تحقیقات درخصوص توزیع مشروبات الکلی مسموم در بندرعباس که تاکنون جان 20نفر را گرفته و موجب مسمومیت 232نفر شده است همچنان ادامه دارد.

توزیع مشروبات الکلی مسموم عمدی یا غیرعمدی؟

سلامت نیوز: تحقیقات درخصوص توزیع مشروبات الکلی مسموم در بندرعباس که تاکنون جان 20نفر را گرفته و موجب مسمومیت 232نفر شده است همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،تازه‌ترین یافته‌های بازپرس جنایی و کارآگاهان پلیس بندرعباس حاکی از آن است که شبکه گسترده‌ای در پشت پرده این ماجرا قرار دارد که اعضای آن از شهر دیگری کیلومترها آن طرف‌تر از بندرعباس مشروبات مسموم را به آنجا منتقل می‌کردند. حالا مهم‌ترین پرسش این است که توزیع مشروبات مسموم عمدی است یا غیرعمدی؟

به گزارش همشهری، یک هفته از شروع سونامی مرگبار مصرف مشروبات الکلی مسموم می‌گذرد. موج‌های این سونامی آنقدر بلند بود که به استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و حتی خراسان شمالی هم رسید و تاکنون در این 4استان 13قربانی و ده‌ها مسموم بر جا گذاشته است اما کانون بحران بندرعباس است؛ جایی که به گفته بازپرس جنایی این شهر تاکنون 20نفر به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم جان باخته‌اند و 232نفر مسموم و در بیمارستان بستری شده‌اند. این در حالی است که چندین نفر از افراد مسموم‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و ممکن است با مرگ هر یک از آنها شمار قربانیان افزایش یابد.


شبکه توزیع
وقتی مشروبات مسموم جان چند بندری را گرفت و پای پلیس و بازپرس جنایی به میان کشیده شد، تحقیقات گسترده‌ای در این‌باره آغاز شد. بررسی‌های مقدماتی نشان می‌داد همه جانباختگان مشروب‌های مسموم را از زن و شوهری جوان خریده‌اند. اما وقتی تحقیقات ادامه یافت معلوم شد ماجرا فراتر از کشف اولیه است. مأموران در ادامه به یک زندانی رسیدند که شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد سرکرده شبکه توزیع مشروبات الکلی است. او مدتی قبل به اتهام فروش مشروبات الکلی دستگیر و زندانی شده بود اما از زندان هم به کارش ادامه می‌داد. او از طریق تلفن کارتی زندان با نفراتی که در بیرون داشت تماس می‌گرفت تا آنها محموله‌های الکل را از تولیدکننده تحویل گرفته و به زن و شوهر جوان دهند. آنها هم محموله را با آب میکس و بسته‌بندی می‌کردند و می‌فروختند. به این ترتیب 4نفر دیگر نیز که اتهام‌شان فروش این مشروبات بود، دستگیر شدند.


آنالیز نوشیدنی مرگبار
اما نوشیدنی مرگباری که قربانیان به جای مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند چه ترکیباتی دارد ؟ شواهد به‌دست آمده حاکی از آن است که توزیع‌کنندگان این مشروبات، آنها را داخل کیسه فریزر و به‌عنوان مشروب دست‌ساز(عرق) به مشتریان‌شان فروخته‌اند. این یعنی قربانیان از دست‌ساز بودن مشروبی که مصرف می‌کردند اطلاع داشتند. اما اعترافات زن و شوهر بازداشت شده نشان می‌داد آنها به جای مشروب دست‌ساز، الکل طبی را با آب میکس می‌کردند و به مشتریان می‌فروختند، غافل از اینکه الکلی که در اختیارشان بود الکل همیشگی که توزیع‌کننده به دستشان می‌رساند، نیست.

روز گذشته نتایج آنالیز مشروبات سمی بندرعباس در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت. شواهد به‌دست آمده حاکی از آن است که الکل مصرف شده از نوع طبی است اما اینکه چه عاملی باعث مسمومیت این الکل شده، پرسشی است که برای پاسخ به آن باید تا انتشار گزارش سم‌شناسی منتظر ماند.


آیا مسمومیت‌ها یک منشأ دارد‌؟
دستگیری اعضای باند توزیع مشروبات در بندرعباس پایان تحقیقات در این خصوص نبود. متهمان اعتراف کردند که الکل مصرفی‌شان(الکل طبی) را از طریق یک شرکت توزیع لوازم پزشکی تهیه کرده‌اند. به این شکل که اعضای باند به‌دلیل اینکه توزیع الکل در بندرعباس بین شهروندان ممنوع است مقدار الکل مورد نیازشان را سفارش می‌دادند و شرکت توزیع نیز از طریق باربری محموله را برای آنها به بندرعباس ارسال می‌کرد. در این شرایط بود که فروشنده الکل که در شهر دیگری حضور دارد نیز شناسایی شد و تحقیقات برای دستگیری او ادامه دارد.

اما وقوع مسمومیت‌های گسترده در 4استان دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا منشأ همه مسمومیت‌هایی که در کشور اتفاق افتاده، یکی است؟ هرچند هنوز پاسخ روشنی برای این سؤال وجود ندارد اما به گفته بازپرس جنایی بندرعباس، بعید نیست شرکت توزیع لوازم پزشکی به شهرهای دیگر کشور نیز الکل ارسال کرده باشد. اگر چنین باشد می‌شود با قطعیت گفت که صدها مسموم شده و ده‌ها قربانی مصرف مشروبات الکلی مسموم در کشور قربانیان یک شرکت تجاری هستند.


مسمومیت عمدی یا غیرعمدی؟
وقتی شمار قربانیان مشروبات الکلی افزایش یافت یکی از فرضیه‌هایی که درباره آن تحقیقات گسترده‌ای شد، فرضیه عمدی بودن توزیع مشروبات مرگبار بود. اینکه صدها نفر در 5استان کشوربه‌طور اتفاقی مسموم شده و تا یک قدمی مرگ پیش بروند و حتی 33نفر از آنها جان خود را از دست بدهند غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. آنچه مشخص بود، اینکه دستگیرشدگان در بندرعباس کارشان فروش مشروبات الکلی بود و از این راه درآمد داشتند و به‌طور منطقی نباید کاسبی‌شان را با فروش مشروبات مسموم به خطر می‌انداختند. با وجود این تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه دارد و کارآگاهان پلیس به‌دنبال افشای زوایای پنهان این پرونده و شناسایی عامل تولید الکل سمی هستند.


قربانیان مشروبات الکلی به روایت وزارت بهداشت

ایرج حریرچی،  سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری این هفته خود آمار تازه‌تری از قربانیان مصرف مشروبات الکلی در کشور ارائه داد. او گفت: از ۱۶ شهریور تا هشتم مهر‌ماه ۴۶۰ نفر به‌دلیل مسمومیت با الکل به مراکز درمانی البرز،  کهگیلویه و بویراحمد،  فارس،  خراسان و هرمزگان مراجعه کرده‌اند. از این تعداد ۴۲ نفر فوت یا دچار مرگ مغزی شده‌اند که ۹۳ درصد از آنها مرد بودند و جوان‌ترین قربان خانمی ۱۹ ساله و مسن‌ترین آنها مردی ۵۷ ساله بود. وی درباره مسموم‌شدگان نیز گفت: ۴۱ درصد از مسمومان الکل ۲۶ تا ۳۵ ساله هستند و از ۴۶۰ مسموم مراجعه کننده،  ۱۷۷ نفر بستری و  ۲۴۱ نفر مرخص شدند. همچنین ۱۷۰ نفر نیز دیالیز و تاکنون ۱۶نفر از آنها هم نابینا شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha