یک فوق تخصص جراحی دستگاه گوارش و جراحی چاقی گفت: افراد بالای ۴۰ سال، اگر ناراحتی‌های معده طولانی مدتی دارند بجای درمان‌های سنتی نظیر نبات داغ و عرق نعنا می‌بایست پیش از پیشرفت بیماری، برای بررسی وضعیت معده خود به متخصص مراجعه کنند.

تغذیه مناسب را جدی بگیرید تا سرطان نگیرید / ۶ غذایی که نباید بخورید

سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی دستگاه گوارش و جراحی چاقی گفت: افراد بالای ۴۰ سال، اگر ناراحتی‌های معده طولانی مدتی دارند بجای درمان‌های سنتی نظیر نبات داغ و عرق نعنا می‌بایست پیش از پیشرفت بیماری، برای بررسی وضعیت معده خود به متخصص مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز، مهدی تهمتن در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره اینکه سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان های خطرناک در دنیا است که از سال 2000 تاکنون بیش از 18 میلیون نفر در جهان بر اثر پیشرفت این بیماری جان باختند، اظهار داشت: این درحالی است که باتوجه به تغییر رژیم غذایی و کم تحرکی افراد بیشتر موسسات و مراکز تحقیقاتی معتبر بین المللی هشدار افزایش مرگ و میرهای ناشی از این سرطان را پیوسته به مردم اعلام می کنند.

وی تصریح کرد: اگرچه برای سرطان معده تاکنون علت مشخصی عنوان نشده ولی تحقیقات نشان می‌دهد که 10 درصد علل این عارضه ارثی و 90 درصد محیطی و غذایی است که البته بیشتر آن به فرهنگ غذایی و رژیم های نامناسب تغذیه ارتباط پیدا می کند که جامعه باید با این علائم بیشتر آشنا شوند.

این پزشک جراح ادامه داد: مصرف غذاهای دودی، خشک و نمک سود شده، غذاهای ذغالی و باربیکیو، غذاهای نیتراته(ترشیهای حاوی اسید بخصوص در ظروف پلاستیکی که جلوی نور آفتاب را می‌گیرد و ممکن است کپک زده باشد استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی سرطان معده و عفونت معده با باکتری "اچ پیلوری"، مصرف کم میوه و سبزیجات، کمبود پروتئین و ویتامین و استفاده زیاد از غذاهای کنسروی از جمله عوامل زمینه ساز سرطان معده بشمار می رود.

تهمتن با بیان اینکه به تازگی ارتباط بین گروه خونی با سرطان معده کشف شده است، افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شده افرادی که دارای گروهی خونی A هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و افرادی که گروه خونی O دارند درصد کمتری را از آمار این سرطان به خود اختصاص داده اند با این وجود افراد گروه A می بایست نسبت به ناراحتی های معده هوشیارتر باشند.

این جراح دستگاه گوارش با اشاره به اینکه سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل سلول‌های بدخیم در معده است، افزود: این بیماری به آرامی و طی سالیان متمادی رشد می‌کند، و در مراحل ابتدایی علائم چندانی ندارد و به سختی قابل تشخیص است به همین دلیل همواره به افراد سفارش می‌شود تا به صورت دوره ای و یا با مشاهده علائم هرچند کوچک به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص علائم سرطان معده گفت: کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده پس از خوردن کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم خونی و توده قابل لمس در بالای شکم از جمله علائم سرطان معده است، ضمن اینکه ممکن است فرد مبتلا همه این علائم را به طور همزمان نداشته باشد.

تهمتن خاطرنشان کرد: همه افراد احتمال سرطان معده را دارند ولی آقایان بیشتر از خانم ها در معرض این عارضه هستند و افراد بالای 40 سال، اگر ناراحتی‌های معده طولانی مدتی دارند بجای درمان‌های سنتی نظیر نبات داغ و عرق نعنا می‌بایست پیش از پیشرفت بیماری، برای بررسی وضعیت معده خود به متخصص مراجعه کنند؛ همچنین افراد که مبتلا به عفونت هلیکوباکتر هستند و یا قبلا جراحی معده داشته اند بیشتر از سایرین در معرض سرطان معده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha