معاون کل وزارت بهداشت از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد و عوارض زایمان زودرس را تشریح کرد.

صف "سزارین" در بیمارستان‌های خصوصی برای تولدهای تقویمی

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد و عوارض زایمان زودرس را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ایرج حریرچی، با اشاره به تمایل والدین برای تولد نوزادشان در برخی تاریخ‌های خاص، گفت: متاسفانه در تاریخ‌های خاص مثل 96.6.6 و بعضی روزهای مناسبتی، آمار سزارین در کشور بنا به درخواست بعضی خانواده‌ها و اجابت بعضی متخصصین در بعضی بیمارستان‌های خصوصی به طرز قابل توجهی از چند 10 درصد حتی تا چند برابر بالا می‌رود.

وی با اشاره به آمار زایمان سزارین در کشور و همچنین رایگان کردن زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت به منظور ترویج این روش زایمانی، افزود: متاسفانه با وجود اقدامات انجام شده، نسبت زایمان سزارین در کشور ما هنوز نسبت به استاندارد های علمی بسیار بالاست و حدود 49 درصد زایمان‌ها را شامل می‌شود. اقدامات فرهنگی انجام شده برای خانواده‌ها و همچنین برنامه‌های آموزشی لحاظ شده برای پزشکان، پاسخ زیادی حاصل نکرده و همچنان نسبت زایمان سزارین در کشور بالاتر از استانداردهای علمی است.

حریرچی ضمن اشاره به مزایای زایمان به روش طبیعی، گفت: بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالیست که در کشور ما به طور میانگین در 38 هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روزهای مناسبتی، به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این خود مادر نیز دچار عوارض متعدد جراحی، بیهوشی و طبی می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های وزارت بهداشت در بحث بازسازی بلوک‌های زایمانی و زایشگاه‌ها و ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران و همچنین حذف فرانشیز زایمان طبیعی و رایگان شدن آن در قالب طرح تحول و همچنین در جهت تشویق این روش زایمانی، همچنان به قوت خود باقی است. بهتر است خانواده‌ها نیز با اصرار بر تولد نوزادشان در تاریخی خاص، سلامت خود و کودک‌شان را در معرض خطر قرار ندهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha