در ابتدای گزارش فرض کنید یک فرد سالخورده، سالمند یا به معنای عامیانه‌تر پیر هستید. نزد فرزند خود زندگی می‌کنید یا به تنهایی با همسر مستقل هستید و یار و یاور یکدیگرید یا در خانه سالمندان گذران عمر می‌کنید.

کمرهای خمیده و بار گرانی

سلامت نیوز:در ابتدای گزارش فرض کنید یک فرد سالخورده، سالمند یا به معنای عامیانه‌تر پیر هستید. نزد فرزند خود زندگی می‌کنید یا به تنهایی با همسر مستقل هستید و یار و یاور یکدیگرید یا در خانه سالمندان گذران عمر می‌کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،شما نیازهایی دارید؛ که این نیازها به واسطه انسان بودن شما برای کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و شما فرق می‌کند. جسم شما یاری‌تان نمی‌کند. توان پیاده‌روی‌های طولانی را ندارید. وضعیت مالی‌تان نیز به واسطه حقوق بازنشستگی که اگر بازنشسته باشید؛ که اگر حقوق به موقع پرداخت شود، که اگر دخل و خرجتان بخورد، خوب نیست. درست مثل وضعیت جسمیتان که بیماری امانتان را بریده. یادتان نمی‌آید وسیله‌ای که تا چند دقیقه پیش دستتان بوده را کجا گذاشته‌اید. دکترها می‌گویند آلزایمر دارید. یا شاید گوشتان درست نشنود زمانی که شخصی بارها شما را صدا می‌زند و این شما هستید که نیاز به سمعک دارید. مانند شما افراد بسیاری در این خاک زندگی می‌کنند. موارد زجر آور دیگری است که در این سن ممکن است به سراغتان بیاید. قدرت نگهداری ادرار یا مدفوع خود را ندارید. جایتان را خیس می‌کنید. ممکن است از گذشته میزبان برخی بیماری‌ها باشید. دیابت و فشار خون تنها دو مورد کوچک آن است! اگر دچار بیماری خاص شده باشید که دیگر هیچ! در شرایط بد اقتصادی مشکلات سالمندان نوع دیگری است. آن‌ها قدرت خرید کافی ندارند و نیازهای آن‌ها نیز متفاوت است. علاوه بر مایحتاج روزانه آن‌ها باید برای زنده‌ماندن و برای مبارزه با بیماری‌هایی که خواه ناخواه به سراغ‌شان می‌آید، تلاش کنند.


سمعک از 2 میلیون تا 10 میلیون
روز گذشته «تسنیم» طی خبری قیمت سمعک در کشور را 8 میلیون تومان عنوان کرد. این خبرگزاری می‌نویسد: «افزایش قیمت مواد غذایی، پوشاک و... از مواردی است که اکثر خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند اما برخی خانواده‌ها و افراد علاوه بر موارد اشاره‌شده دغدغه و مشکلات بیشتری دارند که از جمله این افراد می‌توان به معلولان و بازنشستگان و سالمندان در جامعه اشاره کرد، افرادی که این روزها شرایط سختی را سپری می‌کنند. شاید باور این موضوع کمی سخت باشد اما واقعیتی است که هم‌اکنون وجود دارد افزایش نجومی وسایل کمک‌توانبخشی برای معلولان و سالمندانی که نیاز به این وسایل دارند، و خانواده‌هایی که برای نگهداری عزیزانشان نیاز به این وسایل و تجهیزات دارند و هم‌اینک خرید مایحتاجشان دشوار و سخت شده است.در هفته‌های گذشته قیمت پوشک افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و همین امر مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها و حتی مراکز نگهداری معلولان و سالمندان در کشور ایجاد کرده است، مشکلی که همچنان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود ادامه نیز داشته باشد. »


علی محمود کلایه، کارشناس حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه قیمت سمعک از دو میلیون شروع می‌شود و تا به 10 میلیون تومان می‌رسد، گفت: نوع انتخاب سمعک بستگی به شدت معلولیت افراد دارد که البته در این زمینه سن فرد معلول نیز مورد توجه قرار دارد. اختلالات شنوایی از طیف خفیف شروع می‌شود و به خیلی شدید می‌رسد و بر همین اساس شدت معلولیت افراد در کمیته توانبخشی سازمان بهزیستی ارزیابی و براساس آن شدت معلولیت مشخص می‌شود.


دردی از جنس پوشک!
در حالی قیمت‌ بیشتر اجناس در بازار کشور افزایش یافته که در هفته‌های گذشته مشکل کمبود و گرانی قیمت پوشک نیز برای سالمندان مشکل ایجاد کرده بود. در گذشته‌ای دورتر که استفاده از پوشک هنوز همه‌گیر نشده بود، مادران برای کنترل ادرار و مدفوع فرزندشان از «کهنه» استفاده می‌کردند. جنسی پلاستیکی که نیاز به شستن داشت و یکبار مصرف نبود. در همان زمان نیز استفاده از این نوع نگه‌دارنده برای سالمندان به دلیل سنی که از آن‌ها گذشته بود و غرور و عزت نفسی که داشتند، میسر نبود. حال اینکه با گسترش استفاده از پوشک‌های مختلف در سایز کودکان وبزرگسالان این مشکل برای نسلی ازسالمندان و بیماران ممکن شد. در یکی دو ماه اخیر با افزایش قیمت پوشک دردی به درد مردم کشورمان و علی‌الخصوص سالمندان افزوده شد. خودتان تصور کنید؛ خودتان را جای آن‌ها بگذارید. در هفته‌های اخیر اما وضعیت بدتر از گذشته نشد و در مرحله ای با تزریق پوشک به بازار کنترل شد اما همچنان قیمت پوشک گران است و قشر سالمند این افزایش قیمت را مطمئناً بیشتر از کودکان لمس میکنند؛ در این بازی آن‌ها تنها هستند.


تیغ پرستاران غیر مجاز روی گردن سالمندان!
بسیاری از خانوادهها پیش از افزایش چند برابری قیمت‌ها برای محافظت از پدران و مادران خود که سالمند بودند، از پرستار در خانه کمک می‌گرفتند. آن روزها هزینه‌ها کمتر بود و مقدار کمی پس‌انداز هزینه استخدام یک پرستار آسان بود. حال اینکه‌ به گفته منصور، که پدری 67 ساله دارد، این روزها از هزینه استخدام برنمی‌آید. او می‌گوید: «هزینه استخدام متفاوت است. هر موسسه ای یک قیمت می‌گوید. البته این هم بسته به خدماتی که ارائه می‌دهند دارد. خرداد ماه بود که پرستاری که همیشه برای ما می‌آمد از افزایش هزینه‌های خدمات گفت. آن هم نه افزایش معمولی که بر اساس نرخ تورم دولتی بالا برود. حدود 50 درصد روی قیمت کشیدند. من کارمند از کجا بیاورم این همه پول را؟» همسر منصور به همراه او در دو ماه اخیر از پدر منصور مراقبت کرده‌اند اما به گفته منصور هم پدرشان از این موضوع که فرزندانشان در عذابند ناراحت است و هم خودشان در محیط کار به مشکل برخورده‌اند. به گفته منصور: «کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته ام!»


این در حالی است که به گفته مسئولان نباید به هر موسسه خدمات پرستاری اطمینان کرد. بازی دو سر باخت سالمندان که هم هزینه‌های بالایی می‌پردازند و هم ممکن است خدمات درستی توسط افراد غیر متخصص به آن‌ها ارائه شود. به گزارش« ایرنا»، رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: 1200 تا 1700 مرکز خدمات پرستاری در منزل مجوز گرفته اند که 80 درصد خدمات این مراکز توسط غیر پرستارها ارائه می شود، پرستار نماها دست از ارائه خدمات سلامت بردارند تا مردم طعم واقعی خدمات پرستاری را بچشند. گفتنی است در حال حاضر ۹۰ درصد خدمات مراقبت در منزل در شهر تهران توسط افراد غیرمجاز ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha