باز هم خواب‌آلودگی راننده حادثه آفرید؛ این بار در استان فارس. حوالی ساعت پنج و ۴۵ دقیقه بامداد شنبه۲۱ مهر یک دستگاه اتوبوس که از شاهین‌شهر به سمت شیراز می‌رفت، در کیلومتر ۴۰ محور سعادت‌شهر به شیراز واژگون شد و شش کشته و ۱۵ مصدوم از خود به‌جای گذاشت. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا راننده اتوبوس حادثه‌دیده امکان استراحت داشته، اما استراحت نکرده است! این در حالی است که براساس آمارها ۳۸ درصد تصادفات رانندگی به دلیل خستگی، خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو رخ داده است.

خواب‌آلودگی راننده اتوبوس دلیل حادثه تصادف شیراز

سلامت نیوز: باز هم خواب‌آلودگی راننده حادثه آفرید؛ این بار در استان فارس. حوالی ساعت پنج و ۴۵ دقیقه بامداد شنبه۲۱ مهر یک دستگاه اتوبوس که از شاهین‌شهر به سمت شیراز می‌رفت، در کیلومتر ۴۰ محور سعادت‌شهر به شیراز واژگون شد و شش کشته و ۱۵ مصدوم از خود به‌جای گذاشت. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا راننده اتوبوس حادثه‌دیده امکان استراحت داشته، اما استراحت نکرده است! این در حالی است که براساس آمارها ۳۸ درصد تصادفات رانندگی به دلیل خستگی، خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو رخ داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،امان از آنکه خواب به جان آدم بیفتد. دیگر نمی‌توان به هیچ طریقی جلودار آن شد. همین کافی است تا رجوع کنیم به حوادث رانندگی که بارها و بارها براساس خواب‌آلودگی رانندگان رخ داده است. رانندگانی که بدون داشتن استراحت کافی پشت فرمان می‌نشینند و جان خود و سرنشینان را به خطر می‌اندازند. حتی دائما در چنین حالتی به خود وعده می‌دهند که چیزی تا پایان راه نمانده و با چشمانی خواب‌آلود به مسیر خود ادامه می‌دهند، اما دریغ از آنکه هیچگاه پایان مسیر را نمی‌بینند. با این وجود،هشدارهای پلیس راهور ناجا را در این باره کم نشنیده‌ایم، اما دوباره شاهد هستیم که برخی رانندگان به علت خستگی و خواب‌آلودگی حادثه‌آفرین می‌شوند. برای مثال شهریور 96 را به یاد داریم که چگونه تعدادی از دانش‌آموزان هرمزگانی در پی واژگونی اتوبوس در محور بندرعباس - شیراز جان خود را از دست دادند. آنچنان که خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بود. اینک نیز بار دیگر خواب آلودگی راننده جان شش نفر از هموطنان را در مرودشت گرفته است. آنچنان که دیگر پشیمانی سودی ندارد و تنها خانواده آنها برای همیشه داغی بر دلشان سنگینی می‌کند.

حال عمومی مصدومان مساعد است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس درباره جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس شاهین‌شهر ـ شیراز اظهار کرد: ساعت پنج و 45 دقیقه صبح دیروز این اتوبوس از شاهین‌شهر به شیراز عازم بود که در محدوده ۳۰ کیلومتری نزدیک مرودشت واژگون شد. این حادثه شش کشته و 15 مصدوم برجای گذاشت. عزیزا... روشن درباره علت و چگونگی حادثه نیز بیان کرد: علت اولیه حادثه به دلیل خواب‌آلودگی راننده بوده است. به صورتی که در ۳۰ کیلومتری مانده به مرودشت راننده خواب بوده و با برخورد به یک تپه خاکی و بعد از عبور از گارد ریل وسط جاده در سمت مقابل واژگون می‌شود. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، او اظهار کرد: تمام مصدومان را اورژانس سریعا به بیمارستان‌های نزدیک منتقل کرده و حال عمومی آنها مساعد است. همچنین مابقی مسافران نیز به‌ سلامت با اتوبوس جایگزین راهی شیراز شدند. همچنین به گزارش سایت راهور، محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور ناجا گفت که بر اساس اطلاعات سامانه سپهتن، راننده اتوبوس حادثه‌دیده امکان استراحت داشته، اما استراحت نکرده است! از سوی دیگر، راننده اتوبوس تخلفی هم نداشته است.

2 توریست حادثه‌دیده درمان و مرخص شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: دو نفر توریست فرانسوی حاضر در اتوبوس حادثه‌دیده در محور شیراز مداوا و مرخص شدند. مصیب امیری درباره وضعیت جسمانی توریست‌های فرانسوی حاضر در اتوبوس حادثه‌دیده تاکید کرد: هیچ توریست خارجی در اتوبوس حادثه‌دیده جاده شیراز جان خود را از دست نداده است. به گزارش مهر، او تاکید کرد: دو توریست فرانسوی در اتوبوس حضور داشتند که به دلیل مصدومیت به بیمارستان اعزام و به طور سرپایی درمان و مرخص شدند.

آمار کشته‌شدگان در تصادفات سال 96

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 1396، 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی ترافیكی كشته شده‌اند. این تعداد نسبت به سال قبل از آن 7/1 درصد افزایش یافته است. بیشترین كاهش امسال مربوط به ماه فروردین با 8/12 درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه بهمن با 2/19 درصد بوده است. بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به شهریور با هزار و 746 نفر و پس از آن تیر با هزار و 610 نفر و کمترین آن مربوط به دی با هزار و 76 نفر بوده است. در این گزارش با تاکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است 4/66 درصد كشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، 27 درصد در راه‌های درون شهری، 4/6 درصد در جاده‌های خاكی و روستایی و محل تصادف دو دهم درصد موارد نامعلوم بوده است. بر اساس این گزارش در سال 96 استان‌های فارس با هزار و 445 نفر، تهران با هزار و 231 و خراسان رضوی با هزار و 127 نفر بیشترین و استان‌های ایلام با 153، اردبیل با156 نفر و كهگیلویه و بویراحمد با 183نفركمترین تعداد كشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند.

مشکل نظارت داریم

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی رانندگان در گفت‌وگو با خبرنگار «آرمان» می‌گوید: مشکل ما نظارت است. باید سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و پلیس راهور ناجا کنترل و نظارت‌شان را بر آمادگی رانندگان بیشتر کنند. صدیف بدری می‌افزاید: کنترل راننده کمکی و کنترل ساعت رانندگی در جلوگیری از وقوع حوادث نقش بسزایی دارد. او ادامه می‌دهد: برای مثال برخی رانندگان دیشب رانندگی کرده و امشب نیز رانندگی می‌کنند یا راننده کمکی ندارند یا بین راه راننده کمکی می‌خوابد و از راننده اصلی استفاده می‌شود. بدری توضیح می‌دهد: حتی امکان دارد راننده کمکی بیش از مدت زمان مقرر یعنی هشت ساعت رانندگی می‌کند. بنابراین همان‌طور که گفتم کنترل و نظارت ما مشکل دارد. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس اظهار می‌کند: در کنار مشکل نظارتی مسائل فنی اتوبوس‌ها نیز مزید بر علت است، اما معمولا مشکل فنی کم است و معمولا خواب‌آلودگی و بی‌احتیاطی راننده مشکل‌ساز می‌شود. بدری اضافه می‌کند: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهور ناجا باید بیش از گذشته کنترل سفت و سخت داشته باشند. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس توضیح می‌دهد: طی تصادفات قبلی جلسه‌ای با مسئولان مربوطه داشته و توجه به این موضوع را متذکر شده بودیم، اما دوباره مسئولان عنایت ندارند و عدم نظارت مناسب آنها موجب حادثه‌سازی تصادفات اتوبوس‌ها می‌شود.

بدری تاکید می‌کند: آموزش‌های ضمن خدمت و قبل از اخذ گواهینامه برای رانندگان می‌تواند موثر باشد. به علاوه باید سازوکاری در میان‌مدت برای صدور گواهینامه ماشین‌آلات حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس‌ها داشته باشیم. او با ذکر مثالی می‌افزاید: همان‌طور که شرایط برای خلبانان و حمل و نقل هوایی سخت‌گیرانه است، باید در شکل کوچکی برای رانندگان اتوبوس‌ها هم در میان‌‌مدت و طولانی مدت مجازات سفت و سختی را در نظر گرفت. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بیان می‌کند: باید افرادی شغل رانندگی را انتخاب کنند که آموزش‌های لازم را دیده باشند. بدری یادآور می‌شود: باید مجازات‌های سنگینی در زمان کنترل برای رانندگان در نظر گرفته شود. به بیان دیگر باید ساعت‌ مجاز رانندگی، داشتن کمک ‌راننده، آموزش‌های ضمن خدمت و گواهی‌های لازم مد نظر باشند و زمان کنترل مجازات‌های سنگین لحاظ شود. او عنوان می‌کند: مجازات بعد از فوت برخی رانندگان یا از کارافتادگی‌شان دیگر معنایی ندارد. می‌توان زمان کنترل اگر راننده‌ای موارد ایمنی را رعایت نکرد، مجازات شود. بدری اظهار می‌کند: کنترل و نظارت بیشترین تاثیر را دارد. آن هم در زمان آموزش ضمن خدمت. وگرنه سر صحنه نمی‌توان به رانندگان گفت که اگر خوابتان می‌آید، متوقف شوید. او می‌گوید: اگر فرهنگسازی با آموزش در این حوزه صورت گیرد، شاهد رانندگی در حین خستگی نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha