روزانه با توجه به روابط مختلف و معاشرت با انواع متفاوت انسان‌ها، مطمئنا این را درک کرده‌ایم که همیشه افرادی که به‌طور مطلق از لحاظ اخلاقی و روانی سالم هستند، اطراف‌مان پیدا نمی‌شوند.

با افراد حسود چگونه برخورد کنیم؟

سلامت نیوز: روزانه با توجه به روابط مختلف و معاشرت با انواع متفاوت انسان‌ها، مطمئنا این را درک کرده‌ایم که همیشه افرادی که به‌طور مطلق از لحاظ اخلاقی و روانی سالم هستند، اطراف‌مان پیدا نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، همیشه با جمع خوش ‌اخلاق‌ها، باانصاف‌ها و خوش‌ قلب‌ها روبرو نیستیم. خیلی اوقات لابه‌لای همین انسان‌های خوش قلب، مجبور به معاشرت و رفت‌وآمد با آدم‌های بدجنس، غرغرو و حسود هستیم.

برای همه ما پیش آمده که حتی وقتی در یک جمع دوستانه یا آشنا، از شادی و یا موفقیت‌مان صحبت می‌کنیم کسانی پیدا می‌شوند که در ذوق‌مان بزنند. یا این تجربه را در دوران تحصیل داشته‌ایم که وقتی نمره خوبی در امتحان کسب کرده‌ایم، کسی بوده که با نفرت به ما نگاه کند و درصدد آن باشد که از برگه‌مان ایرادی پیدا کند تا نمره‌مان را کم کنند.

حتی برخی از افراد از ناخوشی ما شاد می‌شوند. به‌عبارتی نه چشم شادی‌مان را دارند، نه چشم ناخوشی‌مان را. بله، همیشه هم شریک، همکار و دوستان اطراف‌مان اخلاق‌های خوب ندارند، میان‌شان هستند کسانی‌که به دیوهای پر حسد شباهت دارند که نه می‌شود از آن‌ها گریخت و نه می‌شود صادقانه دوستی کرد. در مطلب زیر چند نکته که باعث می‌شود کنار آمدن با افراد حسود، برای‌تان قابل تحمل‌تر باشد را ذکر کرده‌ام.

۱) پذیرش واقعیت:

اولین موردی که باید به آن توجه کرد،« پذیرش» این امر است. ما وظیفه تربیت خیلی از افراد را نداریم. نمی‌توانیم به آن‌ها توضیح دهیم که حسود هستند و باید خودشان را اصلاح کنند.

از طرفی خیلی اوقات باتوجه به شرایطی که داریم، نمی‌توانیم ارتباط‌مان را محدود یا قطع کنیم. پس «کنار آمدن» با افرادی‌که این خصوصیات را دارند یا «پذیرش» این خصلت اخلاقی‌شان، اولین و مهم‌ترین نکته است.

پذیرفتن این امر به ما کمک می‌کند تا از این افراد انتظار نداشته باشیم که خالصانه نسبت به خوشحالی‌های ما واکنش نشان دهند. حتی سعی می‌کنیم که کمتر درمورد زندگی‌مان با آن‌ها صحبت کنیم.

۲)محبت کنیم:

شاید محبت جواب دهد! از قدیم می‌گویند آدم‌ها با محبت رام می‌شوند. اگر یکی از این افراد سرراه شما قرار گرفته، به او توجه کنید .

شاید از بی‌توجهی بقیه، رفتارهای حسادت‌آمیز در او شکل گرفته و اگر از جانب شما محبت و توجهی دریافت کند، ممکن است این رفتارش را کنار گذارد. مثلا نظرش را در مورد موضوعاتی بپرسید یا از خصوصیات مثبتش بگویید.

این نکته را به‌خاطر داشته باشید که، حسادت زمانی شکل می‌گیرد که فرد خواهان چیزی‌ست، که شما آن را دارید و او آن را ندارد. همین امر باعث می‌شود که او با شما بد شود. اگر به آن فرد محبت کنید، متوجه می‌شود که شما در نداشتن‌اش از آن چیز، مقصر نیستید.

۳) نادیده گرفتن:

بررسی کنید و ببینید این آدم‌ها در زندگی شما چه نقشی دارند. آیا حسادت‌شان به شما ضرر می‌‌زند؟ آیا جز افراد مهم زندگی‌تان هستند یا به‌صورت موقتی با آن‌ها مجبور به ارتباط هستید؟ اگر دقت کنیم می‌بینیم که اکثر این افراد جزء دوستان و روابط دست چندمی ما هستند.

یعنی بود و نبودشان در زندگی ما تاثیر خاصی ندارد. این افراد در گروه بی‌آزارها دسته‌بندی می‌شوند. یعنی حسادت‌شان برای شما هیچ ضرری ندارد. پس بهترین راه‌کار این است که آن‌ها را «نادیده» بگیرید.

و البته این تکنیک « نادیده گرفتن» را باید در خودتان تقویت کنید تا حسادت آن‌ها ضرری به شما نزند. به‌جای این‌که درگیر حسادت این افراد باشید، زمان خود را صرف انجام کارهای مفید و پیشرفت در زمینه‌های دیگری کنید.

۴) تلافی ممنوع:

«تلافی نکنید». مطمئن باشید این افراد منتظر موقعیتی هستند تا از شما نکته بدی پیدا کنند تا بیشتر از قبل پشت سرتان حرف بزنند. تلافی کردن باعث می‌شود شأن و شخصیت خودتان را پایین آورید و وارد بازی بچه‌گانه‌ای شوید که دیگران هم در مورد شما فکر خوبی نکنند و شرایط بدتر شود. بی‌تفاوتی به این‌گونه رفتارها بهترین جواب است.

اگر این رفتار زشت و زننده است، پس مراقب باشید خودتان هم نباید به آن مبتلا شوید.

اگر شما به کارها و رفتارهایی که افراد حسود انجام می‌دهند توجهی نکنید، ممکن است مشکل به خودی خود حل شود.

۵) از ورود حسد درون خودمان جلوگیری کنیم:

در آخر این‌که بیایید اگر از رفتار یا منش کسی آزار می‌بینیم و آن را دوست نداریم، سعی کنیم از پرورش آن رفتار در خودمان جلوگیری کنیم.

مطمئنا همه ما انسان‌ها سرشار از اشتباه و خطا هستیم و بهترین راه برای از بین بردن رفتار و اخلاق‌های اشتباه این است که اگر رفتار نامعقولی را در فردی می‌بینیم، مراقبت کنیم آن رفتار در خودمان رشد نکند و اگر خودمان هم آن رفتار را داریم سعی کنیم هرچه زودتر درصدد رفع آن برآییم. اگر چنین روندی را در پیش بگیریم، هم خودمان در آرامش هستیم و هم اطرافیان‌مان از ما راضی هستند.

۶) نقاط مثبت فرد را ببینید:

اگر با فرد حسود رابطه نزدیکی دارید، سعی کنید هربار که او را دیدید، نقاط مثبت و خوب او را یادآور شوید. مثلا اگر فرد همکار شماست، بهتر است از وی در ارتباط با تخصص و کارش راهنمایی بخواهید.

این کار باعث می‌شود هم خودتان از آن فرد کینه نگیرید و هم محبت او را به خود جلب کنید و آن فرد متوجه شود شما دشمن او نیستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha