سیستم ایمنی بدن به تمام عناصر خارجی مانند میکروب های مهاجم، گرده گیاهان و یا حتی عناصر شیمیایی حمله می کند.

تمام ویتامین هایی که التهاب را از بدن دور می کنند!

سلامت نیوز:سیستم ایمنی بدن به تمام عناصر خارجی مانند میکروب های مهاجم، گرده گیاهان و یا حتی عناصر شیمیایی حمله می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،؛این فرایند خود سبب التهاب می شود. حملات متناوب سیستم ایمنی بدن به مهاجمان خارجی گاه سبب تهدید سلامت بدن می شود.

این در حالی است که بسیاری از بیماری های عمده از قبیل بیماری های قلبی، دیابت، آرتروز، افسردگی و آلزایمر با التهاب مزمن در بدن ارتباط دارد.

با این حال، یکی از قدرتمندترین ابزار مبارزه با التهاب مزمن نه داروخانه بلکه مواد غذایی و دریافت انواع ویتامین ها است. ویتامین ها، شما را قادر به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها می کند و آن هم با کم کردن روند التهابی بدن:

ویتامین دی: اگر به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید نیاز به دریافت مکمل ویتامین دی ندارید. این ویتامین برای مبارزه با التهاب مفید است به ویژه در کسانی که از سرطان رنج می برند. با این حال اگر به اندازه کافی از نور خورشید بهره نمی برید، مصرف ماهی، قارچ، شیر، آب میوه ها، غلات و لبنیات غنی شده با این ویتامین را فراموش نکنید.

ویتامین کا: منجر به مهار عوامل التهابی ایجاد شده توسط سلول های سفید خون می شود. سطح بالایی از ویتامین کا منجر به حفظ سلامت استخوان ها و قلب می شود. اسفناج، جعفری، کاهو، کلم بروکلی، گل کلم، سرشار از ویتامین کا هستند.

ویتامین ث: از بافت های عضلانی محافظت می کند و با کاهش التهاب بدن منجر به کم شدن درد عضلات و مفاصل می شود. ویتامین ث همچنین منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. برای دریافت ویتامین ث، سبزیجاتی مثل کنگر فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، میوه هایی مثل سیب، لیمو، انار، زرد آلو و آلو، چای سبز، کاکائو، فلفل، آویشن، کیوی و ... را به رژیم تان اضافه کنید.

ویتامین ب: منجر به تنظیم متابولیسم می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ویتامین ب همچنین در کاهش درد و التهاب ماهیچه ها و مفاصل موثر است و برای حفظ سلامت پوست ضروری به نظر می رسد. ویتامین ب کمپلکس نیز مسئول حفظ سلامت ماهیچه ها و کاهش التهاب در مفاصل است. از این رو، مصرف آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز ضروری است. روزانه حداقل ۵۰ میلی گرم ویتامین ب را از طریق غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی، کره بادام زمینی، گردو و سویا به بدن برسانید.

ویتامین آ: ویتامین آ دارای خواص آنتی اکسیدانی است که اثرات رادیکال های آزاد در بدن و آسیب های بافتی و سلولی که ایجاد می کنند را خنثی می کند. ویتامین آ می تواند از فعالیت بیش از حد سلولی جلوگیری کند. زمانیکه سیستم ایمنی بدن عکس العمل زیادی به پروتئین های غذایی نشان می دهد باعث ایجاد آلرژی غذایی و در نهایت التهاب می شود. دریافت ویتامین آ می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از آلرژی های غذایی کمک کند، چون مانع واکنش های افراطی در بدن می شود. کاهش سطح التهاب نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. شما می توانید با مصرف روزانه پاپریکا، فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین، هویج و کاهو سطح مناسب این ویتامین را به بدن برسانید.

ویتامین ای: از آنجا که بدن شما به طور طبیعی قادر به تامین این ویتامین نیست، شما ناچار به مصرف غذاهایی برای تامین ویتامین ای هستید. نیاز روزانه بزرگسالان به این ویتامین ۱۵ میلی گرم است. مطالعات نشان داده مصرف ویتامین ای منجر به کاهش سطح سیتوکین ها می شود؛ یعنی واسطه های التهابی در بدن. برای دریافت سطح مناسب ویتامین ای، روزانه آجیل هایی از قبیل گردو و فندق، دانه های آفتاب گردان، روغن های گیاهی، سبزیجاتی از قبیل اسفناج، بروکلی، گوجه فرنگی و میوه هایی مثل کیوی و انبه بخورید.

منبع:steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha