اگر ریزش مو یا نازک شدن موها را تجربه می کنید، مکمل های بیوتین می توانند کمک کننده باشند. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف بیوتین بین 2 تا 5 میلی گرم در روز می تواند استحکام و ضخامت موهای شما را بهبود بخشد.

ریزش موها چقدر پس از مصرف بیوتین، کاهش می‌یابد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی بیوتین یک مکمل رایج بدون نسخه است که برای تقویت رشد موی سالم تبلیغ می شود. اما در مورد اینکه آیا از ریزش مو جلوگیری می کند یا حتی فواید واقعی سلامتی را ارائه می دهد، مطالعات و نظرات متخصصان در مورد این موضوع بسیار گسترده است.

آیا بیوتین از ریزش موها جلوگیری می کند؟

بیوتین که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، تولید کراتین در مو را تحریک می کند و می تواند سرعت رشد فولیکول ها را افزایش دهد. این ماده برای مدت طولانی در بدن ذخیره نمی شود - بیشتر شما از غذاهایی است که می خورید. برای اینکه موثر باشد باید مصرف شود. طبق بررسی سال 2017 در مجله Skin Appendage Disorders، شواهد قطعی کمی وجود دارد که بیوتین ریزش مو را کاهش می دهد، همچنان یک مکمل محبوب برای رشد مو، پوست و ناخن است.

گری لینکوف، جراح پلاستیک صورت و متخصص ترمیم مو در City Facial Plastics در شهر نیویورک، می گوید: «مکمل بیوتین ممکن است برای افرادی که واقعاً دچار کمبود بیوتین هستند مفید باشد، اما کمبود بیوتین در میان جمعیت عمومی بسیار نادر است. WebMD اتصال به مراقبت.

در حالی که بیوتین به برخی از شامپوهایی که ادعا می‌کنند ریزش مو را کاهش می‌دهند اضافه می‌شود، هیچ مدرکی دال بر اثربخشی آنها وجود ندارد.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی سالم به سلامت کلی مو کمک می کند. بهترین منابع طبیعی بیوتین گوشت، تخم مرغ، ماهی، دانه ها، آجیل و سبزیجات هستند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، اینها با افزایش کراتین به تقویت فولیکول مو کمک می کنند.

با قوی‌تر کردن موهایتان، کمتر در معرض ریزش قرار می‌گیرند

بزرگسالان باید حدود 30 میکروگرم در روز مصرف کنند و زنان شیرده باید با حمایت و راهنمایی پزشک میزان مصرف خود را به 35 میکروگرم در روز افزایش دهند. غذاهای حاوی ویتامین E مانند آووکادو و کره آجیل نیز می توانند از سلامت مو حمایت کنند. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را از طریق غذاهایی مانند ماهی، گردو و دانه های چیا دریافت می کنید. بیشتر افراد از مکمل های روزانه 2000 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 سود می برند.

علل شایع ریزش مو عبارتند از ژنتیک، برخی داروها، و همچنین شرایط زمینه ای مانند افسردگی و استرس. اگر ریزش مو باعث نگرانی شما شده است، با پزشک صحبت کنید. آنها ممکن است شما را معاینه فیزیکی کنند و بررسی کنند که آیا رژیم غذایی یا مراقبت از موی شما ممکن است علت آن باشد. علاوه بر این، ممکن است کمبود ویتامین های خاصی داشته باشید که بلوک های سازنده لازم برای رشد مجدد موهای سالم را به شما می دهد.

طبق گفته کلینیک مایو، سایر درمان‌هایی که ممکن است توصیه کنند عبارتند از ماینوکسیدیل، یا فیناستراید به عنوان یک درمان با نسخه. ریزش مو بسیار رایج است و درمان هایی برای کمک به کاهش سرعت ریزش مو وجود دارد.

اکنون کمک بگیرید

منتظر نباش هر چه زودتر علائم ریزش مو را برطرف کنید، احتمال اینکه از آسیب جبران ناپذیر جلوگیری کنید بیشتر می شود. امروز با یک متخصص پزشکی صحبت کنید تا سفر خود را به سمت موهای پرتر آغاز کنید.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد علی نیلفروش زاده نوشت بیوتین جزء ویتامین‌های محلول در آب و از خانواده ویتامین‌های گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H می‌شناسند.

شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین می‌تواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایه‌ای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخن‌هاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تأمین می‌کند.

از این رو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژهای برای همه بدن دارد.

در واقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف‌شده به انرژی را امکانپذیر می‌کند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخن‌ها و چشم‌های سالم دارد.

مزایای مصرف بیوتین

کاهش ریزش مو

محققان دانشگاه مریلند در مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود بیوتین می‌تواند به نازک شدن، شکنندگی و دوشاخه شدن موها و همچنین ریزش آنها منجر شود.

با توجه به اینکه بیوتین در گروه ویتامین‌های B قرار دارد، به حفظ سلامت موها کمک می‌کند.

این درحالی است که اگر موها سلامت مطلوبی نداشته نباشند، به راحتی حالت شکننده پیدا می‌کنند و بیشتر از میزان عادی می‌ریزند.

بعضی خانم‌ها در دوران بارداری یا پس از زایمان با ریزش موها مواجه می‌شوند، اما نمی‌دانند بیوتین می‌تواند به کاهش این نوع ریزش مو کمک کند.

انجمن بارداری آمریکا (APA)، این اثرگذاری را تأیید کرده است.


درمان اختلال‌های مو

به گفته محققان دانشگاه مریلند، بیوتین برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلوپسی مفید و مؤثر است.

آلوپسی، یکی از اختلال‌های مو محسوب می‌شود که می‌تواند با ریزش مو در قسمت‌های خاصی از سر یا ریزش سرتاسری همراه شود.

این درحالی است که اگر دریافت بیوتین در مواقع مبارزه با بیماری‌های خاص مانند آلوپسی، با مصرف کلوبتازول پروپیونات موضعی و زینک همراه شود، اثربخشی بیوتین به بالاترین حد خودش می‌رسد.

تقویت موها

دانشمندان دانشگاه مریلند تأیید کردهاند بیوتین برای تقویت موها واقعاً اثربخشی قابل توجهی دارد.

در واقع، دریافت بیوتین از طریق مکمل‌ها یا حتی استفاده از شامپوهای حاوی بیوتین می‌تواند به از بین بردن خشکی موها و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک کند و درنتیجه مانع ریزش موها شود.

توجه داشته باشید وقتی فولیکول‌های موها به واسطه پوسته‌های سر مسدود می‌شوند، روند رشد موها نیز مختل می‌شود.

بنابراین، مطمئن شدن از اینکه پوست سرتان از سلامت لازم برخوردار است، واقعاً برای سلامت موهایتان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این‌ها، بیوتین به افزایش حجم موها نیز کمک می‌کند.


کمک به رشد موها

بیوتین، مکمل فوق‌العاده قدرتمندی است که می‌تواند کمبود ویتامین‌های B را جبران کند و امروزه در مکمل‌های مختلفی باهدف کمک‌رسانی به رشد بهتر و کامل‌تر موها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نتایج مطالعات علمی نشان داده‌اند دریافت بیوتین مورد نیاز بدن کنار ویتامین‌های ضروری دیگر، کیفیت رشد موها را واقعاً بالاتر می‌برد زیرا سلامت فولیکول‌های مو، سلامت پوست سر و سلامت سلول‌های مو را تقویت می‌کند.



زمان مصرف بیوتین

مصرف بیوتین برای بعضی افراد، در ساعات صبح اولویت دارد وبرای بعضی دیگر هم مصرف آن پیش از خواب شبانه مناسب است.

با این‌حال، بیوتین نوعی ترکیب محلول در آب است و درنتیجه می‌توان از آن در هر ساعتی از روز استفاده کرد و به نتیجه هم مطلوبی رسید.


منابع غذایی این ویتامین

از آنجایی‌که مواد غذایی حاوی بیوتین در دسترس هستند، گاهی گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند کمبود بیوتین را جبران کند و به‌مرور زمان، میزان ریزش موها که در اثر کمبود این ریزمغذی مهم ایجاد شده، کاهش دهد.

مهم‌ترین مواد غذایی که مقادیر مناسبی از بیوتین را در خود جا داده‌اند، شامل جگرسیاه، قلوه، زرده تخم‌مرغ، بادام، بادام‌زمینی، گردو، دانه سویا، غلات سبوس‌دار، موز، گل‌کلم و قارچ می‌شوند.

بهتر است بدانید حرارت دهی به مواد غذایی حاوی بیوتین می‌تواند میزان بیوتین موجود در آن‌ها را کاهش دهد.

ازاین‌رو، توصیه می‌شود آن گروه از ترکیبات غذایی که قابلیت خام‌خواری دارند و حاوی بیوتین هستند، بدون حرارت دهی مصرف شوند.


نیاز روزانه بدن

بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، افراد سالمی که دچار کمبود بیوتین نیستند، نیازی به دریافت مکمل این ویتامین ندارند و می‌توانند از طریق مواد غذایی، بیوتین کافی برای بدن خود تأمین کنند.

به‌طورکلی، تمام افراد بالای 10 سال باید روزانه 30 تا 100 میکروگرم بیوتین در طول روزدریافت کنند.

این رقم برای کودکان زیر 3 سال 10 تا 20 میکروگرم، برای کودکان 4 تا 6 سال 25 میکروگرم و برای کودکان 7 تا 10 سال 30 میکروگرم است.

خانم‌های باردار و شیرده نیاز به دریافت بیوتین بالاتری دارند و باید در مورد مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود مشورت کنند.

ازآنجایی‌که بیوتین جزو ویتامین‌های محلول در آب است، مازاد آن از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود و معمولاً مشکلی ازنظر مصرف بیش‌ازحد برای فرد ایجاد نمی‌شود.


ریزش موها چقدر پس از مصرف بیوتین، کاهش می‌یابد؟

اگر ریزش موهای شما تنها به دلیل کمبود بیوتین در بدن باشد، شما می‌توانید با نظر پزشک معالج‌تان مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین را شروع کنید.

نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 تا 2015 میلادی روی هزاران بیمار دچار ریزش موی ناشی از کمبود بیوتین انجام‌شده، نشان می‌دهند کاهش ریزش موها با مصرف مکمل بیوتین حداقل 3 ماه طول می‌کشد؛ یعنی در صورت مصرف مکمل بیوتین باید صبور باشید و حداقل یک دوره 90 روزه را برای دیدن نتایج اولیه بگذرانید.

اگر می‌خواهید کمبود بیوتین را تنها با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین جبران کنید، باید کمی تحمل خود را بالاتر ببرید و حدود 4 تا 6 ماه زمان برای کاهش ریزش موها در نظر بگیرید.

افرادی که تنها به مصرف غذاهای حاوی بیوتین اکتفا می‌کنند، باید به‌صورت روزانه حداقل 3 منبع غذایی حاوی بیوتین مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام بلاخره بيوتين چه زماني بايد مصرف بشه؟صبح يا شب؟؟ همراه با غذا؟؟؟
  • کسری ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    81 12
    با عرض سلام، خسته نباشید. مطلب بسیار مفیدی بود. سپاسگزارم.
  • ناهید ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 3
    من بعد ده پانزده روز استفاده از بیوتین کامل ریزش موهام قطع شد
  • اشکان میرزایی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    31 4
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر نیلفروش زاده بنده به دلیل ریش مو یک هفته درمیان از امپول بیوتین وهفته بعد ان bepanox استفاده میکردم بعد از اتمام دوره 2 ماه دوباره میخواهم دوره دیگه رو اغاز کنم ایا مشکلی وجود ندارد ایا سبب عدم بازجذب و استفاده برای مو نمیشود
  • باران IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 0
    سلام.دوبار امپول بیوتن بپاتن استفاده کردم اما هنوز ریزش مو دارم، هردفعه هم ک ازبیوتن استفاده کردم ریزش موهام بیشترشده تااینکه کمتربشه بنظرتون چیکارکنم؟
    پاسخ سایت:

    سلام ممکن است ریزش موی شما دلیل زمینه ای دیگری داشته باشد. مثلا مشکلات تیروئید، مشکلات هورمونی، فقر آهن و ... بهتر است برای کسب بهترین نتیجه اول با یک متخصص پوست مشورت کنید.