دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت گفت: هزینه‌های ناشی از عوارض زخم‌های مزمن، بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای برخی از سرطان‌ها صرف می‌شود.

هزینه‌های عوارض زخم‌های مزمن،بسیار بیشتر ازبرخی سرطان‌هاست/ 1.5میلیون نفر زخم پای دیابتی دارند

سلامت نیوز:دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت گفت: هزینه‌های ناشی از عوارض زخم‌های مزمن، بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای برخی از سرطان‌ها صرف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، محسن فاتح، معاون دبیر اجرایی "سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت" در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهدافی که کنگره زخم و ترمیم بافت دنبال می‌کند، این است که به نوعی توجه محققان مختلف را به بحث زخم و ترمیم بافت جلب کنیم.

وی افزود: زخم موضوع مهمی است و آماری که در این زمینه وجود دارد، حاکی از آن است که میزان عوارضی که ناشی از زخم‌های مزمن است و هزینه‌هایی که برای آن صرف می‌شود، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که برای برخی از انواع سرطان‌ها صرف می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یادآور شد: مرگ و میری هم که از زخم‌های مزمن اتفاق می‌افتد، از بعضی از سرطان‌های رایج و شناخته شده مثل سرطان پروستات و پستان بیشتر است، این هم به خاطر تعدد موارد مبتلا به زخم‌های مزمن است که افراد کثیری را مبتلا می‌کند.

فاتح ادامه داد: به همین دلایل، این بود در چند سال اخیر برنامه‌های معاونت پژوهشی دانشگاهی را روی بحث زخم و ترمیم بافت متمرکز کردیم.

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت درباره فعالیت‌هایی که در این زمینه توسط مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: متخصصین علوم بالینی و علوم پایه فعالیت‌های زیادی را در قالب معرفی زخم‌پوش‌های جدید و ارزیابی‌های بالینی این زخم‌پوش‌ها انجام می‌دهند.

وی درباره تحقیقات علوم پایه در این حوزه توضیح داد: در علوم پایه بر استفاده از فناوری‌های جدید اعم از کاربردهای لیزر در ترمیم زخم، کاربردهای نانوتکنولوژی و فناوری‌هایی نظیر فتو داینامیک تمرکز داریم و طرح‌های متعددی در این زمینه تعریف شده و در حال اجرا است.

فاتح درباره نرم‌افزاری که در این کنگره رونمایی شد، توضیح داد: گایدلاین‌ها ابزارهایی هستند که مسیر رسیدن به تشخیص و درمان را به طور یکنواخت تعریف می‌کنند. در مواجهه با یک مشکل درمانی رویکردهای پزشکان مختلف بسیار متفاوت است. این گایدلاین‌ها خط مسیر را نشان می‌دهد و برای اینکه سریعتر و درست‌تر به نتیجه واقعی دست پیدا کنیم، از این‌ها استفاده می‌کنیم.

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت افزود: گروهی که تحت سرپرستی دکتر لاریجانی در پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران کار می‌کنند، این گایدلاین را چند سال پیش تعریف کردند. این گایدلاین خط سیر را نشان می‌دهد و  بهترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به درست‌ترین تشخیص است، همیشه به هرحال در روند تشخیص و درمان خطاهایی وجود دارد که این‌ها در این گایدلاین درصدهای خطای احتمالی را کمتر کردند و این گایدلاین هر سال هم به روزرسانی می‌شود.

فاتح درباره نمونه‌های خارجی این گایدلاین توضیح داد: گایدلاین‌ها بسته به شرایط بومی هر ناحیه‌ای متفاوتند، برای مثال اروپا و آمریکای شمالی گایدلاین‌هایی دارند اما مشکلاتی که آن‌ها در زمینه بهداشت و درمان در جامعه‌شان دارند، با آنچه که ما داریم، متفاوت است. ترکیب بیماری‌هایمان و نوع مشکلاتمان با هم متفاوت است؛ به همین دلیل نمی‌توانیم گایدلاین آنها را کپی کنیم و مجبوریم بسته به شرایط جامعه، گایدلاین تعریف کنیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یادآور شد: این گایدلاین مختص پای زخم دیابتی به عنوان یکی از معضلات جامعه است. متاسفانه در جامعه روند ابتلا به دیابت و میانگین سنی افراد رو به افزایش است و مشکلات مزمن روز به‌روز افزایش می‌یابد.
 
فاتح ادامه داد: 30 سال قبل مشکلات بیماری‌های عفونی، آسیب‌زا بود، اما در حال حاضر مشکلات عفونی و مسری حل شده و بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیرواگیر رفته است. طبیعی است که باید مرتب بر اساس تغییراتی که در جامعه اتفاق می‌افتد و تغییر ترکیب جمعیت پروتکل‌ها هم به همان نسبت دچار تغییر شوند.

وی درباره این گایدلاین توضیح داد: این گایدلاین در واقع یک نقشه راه است و این نقشه راه تعیین می‌کند که در مواجهه با یک زخم برای درمان از کجا شروع کنید و به کجا برسید. در مراکز تخصصی همه‌جای کشور امکان دسترسی به خدمات تخصصی به این شکل وجود ندارد، اما اگر این گایدلاین وجود داشته باشد همه جا می‌توان از آن استفاده کرد.

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت درباره کاربرد این گایدلاین گفت: گایدلاین‌ها در تمام مراکز درمانی که در زمینه زخم فعال هستند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کلینیک‌های غدد و پزشکانی که با بیماران دیابتی سر و کار دارند نیز می‌توانند از این گایدلاین استفاده کنند.

وی درباره تعداد افراد مبتلا به دیابت و زخم‌های دیابتی اظهار کرد: معمولا گفته می‌شود یک چهارم افرادی که دیابت دارند، در طول زندگی‌شان یکبار زخم دیابتی را تجربه می‌کنند و با توجه به آماری که وجود دارد، در کشور حدود 6 تا 7 درصد جمعیت مبتلا به دیابت‌ هستند که این به آن معناست که حدود یک و نیم میلیون نفر در کشور زخم پای دیابتی دارند که آمار قابل توجهی است.

فاتح در پایان درباره هزینه هایی که در کشور برای درمان زخم پای دیابتی صرف می‌شود، اظهار کرد: آمار خیلی دقیقی وجود ندارد، اما در کشور چیزی حدود هزار میلیارد تومان برای درمان زخم پای دیابتی هزینه می‌شود. علت زیاد بودن هزینه‌ها هم این است که تعداد موارد خیلی زیاد است، نه اینکه خود درمان هزینه‌بر باشد.

سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت از روز گذشته چهارم مهر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی آغاز به کار کرده و تا فردا ششم مهرماه ادامه دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha