یک متخصص ارتوپد، گفت: استفاده از کوله‌های سنگین بالانس و تعادل ستون فقرات را به‌هم زده و موجب ایجاد انحراف در ریز مهره‌های کمر می‌شود.

استفاده از کیف‌های سنگین عامل انحراف ستون فقرات دانش‌آموزان

سلامت نیوز:یک متخصص ارتوپد، گفت: استفاده از کوله‌های سنگین بالانس و تعادل ستون فقرات را به‌هم زده و موجب ایجاد انحراف در ریز مهره‌های کمر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر،رضا زندی عضو هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی،  در رابطه با عوارض استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین برای دانش‌آموزان، اظهارداشت: متاسفانه امروزه دانش‌آموزان و کودکان فعالیت بدنی کافی و ورزش نداشته و عضلات ضعیفی نیز دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین موجب آسیب به کمر و ستون فقرات دانش‌آموزان می‌شود، توضیح داد: استفاده از کوله‌های سنگین بالانس و تعادل ستون فقرات را به‌هم زده و موجب ایجاد انحراف در ریز مهره‌های کمر می‌شود.

زندی با اشاره به عوارض انحراف در ستون فقرات توضیح داد: این انحراف در کوتاه مدت موجب دردهای عضلانی شده و در دراز مدت نیز عوارضی همچون بیرون‌زدگی دیسک را به‌دنبال خواهد داشت. 

این متخصص ارتوپد ادامه داد: به‌علاوه استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین موجب متمایل شدن فرد به یک سمت و بروز عوارضی همچون گرفتی و کوتاهی عضله خواهد شد.  

زندی با بیان اینکه دانش‌آموزان تا حد امکان از کوله‌پشتی‌های استاندارد استفاده کنند، تصریح کرد: توصیه می‌شود که افراد کوله‌پشتی‌ها و کیف‌های خود را سنگین نکرده و تنها لوازم ضروری را با خود حمل کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دانش‌آموزان سعی کنند کوله‌پشتی‌ها را مدت زمان کوتاهی بر روی دوش خود نگه دارند و در سرویس یا ماشین کیف‌ها را روی دوش خود نگذارند.

این متخصص ارتوپد، وجود غربالگری در مدارس را برای بررسی سلامت ستون فقرات دانش‌آموزان ضروری دانست و عنوان کرد: باید در مدارس طرح غربالگری برای بررسی مشکلات ستون فقرات و انحرافات مهره‌ای دانش‌آموزان وجود داشته باشد تا وجود هرگونه مشکل در دانش‌آموزان شناسایی شود.

زندی، مراجعه به پزشک را اولین قدم در درمان انحرافات ستون فقرات و دردهای عضلانی خواند و تصریح کرد: درصورتی که دانش‌آموزان یا افراد عادی با دردهای عضلانی در ناحیه گردن و کمر مواجه شدند، باید به پزشک مراجعه کرده و با انجام حرکات ورزشی، کششی و تغییر در عملکردهای روزانه نسبت به درمان خود اقدام کنند.

وی توضیح داد: وجود غربالگری ستون فقرات موجب شناسایی انحرافات پهلو و پشت شده و از انحرافات شدید مهره‌ها یا از عمل جراحی نیز جلوگیری می‌کند.

این متخصص ارتوپد با اشاره به لزوم تغییر رفتار و عادت‌های روزانه برای حفظ سلامت ستون فقرات و مهره‌ها خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این گونه انحرافات و آسیب‌ها دانش‌آموزان و افراد عادی باید در استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، کامپیوتر و رانندگی‌های طولانی مدت پرهیز کرده و تا حد امکان سر خود را پایین نگه ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha