معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری، امور شورای شهردار تهران گفت: متاسفانه بر اساس آمارهای موجود ۱۱ درصد مردم تهران دچار فقر درآمدی و ۲۲ درصد دچار فقر چند بُعدی هستند.

۲۲ درصد مردم تهران دچار فقر چند بُعدی هستند

سلامت نیوز:معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری، امور شورای شهردار تهران گفت: متاسفانه بر اساس آمارهای موجود ۱۱ درصد مردم تهران دچار فقر درآمدی و ۲۲ درصد دچار فقر چند بُعدی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، حجت‌الله میرزایی با اشاره به بررسی وضعیت فقر به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کیفیت زندگی در تهران اظهار کرد: یکی از اسناد پشتیبان برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران، اختصاص به بررسی سنجش فقر چند بعدی در شهر تهران دارد که در این سند، کیفیت زندگی و فقر مردم پایتخت در حوزه درآمد، سلامت، آموزش، مسکن، اشتغال و استانداردهای زندگی به صورت علمی بررسی شده است.
 وی ادامه داد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از خانوارهای تهرانی در بعد سلامت دچار فقر هستند؛ به این معنی که این خانوارها از نظر سوءتغذیه و عدم برخورداری از بیمه درمانی دچار آسیب‌پذیری هستند.

میرزایی گفت: در بحث آموزش، یک درصد مردم دچار آسیب‌پذیری هستند؛ یعنی در خانواده‌ها حداقل یک عضو وجود دارد که کم‌تر از پنج سال تحصیل کرده یا حداقل عضو نوجوان کمتر از ۱۸ سالی وجود دارد که کمتر از ۸ سال تحصیل کرده است.

معاون شهردار تهران، موضوع مسکن را یکی از ابعاد آسیب‌پذیری و فقر مردم پایتخت دانست و افزود: ۲۰ درصد مردم تهران به لحاظ کیفیت مسکن، یعنی عدم کیفیت مصالح ساختمان یا سرانه کم‌تر از ۱۶ مترمربع به ازای هر نفر از اعضای خانوار، دچار فقر هستند؛ این آمار، اصلاً مناسب نیست و با حضور دولت و سایر نهادهای خدمت‌رسان باید این وضعیت اصلاح شود.

 میرزایی، با بیان اینکه ۴۲ درصد خانوارهای فقیر تهرانی، مسکن ملکی ندارند، تصریح کرد: البته سایر خانوارهای فقیری که به مسکن ملکی دسترسی دارند هم از مسکن با کیفیت و با متراژ مناسب برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: از نظر استانداردهای زندگی هم برخی خانوارهای تهرانی شرایط مناسبی ندارند؛ عدم دسترسی به آب و برق، عدم دسترسی به حمام، نداشتن آشپزخانه مستقل در منزل و نداشتن سوخت مناسب در منزل، از جمله ابعاد فقر در تهران است.

 معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری، آمور شورای شهردار تهران با اشاره به شرایط خانوارهای دچار فقر در تهران گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ۳۰ درصد خانوارهای زن سرپرست، ۱۳,۶ درصد خانوارهای مرد سرپرست و ۵۶ درصد خانوارهای دارای سرپرست بی‌سواد دچار فقر چند بُعدی هستند.

میرزایی پس از برشمردن ابعاد فقر در تهران، یکی از مهم ترین محورهای برنامه پنج‌ساله سوم پایتخت را افزایش کیفیت زندگی و کاهش فقر دانست و گفت: اجرای نظام نوآوری شهری، هوشمندسازی، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در کسب و کار و تولید ثروت و استفاده از روندهای شفاف در مدیریت و سیاست‌گذاری از مهم ترین ابعاد برنامه سوم است که توجه به این موضوعات، ابزاری مؤثر برای ارتقای کیفیت زندگی، کاهش فقر و نابرابری‌ها به حساب می‌آید.

 وی تأکید کرد: اگر برنامه در مسیر درست پیش برود، می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۲، در کیفیت زندگی تغییرات مثبتی را شاهد باشیم و احساس رضایت و تعلق اجتماعی و برخورداری از فرصت‌های برابر توسعه انسانی برای شهروندان را افزایش دهیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha