مصرف بیش از اندازه مواد قندی، تنها چاقی و دیابت را به همراه نمی‌آوردبلکه معتادان به این ماده، بیشتر گرفتار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

چطور بدنمان را سم زدایی کنیم؟

سلامت نیوز: مصرف بیش از اندازه مواد قندی، تنها چاقی و دیابت را به همراه نمی‌آوردبلکه معتادان به این ماده، بیشتر گرفتار بیماری‌های قلبی می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اینکه چند ایرانی از اعتیاد به مواد قندی رنج می‌برند، مشخص نشده. اما آمار معتادان به خوراکی‌های شیرین، در جهان بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم. پژوهشگران می‌گویند، حدود 10درصد جمعیت آمریکا، به قند اعتیاد دارند و با وجود تهدیدی که مصرف این ماده‌غذایی برای سلامتی‌شان ایجاد می‌کند، نمی‌توانند از آن دل بکَنند. به باور متخصصان، سالم‌خوری یا پیروی از رژیم‌های خاص غذایی، نمی‌تواند از درد کسانی که به مصرف موادقندی وابسته‌اند کم کند و منع کردنشان از مصرف این ماده هم می‌تواند خستگی، سرگیجه و افت قندخون را به همراه داشته باشد.

کارشناسان، سم‌زدایی از بدن را به‌عنوان راهی برای نجات جان این معتادان معرفی می‌کنند و معتقدند که این روش، وضعیت سلامت آن‌ها را بهبود می‌دهد و حتی پوستشان را هم شاداب‌تر می‌کند.
 
چرا باید سم‌زدایی کنید؟
مصرف بیش از اندازه مواد قندی، تنها چاقی و دیابت را به همراه نمی‌آورد. متخصصان می‌گویند، معتادان به این ماده، بیشتر گرفتار بیماری‌های قلبی و حتی بیشتر آن‌ها دچار مشکلات پوستی می‌شوند. به گفته متخصصان، زنانی که بیش از اندازه شیرینی‌جات می‌خورند، اغلب از مشکلات مربوط به تخمدان رنج می‌برند و علاوه بر رشد کیست در تخمدان‌ها و سینه‌ها، عوارضی مانند عفونت واژینال را هم تجربه می‌کنند.
 
چطور بدنمان را از قندها پاک کنیم؟
خبر خوبی داریم. متخصصان می‌گویند حتی اگر یک معتاد واقعی به شکر و قند نباشید، با محدودکردن مصرف این ماده در روز، می‌توانید وزن قابل‌توجهی را کم کنید و احساس بهتری به بدنتان پیدا کنید. این رژیم روزه‌داری که به شما پیشنهاد می‌کنیم، برای تک‌تک خوانندگان این مطلب، فارغ از میزان اعتیادشان به این ماده، مفید خواهد بود و حتی کودکان هم از رعایت آن سود خواهند برد.
 
مجاز به خوردن چه میزان قند و شکر هستیم؟
وقتی به خوردن شکر معتاد شده باشید، صحبت‌کردن از رعایت «اعتدال» در رژیم غذایی منطقی به نظر نخواهد رسید. متخصصان تغذیه‌ می‌گویند همه معتادان به موادغذایی مختلف با کم‌کردن مصرف و رعایت اعتدال به وضعیت دلخواه نرسیده‌ و تاکنون موفقیت چندانی نداشته‌اند.


حالا که می‌خواهید روزه قند و شکر بگیرید، باید از چند قانون کلی تبعیت کنید:
در سه روز اول سم‌زدایی، مجاز به اضافه‌کردن هیچ‌گونه ماده قندی به رژیمتان نیستید. در این سه روز حتی نباید سبزیجات نشاسته‌ای مانند ذرت، نخودفرنگی یا سیب‌زمینی استفاده کنید. باید برنج و نان را برای سه روز کنار بگذارید و حتی لبنیات و غلات را نیز در این دوره کوتاه کنار بگذارید. شما در سه روز ابتدایی این رژیم، تنها مجاز به مصرف پروتئین‌های حیوانی، سبزیجات پروتئینی و چربی‌های سالم هستید.
به‌عنوان مثال، برای صبحانه مجاز به خوردن سه تخم‌مرغ هستید. ناهارتان می‌تواند مرغ یا ماهی باشد و در کنار آن، سالاد سبز میل کنید. به هیچ‌وجه در این روز سه‌نباید سراغ نوشیدنی‌های شیرین بروید و برای دورچین غذا می‌توانید از بروکلی، کلم و اسفناج بخارپزشده استفاده کنید. نوشیدنی شما در این روزها، تنها باید آب و چای غیرشیرین باشد.
 
شیرین‌کننده‌های مصنوعی را دور بریزید
گرچه شیرین‌کننده‌های مصنوعی کالری ندارند، اما در این رژیم اجازه استفاده‌کردن از آن‌ها را هم ندارید. یادتان نرود که در زمان پیروی‌کردن از این رژیم، مهم میزان کالری که دریافت می‌کنید نیست؛ مهم این است که از موادقندی دور بمانید؛ چه طبیعی و چه مصنوعی.
 
بعد از سه روز چه؟
وقتی از این امتحان دشوار سه‌روزه سربلند بیرون آمدید، می‌توانید یک سیب جایزه بگیرید. در روز چهارم این رژیم، خوردن سیب برای شما مثل یک آبنبات خواهد بود. بعد از این روزهای سخت، پیاز برایتان شیرین خواهد بود، بادامی که می‌خورید شیرین خواهد بود. بله این سم‌زدایی سه روزه، به شما کمک خواهد کرد که شیرینی حقیقی را در موادغذایی سالم پیدا کنید و از چشیدن طعمش لذت ببرید. در روز چهارم، می‌توانید به سفره‌تان یک لیوان شیر کم‌چرب یا نیم‌چرب هم اضافه کنید. شما حالا امکان اضافه‌کردن هویج و نخود به غذایتان را هم دارید.
 
بعد از یک هفته
این محدودیت‌ها را تا یک هفته باید تحمل کنید. در هفته دوم، شما می‌توانید سراغ توت‌ها بروید، یک واحد دیگر لبنیات را اضافه کنید و سبزیجاتی با نشاسته اندک را هم به سفره‌تان بیاورید.
در هفته سوم، جو را به غذایتان اضافه کنید و می‌توانید کینوا، بلغور، جودوسر و برخی میوه‌های شیرین و آبدار مانند انگور را هم میل کنید. شما در هفته سوم، می‌توانید در هر روز یک تکه شکلات تلخ بخورید.
حالا به آخرین هفته سم‌زدایی رسیده‌اید و می‌توانید دو وعده غذایی نشاسته‌ای در روز میل کنید؛ وعده‌هایی که می‌توانند شامل نان و برنج باشند. اما سعی کنید در این روزها هم میزان قابل‌توجهی فیبر را در رژیم غذایی‌تان جا دهید. هفته چهارم، زمان تثبیت است و باید حاصل سه هفته روزه‌داری‌تان را در این هفته ماندگار کنید. در این هفته محدودیتی برای مصرف میوه ندارید.
 
چه اتفاقی می‌افتد؟
بعد از این دوره یک‌ماهه، شما تنها اعتیادتان به موادقندی را ترک نخواهید کرد، بلکه بین 2 تا 9 کیلو وزن را هم از دست خواهید داد. این رژیم رضایت شما را از خوردن غذاها بالاتر خواهد برد، پوستتان را صاف‌تر و باطراوت‌تر و خستگی، اضطراب و تحریک‌پذیری‌تان را کمتر خواهد کرد. البته یادتان نرود اگر ورزشکار حرفه‌ای یا به دیابت مبتلا هستید یا باید قندخونتان را کنترل کنید، نمی‌توانید از این رژیم کمک بگیرید. روزه قند و شکر، تنها برای افرادی مناسب است که به بیماری زمینه‌ای خاصی دچار نیستند و تنها از آسیب‌های  ناشی از وابستگی به موادقندی رنج می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha