معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جهت شرکت در هشتمین جلسه کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت برای کنترل دخانیات ( WHO FCTC) به ژنو سفر کرده است، صبح امروز بیانیه خود را در این نشست قرائت کرد.

​بیانیه معاون بهداشت وزیر بهداشت در کنفرانس کنترل دخانیات در ژنو

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جهت شرکت در هشتمین جلسه کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان جهانی بهداشت برای کنترل دخانیات ( WHO FCTC) به ژنو سفر کرده است، صبح امروز بیانیه خود را در این نشست قرائت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا در متن بیانیه دکتر علیرضا رییسی در هشتمین کنفرانس کنترل دخانیات آمده است:

به گزارش بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت،« در ابتدا اجازه می خواهم از این فرصتی که فراهم شده به شما، خانم رئیس و دیگر اعضای هیات رییسه کنوانسیون برای مدیریت عالی و تدارک این جلسه تشکر کنم. همچنین از مدیر کل محترم سازمان جهانی بهداشت، رئیس محترم و همکاران توانمند دبیرخانه کنوانسیون برای ارائه حمایت‌های فنی و موثر سپاسگزاریم.

خانم رئیس

پس از چهار سال مذاکرات فشرده در نهایی کردن متن، و شش سال انتظار بعد از تصویب پروتکل ریشه کنی تجارت غیر قانونی محصولات دخانی در جلسه پنج اعضای کنوانسیون، ورود به مرحله اجرایی شدن پروتکل با شادی و انتظارات زیادی اتفاق افتاده است. ما قدردانی خود را به کسانی که در محقق شدن این رویا پیشگام بودند، قدردانی می‌کنیم. به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، من بسیار افتخار می‌کنم که اعلام کنم کشور من سند تصویب پروتکل را در تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۱۸ به امین اسناد سازمان ملل متحد تسلیم نموده است.

خانم رئیس،

شرکت‌های دخانیات چند ملیتی در نهایت از اجرای پروتکل بهره‌مند خواهند شد. محدود کردن تجارت غیرقانونی، هر چند طراحی شده برای جلوگیری از تضعیف اقدامات مبتنی بر قیمت، طبیعتا منجر به رونق تجارت قانونی در محصولات دخانی خواهد شد. برای حل این پدیده، جامعه بین المللی باید اطمینان حاصل نماید که صنایع دخانی برای عواقب ناگوار تجارت خود در برابر سلامت عمومی پاسخگو خواهند بود. بیماری‌های مربوط به دخانیات و ناتوانی‌ها موجب مرگ ۷ میلیون نفر در سال می‌شود. قبل از این که این آمار بیشتر شود، کنفرانس اعضا باید تنظیم پروتکلی را در آینده در مورد مسئولیت صنایع دخانی و به طور موثر اجرایی شدن ماده ۱۹ کنوانسیون آغاز کند. پیشگامان و فعالان کنوانسیون باید قادر باشند به یاد بیاورند که موضوع تنظیم پیشنویس پروتکل در جریان مذاکرات اولیه کنوانسیون در دور اول و دوم جلسات مذاکراتی در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ بحث شد.

خانم رئیس،

در یک نگرانی حتی بیشتر، صنعت دخانیات چهره خود را به عنوان یکی از نهادهای بشردوستانه و خیرخواهانه در سطح جهان از طریق بنیادهای شناخته شده و ابتکاراتی برای گمراه کردن توجه مردم به حقیقت واقعی تغییر داده است. به دلیل اینکه این سازمان‌ها به طرقی از منابع مالی صنایع دخانی تأمین مالی و فعالیت می‌کنند، مقامات بهداشت عمومی برای تعیین اینکه چه کسانی صنعت دخانیات را تشکیل می‌دهد، بیشتر و بیشتر به چالش کشیده میشوند. به همین علت است که جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دیگر کشورها پیش‌نویس مصوب‌هایی را در مورد ماده ۵.۳ کنوانسیون با تمرکز بر لزوم در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر از صنعت دخانیات از جمله فعالیت‌های روابط عمومی آن را پیشنهاد داده است. اطمینان از جریان اطلاعات این صنایع اولین خط دفاعی ما به عنوان مقامات بهداشت عمومی است. دانش و تعهد در حال حاضر تنها قدرت ما در برابر جیب‌های عمیق صنعت دخانیات است.

در پایان من مایلم تاکید کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد به تلاش‌های جهانی برای پیاده سازی کامل معاهدات کنوانسیون و پروتکل سازمان جهانی بهداشت است.

از شما سپاسگزارم.»

این کنفرانس از اول تا ششم اکتبر 2018 در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha