چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 255624

از 8 هزار نفری که جراحی زیبایی می کنند فقط 300 نفر متخصص هستند به‌گفته کارشناسان، آمار بالای شکایات حوزه پزشکی در خصوص عمل‌های جراحی و غیرجراحی زیبایی توسط غیرمتخصص‌ها نشان از فاجعه‌ای می‌دهد که در سطح کشور بویژه در پایتخت هر روز در حال وقوع است.

پزشکان آماتور جراحی زیبایی می‌کنند!

سلامت نیوز:از 8 هزار نفری که جراحی زیبایی می کنند فقط 300 نفر متخصص هستند به‌گفته کارشناسان، آمار بالای شکایات حوزه پزشکی در خصوص عمل‌های جراحی و غیرجراحی زیبایی توسط غیرمتخصص‌ها نشان از فاجعه‌ای می‌دهد که در سطح کشور بویژه در پایتخت هر روز در حال وقوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،این روزها از عمل‌های جراحی بینی گرفته تا تزریق ژل و بوتاکس، توسط غیرمتخصص‌ها در گوشه و کنار پایتخت و برخی شهرستان‌ها انجام می‌شود. حتی کار به جایی رسیده که در بعضی از آرایشگاه‌ها هم بوتاکس تزریق می‌کنند. این در حالی است که نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در این باره هشدار می‌دهد در حال حاضر 300 جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی در ایران داریم اما بر اساس آمارهای رسمی 3600 نفر در شهر تهران و 8000 نفر در کل ایران مشغول جراحی پلاستیک هستند که خیلی از این افراد آموزش لازم را ندیده و حتی پزشک هم نیستند. از طرفی رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم از آمار 10 درصدی شکایات در این حوزه خبر می‌دهد.


دکترایرج خسرونیا در این باره به «ایران» می‌گوید: دلیل اصلی انجام عمل‌های جراحی توسط غیرمتخصصان، هزینه بالای جراحی‌ها توسط متخصصان متبحر است، یعنی به دلایل اقتصادی مردم به جای اینکه به‌عنوان مثال برای جراحی زیبایی بینی به جراح متخصص مراجعه کنند، جان خود را به پزشک عمومی می‌سپارند.


به‌گفته وی، وضعیت بد مالی پزشکان عمومی هم دلیلی است بر گرایش آنها به انجام اعمال جراحی یا کارهایی که به هیچ عنوان در حوزه تخصصی این افراد نیست، در این میان برخی پزشکان هم به‌دلیل مدت‌ها حضور دائم در اتاق‌های عمل در کنار متخصصان جراح و به دست آوردن تجربه کافی، با اعتماد به نفس بالا دست به انجام اعمال جراحی می‌زنند و اتفاقاً ممکن است دستمزدی به مراتب بالاتر از یک جراح متخصص دریافت کنند.


دکترخسرونیا با تأکید بر اینکه برخی از مردم برای مراجعه به پزشکان اصلاً توجهی به تابلوی پزشک و حوزه تخصصی او نمی‌کنند، می‌افزاید: نمی‌توان گفت که تنها دلیل تمایل مراجعه مردم به پزشکان عمومی و غیرمتخصص‌ها، دلایل اقتصادی است، بلکه ناآگاهی هم دلیل بسیار بزرگی است که نمی‌توانیم براحتی از کنار آن بگذریم. بیمار باید توجه داشته باشد حتی صرف اینکه تابلوی پزشک، متخصص است، نمی‌تواند در هر حوزه‌ای به او مراجعه کند، هر متخصصی باید تنها در حوزه علمی خود فعالیت کند و لازم است که در عمل جراحی مورد نظر تخصص ویژه داشته باشد.


رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه از هر یکصد پرونده 10 تا 12 مورد مربوط به شکایات از جراحی توسط پزشکان غیرمتخصص است، می‌گوید: تهران بیشترین آمار شکایات در این حوزه را به خود اختصاص داده و در شهرستان‌ها تعداد پرونده‌ها بسیار کمتر است زیرا در شهرهای کوچک مردم پزشکان متخصص متبحر را می‌شناسند و امکان مراجعه به پزشکان غیرمتخصص در شهرستان‌ها بسیار پایین است. این در حالی است که مراجعه تهرانی‌ها به این قبیل پزشکان، آمار بالایی را به خود اختصاص داده، زیرا با مشاهده آگهی‌هایی که برخی پزشکان غیرمتخصص در فضاهای مجازی می‌گذارند و تبلیغات بی‌شمار این افراد در سطح شهر، بسیاری از افراد ناآگاه، تبلیغات دروغین این غیرمتخصص‌ها را باور کرده و همین امر سبب بالا رفتن آمار شکایات در این حوزه می‌شود.


دکترخسرونیا بهترین راهکار را در پایین آمدن آمار شکایات در این حوزه، فرهنگ‌سازی می‌داند و می‌افزاید: رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را به عهده دارند و مردم هم توجه داشته باشند که قبل از مراجعه به هر پزشکی به طور کامل پرس و جو کرده و از تبحر وی اطمینان حاصل کنند.
او در ادامه به افرادی که با هدف صرفه‌جویی برای انجام عمل‌های مختلف از زیبایی گرفته تا حتی کشیدن یک ناخن به یک غیرمتخصص مراجعه می‌کنند، هشدار می‌دهد: عوارض بعد از اعمال پزشکی می‌تواند تا سال‌ها شما را درگیر مسائل اقتصادی و حتی روانی کند تا جایی که ممکن است مجبور باشید حتی تا ده‌ها برابر از هزینه‌ای که یک متخصص برای جراحی شما می‌گرفت، پرداخت کنید.


یک کارشناس نظارت بر درمان وزارت بهداشت و درمان هم در گفت و گو با «ایران» با تأکید بر افزایش آگاهی‌رسانی به مردم در این حوزه می‌گوید: بر روند و عملکرد پزشکان متخصص و غیرمتخصص در همه حوزه‌ها و بویژه زیبایی نظارت دوره‌ای می‌شود و در صورت وجود شکایت از مکانی خاص، حتی اگر بدون تابلو باشد، محل شناسایی شده و با ارائه حکم قضایی در اسرع وقت پلمب خواهد شد.او در ادامه می‌افزاید: شماره تلفن 1590 و 1690 در این زمینه پیش‌بینی شده و به‌صورت دقیق توسط ناظران به تمامی شکایات رسیدگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha