سه‌شنبه این هفته این موضوع با حضور وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی بررسی خواهد شدبازهم آقازاده‌ها و بازهم رانت! جنجال‌شان فضای رسانه‌ای و مجازی را پر کرده است. موضوعی که در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش‌ افکار عمومی را برانگیخت.

چرایی انتقال دانشجویان دندانپزشکی خارج از کشور به دانشگاه‌های دولتی

سلامت نیوز :  سه‌شنبه این هفته این موضوع با حضور وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی بررسی خواهد شدبازهم آقازاده‌ها و بازهم رانت! جنجال‌شان فضای رسانه‌ای و مجازی را پر کرده است. موضوعی که در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش‌ افکار عمومی را برانگیخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی ،خبر این بود: «250دانشجوی دندان‌پزشکی که اکثرا آقازاده و از فرزندان مسئولان هستند از دانشگاه‌های بی‌اعتبار و پولی فیلیپین، اسلواکی،...به دانشگاه‌های دولتی داخل منتقل شده‌ا‌ند. رئیس دانشکده دندان‌پزشکی بهشتی در اعتراض به این موضوع استعفا داد.» خبری که بیش از 500بار ریتویت شد. حالا تعداد این دانشجوها به 300نفر هم رسیده است.


در این میان در سال‌های اخیر در کنار آژانس‌ها‌ی هواپیمایی، موسسات جذب دانشجوی بسیاری در کشور شکل گرفته‌اند که کارشان جذب علاقه‌مندان متمول این رشته به دانشگاه‌های پولی کشورهایی همچون هند، فیلیپین، کرواسی و مجارستان است. پذیرش و تطبیق مدرک این گونه فارغ‌التحصیلان از سوی وزارت بهداشت همیشه از سوی برخی چهره‌ها‌ی آکادمیک کشور به دلیل آن‌چه کیفیت نازل این دانشگاه‌ها‌ عنوان می‌کردند مورد انتقاد بود تا آنکه برخی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی به دلیل آن‌چه انتقال بیش از 100 نفر از این دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به این دانشگاه می‌خواندند دست به اعتراض زدند.


این موضوع سه‌شنبه بررسی می‌شود
در این برخی از نمایندگان مجلس قول بررسی و پیگیری این خبر را داده بودند. حالا پس از چند روز محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس در ارتباط با آن به «همدلی» می‌گوید: «سه‌شنبه هفته جاری این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با حضور وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی بررسی خواهد شد.»

صادقی در ادامه توضیح می‌دهد: «امروز(یکشنبه) برای درخواست به رسیدگی این موضوع یک تذکر کتبی به وزیر بهداشت دادم ولی جلسه طولانی شد و قرائت نشد. یک تذکر شفاهی هم دادم که به جلسه بعد موکول شد. پیش‌تر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع مطرح شد اما امروز (یکشنبه) با تفصیل بیشتری مطرح کردم که این موضوع روز سه‌شنبه(فردا) در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با حضور وزرای علوم و بهداشت و آموزش پزشکی بررسی خواهد شد.»


اعتراض به رانت
از سوی دیگر آنچه انتقاد به انتقال آقازاده‌های خارج‌نشین به دانشگاه‌های داخل خوانده می‌شد عنوان اعتراضی از سوی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی به عنوان معتبرترین دانشکده کشور در این رشته بود که توسط برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دانشجویان بازتاب یافت. این خبرگزاری اظهار کرد: « با صدور بیانیه‌ای از سوی دانشجویان، جنجال حضور آقازاده‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد فاز جدیدی شد؛ » بر اساس مصاحبه‌ها‌ و اظهار این خبرگزاری : «. ...این دانشجویان انتقالی از خارج از کشور که بعضی از آنان حتی کنکور نداده‌اند و برای تحصیل روانه‌ دانشگاه‌های درجه چند خارج از کشور شده‌اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰میلیون تومان در کنار افرادی که به سختی به صندلی‌های دانشکده‌ دندانپزشکی این دانشگاه معتبر دست پیدا کرده‌اند خواهند نشست.»

براساس این گزارش، «جمعی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای سرگشاده‌، اعتراض خود را نسبت به برخی فشارهای سیاسی برای تحصیل غیرقانونی آقازاده‌های خارج‌نشین در این دانشگاه اعلام کردند. براساس این گزارش، چند هفته پیش بود که حسن قاضی‌زاده‌ها‌شمی، وزیر بهداشت، در دستور فوری انتقال دانشجویان علوم پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل را از سال2019 ممنوع کرد. ‌اعتبار خارجی به دانشگاه شهید بهشتی بسته شود!» در ادامه این گزارش می‌آید: «همچنین روز گذشته نیز دانشجویان و دستیاران تخصصی دندانپزشکی این دانشگاه در اعتراض به این موضوع دست به اعتراض زدند و اعلام کردند تا زمانی که هیات‌رئیسه دانشگاه پاسخ شفافی به این رانت ندهند این اعتراض ادامه خواهد داشت.»


هدف، جبران کسری اعتبارات دانشگاه‌ است
در این میان و در پی این موضوع محمد جعفر اقبال، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی از سمت خود استعفا داد. او در گفت‌وگو با سایت دندانه از جمله دلایل اصلی استعفای خود را اعتراض به انتقال دانشجویان خارج از کشور به این دانشگاه عنوان کرد. اقبال در این یادداشت که با عنوان: « انتقاد شدید رئیس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از روال نامعمول پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم‌پزشکی» پس از استعفای وی منتشر شد، اظهار می‌دارد: «نتیجه جذب دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، تکرار تجربه تلخ و شکست خورده دوره‌های شبانه و پردیس‌های بین‌المللی است و به تضعیف بیشتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌انجامد.

ضمن اینکه به نظر می‌رسد احتمالا هدف اصلی و اولیه این سیاست، دریافت پول و جبران کسری اعتبارات دانشگاه‌هاست. رئیس دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری دندانه قانون اخیر وزارت بهداشت مبنی بر تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: وضع اینگونه قوانین با این شرایط آموزشی، دندانپزشکی ما را که از عدالت بسیار دور است، دورتر می‌کند.

دکتر محمد جعفر اقبال تاکید کرد: پذیرش این دانشجویان با هدف اجرای عدالت و اصلاح نظام آموزشی صورت نمی‌گیرد... استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: در کشور ما بسیاری از امور و برنامه‌ها منحصر بفرد و یگانه است. رئیس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی همچنین اذعان کرد: جالب است که قریب به یک سوم ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به مناطق محروم است که اکثر این افراد پس از فارغ‌التحصیلی به آن مناطق رجوع نمی‌کنند؛ بنابراین کاری که با هدف اجرای عدالت است، حاصل و نتیجه‌ای عکس دارد.

این تصمیم‌ها باعث ظلم به شرکت کنندگان در کنکور می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم که همه ما باید با پشتیبانی همدیگر سهمیه‌های ناروایی که عین تبعیض و دور از عدالت آموزشی است را نقد کنیم و از نمایندگان مجلس بخواهیم که قوانین اینچنینی را اصلاح کنند. از وزارت بهداشت باید بخواهیم پذیرش دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور را تسهیل نکند و منافع دراز مدت و سلامت آیندگان را به حراج نگذارد. این کار هیچ منطقی ندارد و اگر با توجیه کمک به هموطنان و خانواده‌هایشان چنین تصمیمی گرفته شده باشد، هیچ مقبولیتی در بین کل جامعه دانشگاهی نخواهد ‌داشت.»


دانشگاه مسئول تقسیم نیست
همچنین شاکری از مسئولان روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با آفتاب یزد این موضوع را تکذیب کرد که تقسیم این 300 نفر به دانشگاه بهشتی واگذار شده باشد. وی ضمن اشاره به مشکلات متعدد دانشگاه در زمینه‌ها‌ی مختلف به ویژه تامین بودجه اظهار کرد که دانشگاه آنها تنها محل تشکیل جلسه کارگروه جهت ساماندهی و تقسیم این تعداد بوده و یک بار نیز جلسه مذکور در دانشگاه تهران تشکیل شده است و نباید این شائبه به وجود آید که دانشگاه ما مسئول تقسیم این دانشجویان است.

وی ضمن تاکید بر حمایت حداکثری از ارتقای کیفی آموزش در دانشگاه اظهار کرد که آخرین خواسته اساتید دانشگاه افت رتبه کیفی و رنکینگ دانشگاه است و مدیران واقعاً تلاش می‌کنند تا با توجه به تمام جوانب و شرایط موجود بهترین انتخاب ممکن را جهت حفظ و ارتقای کیفی دانشگاه انجام دهند.


حال باید تا سه‌شنبه منتظر ماند و دید که پاسخ مسئولان مربوطه در دانشگاه و وزارتخانه‌ها چیست و این رانت‌ها تا کی باید ادامه پیدا کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha