کیسه صفرا در قسمت بالای سمت راست شکم قرار دارد و با ترشح صفرا به روده کوچک، به گوارش چربی کمک می کند. این فرایند از طریق مجاری صفرا انجام می شود اما گاهی به واسطه سنگ های کیسه صفرا این مجاری مسدود می شود وبه ناچار پزشکان مجبور می شوند کیسه صفرای فرد را بیرون بیاورند.

نکاتی برای آنان که با عمل جراحی کیسه صفرا را در آورده اند

سلامت نیوز:کیسه صفرا در قسمت بالای سمت راست شکم قرار دارد و با ترشح صفرا به روده کوچک، به گوارش چربی کمک می کند. این فرایند از طریق مجاری صفرا انجام می شود اما گاهی به واسطه سنگ های کیسه صفرا این مجاری مسدود می شود وبه ناچار پزشکان مجبور می  شوند کیسه صفرای فرد را بیرون بیاورند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،هر گونه انسدادی در کیسه صفرا، ممکن است به درد شدید، به ویژه پس از خوردن یک وعده غذایی چرب منجر شود. گاهی اوقات لازم است کیسه صفرا به طور کامل برداشته شود تا از درد و ناراحتی پیشگیری شود. اما آیا می توان بدون کیسه صفرا به زندگی ادامه داد؟
جالب است که فرد پس از برداشتن کیسه صفرا، تغییر چندانی در شرایط سلامت خود احساس نمی کند. بدن انسان برای گوارش غذاهای چرب به صفرا نیاز دارد. زمانی که کیسه صفرای شما برداشته می شود، ممکن است همچنان صفرای کافی در بدن وجود داشته باشد اما میزان آن در روده کوچک کافی نباشد. از این رو، ممکن است اندکی دشواری در گوارش غذا احساس کنید. این شرایط به طور قطع موجب ناراحتی می شود اما همچنان می توانید بدون کیسه صفرا به زندگی خود ادامه دهید.


تغییر دستگاه گوارش بعد از جراحی
پس از انجام عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا، پزشک شما یک رژیم غذایی کم چرب را توصیه خواهد کرد. شما باید برای چند هفته به این رژیم پایبند باشید و به آرامی غذاهای مختلف را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.برخی افراد ممکن است متوجه تغییراتی در شرایط گوارش خود پس از برداشتن کیسه صفرا شوند. آن ها ممکن است سوء هاضمه یا معده درد را پس از خوردن غذاهای چرب تجربه کنند. با اندکی اصلاح و تغییر رژیم غذایی، مقابله با این شرایط امکان پذیر است.


پرهیزها بعد از جراحی
پس از انجام جراحی برداشتن کیسه صفرا، باید توجه ویژه ای به رژیم غذایی خود داشته باشید. پس از انجام این عمل جراحی، باید برخی تغییرات سریع را در رژیم غذایی تان ایجاد کنید. به تدریج به رژیم غذایی پیشین خود بازگردید تا مشکلی پیش نیاید.بلافاصله پس از انجام این عمل، خوردن غذاهای چرب را آغاز نکنید. بهتر است طی چند روز پس از جراحی، مایعات، ژلاتین و آب گوشت مصرف کنید. برای اضافه کردن غذای جامد به رژیم غذایی خود عجله نکنید.


گزینه های کم چرب را انتخاب کنید
کیسه صفرا به گوارش غذاهای چرب کمک می کند، از این رو، بهتر است پس از انجام جراحی برای مدتی از خوردن آن ها بپرهیزید. از هر گونه غذای پر چرب، غذاهای سرخ شده و غذاهای تولیدکننده گاز پرهیز کنید.کالری دریافتی از چربی نباید بیش از30 درصد کل کالری های دریافتی شما باشد. به عنوان مثال، اگر روزانه کالری مصرفی شما 1800 است، نباید بیش از 60 گرم چربی در روز مصرف کنید. افزون بر این، باید اندازه وعده غذایی شما کوچک‌تر باشد تا از سوء هاضمه پیشگیری شود.


مراقب برخی مواد غذایی باشید
شما بدون کیسه صفرا نیز می توانید به زندگی خود ادامه دهید اما ممکن است در صورت تداوم مصرف برخی مواد غذایی با ناراحتی هایی مواجه شوید. به عنوان مثال، شما باید از مصرف گوشت های پر چرب مانند سوسیس و گوشت گاو چرخ کرده پرهیز کنید. به گزارش سایت عصر ایران از نیو هلث ادوایزر، همچنین پرهیز از مصرف لبنیات پر چرب اهمیت دارد. شما باید مصرف سیب زمینی سرخ شده، سوپ های خامه ای، کره و پیتزا را محدود کنید و از مصرف روغن هایی مانند روغن نخل و روغن نارگیل بپرهیزید. محدود کردن مصرف این مواد غذایی حداقل برای مدتی کوتاه به پیشگیری از درد، اسهال و نفخ کمک خواهد کرد.


مراقب غذاهای سرشار از فیبر باشید
بدن شما برای سازگاری با برداشت کیسه صفرا، به زمان نیاز دارد و طی این مدت باید میزان مصرف غذاهای سرشار از فیبر را کاهش دهید. اگر بلافاصله پس از عمل جراحی مصرف غذاهای سرشار از فیبر را آغاز کنید، مواجهه با گاز و شکم درد دور از انتظار نخواهد بود. شما باید مقدار کمی از غذاها مانند دانه ها، حبوبات، مغزها، نان غلات کامل، کلم، گل کلم و غلات صبحانه را مصرف کنید. وعده های غذایی کوچک با محتوای فیبر کم به پیشگیری از گرفتگی های ماهیچه ای، اسهال و نفخ کمک می کند.کیسه صفرا می تواند حدود یک فنجان صفرا را در خود ذخیره کند تا زمانی که خواب هستید یا نیازی به آن ندارید برای گوارش غذا استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha