درصد از نیاز روزانه افراد بالغ را به پروتئین تامین می‌کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.
مصرف 2 تا 3 واحد شیر یا فرآورده‌های آن حدود 100درصد از تمام نیازهای بزرگسالان به کلسیم را برآورده می‌کند و دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است.
سد ضیاء مظهری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص تغذیه می گوید: معمولا، سموم بدن بدون اینکه متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می‌شوند، نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است، سمومی که وارد بدن می‌شوند بسیار خطرناکند زیرا می‌توانند سلامتی را مختل کنند. بنابراین، برای از بین بردن سموم، افراد باید هر روز شیر بنوشند.
وی می افزاید: استخوان‌ها و دندان‌ها دو عضو مهم بدن هستند، استخوان‌ها در انجام فعالیت‌ها و حرکت کردن به فرد کمک می‌کنند و مصرف شیر باعث سلامت استخوانها و دندان‌ها نیز می‌شود و با مصرف عمل گوارش، سالمتر شده و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند.
مظهری ادامه می دهد: با بالا رفتن سن، از تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها کاسته می‌شود زیرا کلسیم که ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌هاست از طریق ادرار دفع می‌شود.
وی اضافه می کند: بنابراین به دلیل خواص شیر برای سلامت انسان، لازم است همه افراد نوشیدن روزانه آن را در برنامه خود بگنجانند زیرا باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها شده، تراکم آنها را حفظ می‌کند و از مشکلات مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می‌کند.
مظهری می گوید: نوشیدن شیر یا فرآورده‌های آن، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می‌کند و مصرف شیر، هیچ خطر و عوارض جانبی ندارد.
وی تصریح می کند: شیر، علاوه بر کلسیم، کالری نیز دارد، اگر چه رخی افراد معمولا از مصرف کالری بیشتر پرهیز می‌کنند زیرا می‌تواند باعث بالا رفتن وزن شود اما بدن به کالری به عنوان یکی از منابع انرژی نیاز دارد.
مظهری می گوید: افرادی که از مشکلات پوستی به ویژه خشکی پوست رنج می‌برند نیز می‌توانند برای حل مشکل خود شیر بنوشند، این مایع دارای آنتی اکسیدان است که می‌تواند پوست را سالم‌تر و در برابر رادیکال‌های آزاد، مقاوم تر کند.
مظهری، یکی دیگر از فواید نوشیدن روزانه شیر را کنترل فشار خون می داند و می افزاید: شیر می‌تواند فشار خون را مخصوصا در افرادی که فشار خون بالا یا پایین دارند کنترل کند.، خطر پرفشاری خون در افرادی که هر روز شیر می‌خورند، ۵۴ درصد از افرادی که نمی‌خورند پایین‌تر است.
وی می گوید: شیر دارای مواد مغذی است که به فرد حس سیری داده و از پرخوری جلوگیری می‌کند و منبع خوبی از انرژی است.
وی تاکید می کند: پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر، فشار خون را پایین آورده و هورمون‌های ایجاد‌کننده استرس و افسردگی را متعادل می‌کند و با این کار، مغز به آرامش می‌رسد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان می کند: باتوجه به خواص مهم شیر بر سلامت بدن، ضروری است افراد با توجه به گران شدن شیر، از نیازهای غیرضروری پرهیز و این نوشیدنی را از تغذیه روزانه خود جدا نکنند.
بررسی ها نشان می دهد، سرانه مصرف شیر هر ایرانی به طور متوسط کمتر از 90 لیتر در سال است، در حالی که سرانه مصرف جهانی آن حدود 190 لیتر است و هر اروپایی سالانه بین 300 تا 400 لیتر شیر می نوشد و همین است که بسیاری از شاخص های سلامت آنان از جمله میانگین امید به زندگی و بیماری های غیر واگیر از جمله پوکی استخوان در بین آنان کمتر است و سالمندان سالمتری دارند.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: یکی از بحثهای اصلی ما در حوزه بهداشت مردم افزایش سرانه مصرف شیر است به طوری که سعی داریم امسال با توجه به نوسانات قیمت شیر، مانند سال های گذشته این نوشیدنی را به صورت رایگان در مدارس میان دانش آموزان توزیع کنیم البته هنوز زمان آن مشخص نیست.
وی ادامه می دهد: گران شدن شیر، باعث می شود مردم کمتر آن را خریداری و مصرف کنند که در این صورت سلامت آنها به ویژه کودکان، نوجوانان و سالمندان به خطر می افتد.
رئیسی، اختلال در رشد کودکان، افزایش پوکی استخوان در زنان، بروز مشکلات عدیده در مادران شیرده و سایر بیماری ها را از تبعات گران شدن شیر و عدم مصرف آن عنوان کرد. وی تاکید می کند: دولت باید تمهیداتی را در زمینه قدرت خرید مردم برای مصرف شیر بیاندیشد زیرا در غیر این صورت دهک های پایین اقتصادی ضرر می کنند و نمی توانند شیر را در سفر غذایی خود نگهدارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha