سکوت مبهمی سراسر گرماش را فراگرفته است. وضعیت غمباری بر روستا و مدرسه خالی از دانش‌آموز حاکم است. روستایی که تا هفته پیش کسی نامش را هم نشنیده بود، حال همه آن را با «دنیا»ی از دست رفته‌اش می‌شناسند. گرماش روستایی در ۲۷ کیلومتری سنندج واقع شده است.

تکذیب شایعات «دنیا»

سلامت نیوز: سکوت مبهمی سراسر گرماش را فراگرفته است. وضعیت غمباری بر روستا و مدرسه خالی از دانش‌آموز حاکم است. روستایی که تا هفته پیش کسی نامش را هم نشنیده بود، حال همه آن را با «دنیا»ی از دست رفته‌اش می‌شناسند. گرماش روستایی در ۲۷ کیلومتری سنندج واقع شده  است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، به دلیل جمعیت اندک ۳۶ خانواری آن از امکانات اولیه مانند خانه بهداشت، نوسازی روستا و مدرسه استاندارد محروم است. این مساله موجب شده در چند روز اخیر شاهد ریزش دیوار مدرسه قدیمی این روستا روی دانش‌آموز ۷ ساله(پایه اول) باشیم. این شرایط موجب شد برخی شایعه‌ها مبنی بر تجاوز و قتل دراین‌باره مطرح شود.


گزارش همشهری از روستای گرماش و گفت‌وگو  با خانواده این دانش‌آموز را بخوانید.


اینجا، خانه دنیا

از طریق چند نفر از اهالی گرماش به خانه «دریا ویسی» دانشآموز جانباخته حادثه ریزش دیوار مدرسه رفتیم. ابتدا بغض و گریه بر خانه حاکم بود. پس از دقایقی، دایی دنیا لب به سخن گشود و گفت: تنها ۱۶ روز از مدرسه رفتن خواهرزاده‌ام می‌گذشت و او امسال قرار بود اول ابتدایی درس بخواند. «صباح ملایی» ادامه داد: دنیا مانند سایر روزهای قبل به مدرسه رفت و در حیاط مدرسه مشغول توپ‌بازی بود. توپ به سمت دیوار سست مدرسه هدایت شد و دنیا دنبال توپ دوید و احتمالا بر اثر برخورد با دیوار، ناگهان دیوار سست و قدیمی حیاط مدرسه روی تن نحیفش آوار شد.

وی افزود: زمانی که دیوار روی دنیا ریخت ساعت از ۱۱ گذشته بود و یکی از اهالی روستا به همراه پسرش پیکر نیمه‌جان خواهرزاده‌ام را با خودروی معلم مدرسه به سمت شهر برای مداوا بردند.در حالی که داغ از دست دادن خواهرزاده امان از دایی بریده بود، میافزاید: دنیای کوچک ما قبل از رسیدن به بیمارستان دوام نیاورد و در میانه راه بر اثر شدت جراحات به سمت خدا پر کشید. ملایی ادامه میدهد: این روستا در ۲۷ کیلومتری سنندج قرار دارد. با وجود این، به دلیل عدم رسیدگی شاهد کمبودهای عمرانی، بهداشتی و آموزشی در گرماش هستیم؛ نمونه آن نیز مدرسه چند کلاسه با بافت بیش از چند دهه است که هر لحظه امکان ریزش دارد.


خانواده‌، تنها دلخوشی پدر

در گوشه‌ای از خانه‌ای قدیمی که دیواری گلی و سقفی چوبی دارد. پدر دنیا که چند روزی است در غم از دست دادن دخترش به سوگ نشسته، میگوید: شغلم کارگری و کشاورزی است، درآمد چندانی هم ندارم. تنها دلخوشی زندگی‌ام خانواده‌ام هستند.

«امجد ویسی» ادامه میدهد: یک پسر ۴ ساله هم دارم که همبازی دنیای ۷ ساله بود. پسرم، من و همسرم بی‌دنیا شدیم. وی در حالی که چهره‌اش پر از اندوه است، میافزاید: پس از مرگ دخترم شاهد شایعه‌پراکنی‌های گسترده‌ای از سوی برخی رسانه‌ها بودیم. این در حالی است که دخترم به صورت اتفاقی بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه فوت شده است.
ویسی می‌گوید: به دلیل مشکلات روحی در نتیجه از دست دادن دختر توان کار کردن ندارم. از نیکوکاران و مسئولان درخواست دارم شرایط زندگی مناسبی برای ما فراهم کنند، چراکه این روستای کوچک نیازمند امکانات است.


ایجاد فضای مناسب تحصیل

مادربزرگ دنیا که لالایی مصیبت‌بار نوه‌اش را در خانه سر داده است، میگوید: پسرم امجد کارگر و کشاورز زحمتکشی است. در این روستا و هیچ جای دیگر با کسی دشمنی ندارد. همه حرف‌ها و روایتی مانند قتل، تجاوز و... در مورد دنیا گفته میشود، شایعهسازی است.
«بانو سعادت» میافزاید: تازه دنیای ما از دست رفته، اما از مسئولان درخواست داریم یک مدرسه در این روستا احداث کنند تا چنین اتفاقی برای سایر دانش‌آموزان رخ ندهد.
وی ادامه میدهد: از رسانهها درخواست داریم هر آنچه را واقعیت دارد و از زبان خانواده دنیا گفته شده است بازتاب دهند و آب در آسیاب دشمن نریزند.


محرومیتهای گرماش

رئیس شورای اسلامی روستا در این زمینه میگوید: مدرسه چند کلاسه گرماش در حدود ۴۰ سال پیش ساخته شده است. به دلیل مجاورت با رودخانه دیوار حیاط قسمت پایینی مدرسه سست و در حال ریزش بوده است.
«نادر لطیفی» تصریح می‌کند: مدرسه روستا تنها ۱۴ دانش‌آموز در چند مقطع تحصیلی دارد‌ و فقط یک معلم در آن تدریس می‌کند. به همین دلیل برخی دانش‌آموزان در زنگ تفریح و ورزش بدون هیچ نظارتی فعالیت دارند‌‌.
وی میافزاید: به دلیل حمایت نشدن از سوی دستگاه‌های اجرایی در برخی موارد هزینه حامل‌های انرژی مانند گاز مدارس را والدین دانش‌آموزان پرداخت
می‌کنند.

لطیفی بیان می‌کند: خرید یک کانکس ۱۲ متری برای دانش‌آموزان روستای گرماش ضروری است، چراکه چند روزی است به دلیل حادثه دلخراش ریزش دیوار مدرسه و فوت «دنیا ویسی» تنها مدرسه روستا تعطیل شده
 است. وی در ادامه این مطلب میگوید: خرید کانکس و ساماندهی دانشآموزان در مکان جدید نیازمند حمایت مالی است، چراکه خرید این تجهیزات حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان اعتبار لازم دارد.

رئیس شورای اسلامی گرماش ادامه می‌دهد: به منظور ادامه تحصیل سایر دانش‌آموزان و ازسرگیری فعالیت‌های درسی قرار است دانش‌آموزان در مسجد روستا اسکان داده شوند، چراکه با وجود چنین شرایطی که مشکلات روحی برای دانش‌آموزان پیش آمده است، امکان تحصیل در این مدرسه فرسوده وجود ندارد. از نیکوکاران و خیرین درخواست داریم در این زمینه کمک‌حال مردم روستای گرماش باشند.


پرونده دنیا در دست بررسی است 

دادستان کردستان میگوید: پس از دریافت گزارش ریزش دیوار مدرسه در روستای گرماش، معاون دادستانی، بازپرس ویژه به همراه تیمی از کارآگاهان در صحنه حاضر شدند. همچنین دستورات قضایی در خصوص این حادثه و عاملان آن صادر شد.
«اکبر جوهری» ادامه میدهد: به‌زودی نتیجه پزشک قانونی در مورد مرگ دنیا ویسی دانش‌آموز ۷ ساله ساکن روستای گرماش از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد‌. وی میافزاید: دستگاه قضایی با نظریه پزشک قانونی و بازسازی صحنه مرگ، بدون پذیرفتن شایعات به این پرونده رسیدگی خواهد کرد.  جوهری تصریح میافزاید: در صورت مشاهده هر گونه جرم با عاملان مرگ این دانش‌آموز برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha