کسانی که در کودکی امنیت و اعتمادشان به خطر افتاده است در بزرگسالی دچار بی‌اعتمادی می‌شوند.

مادران بیشترین تأثیر را در تأمین بهداشت روانی کودکان دارند

سلامت نیوز:کسانی که در کودکی امنیت و اعتمادشان به خطر افتاده است در بزرگسالی دچار بی‌اعتمادی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، «بهداشت روانی مسأله‌ای است که از ابتدای کودکی مورد توجه قرار می‌گیرد و والدین نقش مهمی در تأمین بهداشت روانی فرزندان به ویژه در دوران رشد کودکان و نوجوانان دارند. تأثیر صحیح روابط بین والدین و فرزندان بر هیچ کسی پوشیده نیست، به همین علت نقش والدین در شکل‌گیری شخصیت کودکان غیرقابل انکار و از مهم‌ترین عوامل در تأمین بهداشت روان کودکان است.»

آذردخت داوری، روانشناس کودک در آستانه روز جهانی کودک با بیان این مطلب درباره اهمیت بهداشت روانی در کودکان گفت: بهداشت روان دارای تعاریف مختلفی است و مفهوم سلامت روان شامل آسایش ذهنی، احساس توانمندی، احساس کفایت و شناسایی توانمندی‌های خود است اما وقتی گفته می‌شود فردی از بهداشت روانی خوب برخوردار است یعنی احساس خوب، فکر خوب و رفتار خوب دارد.

او درباره شاخص‌‌های زندگی سالم برای کودکان گفت: شاخصی که سلامت روان کودکان را تامین می‌کند منجر به رشد توانمندی کودکان می‌شود. تأمین نیازهای مادی، عاطفی، امنیت، استقلال، عشق و عواطف در دوران کودکی بسیار اهمیت دارد اما مهم‌ترین شاخص، نیاز به امنیت و اعتماد است که باید در کودکی رشد یابد. کسانی که در بزرگسالی دچار بی‌اعتمادی می‌شوند افرادی هستند که امنیت و اعتمادشان در کودکی به خطر افتاده و نیازهایشان تأمین نشده است.

داوری در ادامه سبک فرزندپروری را یکی از شاخص‌های بهداشت روان عنوان کرد و گفت: تفاوتی که در خصوصیات رفتاری، افراد وجود دارد ناشی از سبک‌های فرزند پروری آنها است. فرزندپروری دارای انواع مختلفی است. گاهی اوقات والدین سهل‌گیر هستند، کودکانشان رها هستند و این موضوع عوارضی دارد چرا که نیازهای کودک تامین نمی‌شود. گاهی والدین سخت‌گیر هستند و عموما فرزندان آنها از نظر بهداشت روانی و عاطفی افرادی مضطرب هستند.

این روانشناس کودک تصریح کرد: یک نوع از فرزند پروری هم وجود دارد که والدین روند متعادلی در تربیت فرزند خود دارند. کودکان آنها نه رها شده هستند نه والدین آنقدر سخت‌گیری می‌کنند که کودکشان مضطرب باشد. این سبک از فرزندپروری بهترین روش فرزندپروری است.
مهارت فرزندپروری به والدین بسیار کمک می‌کند تا بتوانند بهداشت روان کودکان خود را در آینده تأمین کنند اما متاسفانه موضوع پیشگیری در ایران بسیار ضعیف است.

داوری در ادامه با اشاره به دیگر شاخص‌های بهداشت روان گفت: تعامل والدین با یکدیگر نیز یکی از شاخص‌های بهداشت روان است. رابطه والدین با یکدیگر در تأمین بهداشت روان کودک اهمیت دارد. از طرفی تعامل مناسب والدین با فرزند نیز اهمیت دارد. به طوری که با تعامل موجود مشاهده کنیم که نیازهای واقعی کودک پاسخ داده شده است.

او ادامه داد: مساله دیگر استرس شغلی والدین است. گاهی مادر آنقدر استرس شغلی دارد که نمی‌تواند رفتار مناسبی با کودک داشته باشد و به نیازهای واقعی کودک پاسخ داده نمی‌شود و این موضوع در رشد روانی کودک تأثیرگذار است.

این روانشناس کودک درباره وضع بهداشت روان و امنیت کودکان در ایران در مقایسه با سایر کشورها گفت: در این زمینه باید استانداردی تعریف شود و پژوهش مقایسه‌ای نیز انجام شود اما به‌طور کلی باید گفت که مادر آگاه، فرزند را خوب تربیت می‌کند. مادری که از سلامت روان برخودار است می‌تواند فرزندی تربیت کند که سلامت روان دارد. والدین و به‌ویژه مادران بیشترین تاثیر را در تأمین بهداشت روان کودکان دارند.

داوری با اشاره به ضرورت آموزش مهارت‌های فرزندپروری در میان والدین گفت: مهارت فرزندپروری به والدین بسیار کمک می‌کند تا بتوانند بهداشت روان کودکان خود را در آینده تأمین کنند اما متاسفانه موضوع پیشگیری در ایران بسیار ضعیف است. اگر سطح آگاهی والدین بالا برود و مهارت‌های فرزندپروری ارتقا یابد، طبیعی است که مشکلات فرزندان در مراحل مختلف رشد کمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha