یک مسول وزارت بهداشت گفت: سبک زندگی مناسب، میزان بروز بیماریهای چشمی را یک سوم و فرسودگی شبکیه را تا ۱۰ سال به تعویق می اندازد.

جلوگیری از ۵ بیماری سخت چشم با عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار

سلامت نیوز:یک مسول وزارت بهداشت گفت: سبک زندگی مناسب، میزان بروز بیماریهای چشمی را یک سوم و فرسودگی شبکیه را تا ۱۰ سال به تعویق می اندازد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، دکتر سیدفرزاد محمدی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از اختلالات بینایی قابل اجتناب است، اظهار داشت: ما در روز جهانی بینایی بررسی می‌کنیم که چگونه در این خصوص از سیاستگذاران حمایت بطلبیم تا از دلایل قابل اجتناب نابینایی کم کنیم.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، افزود: معلولیت‌های ناشی از نابینایی، بازتوانی مناسب از نظر شغلی، شهروندی و عملکردی باید مورد توجه قرار گیرد. آگاهی و اطلاع رسانی عمومی چه نزد سیاستگذاران و چه مردم باید انجام شود تا نسبت به سلامت بینایی خود حساس شوند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه «خود مراقبتی از چشم‌ها» به عنوان شعار امسال روز بینایی در ایران انتخاب شده است، اظهار داشت: هر چند نظامات بهداشتی ماموریت و تکلیف دارند که در این خصوص خدمت ارائه کنند ولی پیشگیری و کاهش بار بیماری مبتنی بر انتخابهای درست شهروندان در زمینه سلامت نیز بسیار مهم است.

وی انتخاب سبک زندگی مناسب و معاینات دوره ای چشم را بخشی از اقداماتی دانست که افراد برای سلامت چشم شان باید انجام دهند و گفت: شهروندان نباید برای سلامت چشم منفعل باشند چون نظامات بهداشتی نمی‌توانند تمام نقش‌ها را عهده دار شوند.

رییس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، گفت: فرزندان ما 12 سال درس می‌خوانند ولی اطلاعات کمی نسبت به سلامت خودشان از جمله سلامت چشم دارند، و در نتیجه آن، سواد سلامت در جامعه کم است.

محمدی گفت: عینک آفتابی و کلاه لبه دار از ایجاد آب مروارید، ناخنک، سرطانهای پلک، سطح چشم و داخل چشم می‌کاهد. همچنین تغذیه سالم به ویژه در میانسالی از بروز پیری شدید شبکیه که منجر به نابینایی می‌شود تا 40 درصد جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: رعایت دستورات تغذیه ای برای کاهش بیماری های قلبی و سکته مغزی برای سلامت شبکیه چشم هم، مفید است. این امر از بروز آب مروارید می کاهد و وضعیت خشکی چشم را بهبود بخشیده و نیاز به قطره های چشمی را کم می‌کند.

به گزارش وزارت بهداشت، محمدی بیان کرد: درخصوص کار با رایانه نیز توصیه می شود که فرزندان از ماندن بیش از حد زیر سقف و کار با رایانه بپرهیزند و در فضای باز مدارس و خارج از فضای بسته ورزش کنند. برقراری تعادل بین کار چشمی نزدیک و دور، کوهنوردی، بودن در فضای باز در تعادل بینایی و کاهش اختلالات بینایی موثر است و نیاز به عینک را کم می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سبک زندگی مناسب، میزان بروز بیماری های چشمی را یک سوم و برخی سرطان ها را تا یک دهم کم کرده و فرسودگی شبکیه را تا 10 سال به تعویق می‌اندازد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha