بسته حمایتی دولت برای کسانی است کمتر از 3 میلیون حقوق می‌گیرند.

دامنه خط فقر از 17 به 34 درصد افزایش پیدا کرده است

سلامت نیوز:بسته حمایتی دولت برای کسانی است کمتر از 3 میلیون حقوق می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس  در مورد احتمال افزایش حقوف کارمندان و کارگران گفت: ما معتقدیم خط فقر مطلق با توجه به پرداخت‌هایی که وجود دارد نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر شده است یعنی دامنه شمول خط فقر مطلق از17 درصد به 34 افزایش داشته است .

نماینده تهران در مجلس  ادامه داد:  سازمان بین المللی کار در تعریف خط فقر مطلق  برای هر یک نفر 2 دلار هزینه  در روز در نظر گرفته است. بنابراین با این تعریف، مستمری‌ها و درآمدهای حداقل بگیران زیر این خط است. در سال گذشته ما گفتیم که کمتر از سه میلیون تومان  دستمزد در ماه توجیهی ندارد و این تحلیل برای قبل ازاین شرایط بود و قطعا الان با شرایط فعلی این رقم بالاتر می رود.

عضو کمیسیون اجتماعی خاطر نشان کرد: دولت نیز بر این موضوع اذعان دارد و بسته ای که قرار است  ارائه دهد برای کسانی است که زیر سه میلیون تومان درآمد دارند اما این 600 هزار تومان نیز جبران درآمد آنها را نمی کند. این کار دولت کمک است و جبران نیست بلکه جبران باید از راه حقوق و تقویت مسمتری ها انجام شود.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند فقط برای کارمندان و مسمتری بگیران بخش دولتی تصمیم بگیرد و برای افزایش حقوق کارگران باید هم دولت هم کارفرما و هم کارگر تصمیم بگیرند چراکه تصمیمات در شورای عالی کار برای افزایش حقوق کارگران اتخاذ می شود و این شورا با حضور سه نفر دولتی ،سه نفر کارفرما و سه نفر کارگر تشکیل می شود و اگردولت همکاری کند قطعا حقوق ها به میزان بالایی افزایش خواهد داشت.

رئیس فراکسیون کارگری بیان کرد: ما الان اصرار داریم که جلسه شورای عالی کار زودتر از تصمیم گیری برای تعیین مزد در سال 98 برای تغییر مزد در ادامه سال 97 تشکیل شود و برای افزایش حقوق در چندماه باقیمانده از سال 97 تصمیم بگیرد که متاسفانه مقاومت های در بخشی از دولت و گروه کارفرمایی برای تشکیل نشدن این جلسه  انجام می شود .

وی ادامه داد: کمیته ای که دراین زمینه مامور بوده است کارش تمام شده است. هزینه‌‍ها را محاسبه کرده است ،سبد را با قیمت جدید محاسبه کرده است و حداقل دستمزد را بیش ازسه میلیون تومان تعیین کرده است و اگر جلسه شورای عالی کار برگزار شود باید نتایج بررسی های همین کمیته به عنوان مبنای تصمیم گیری ها در نظر گرفته شود.

محجوب بیان کرد: شرط تشکیل جلسه شورای عالی کار حضور دوسوم اعضا بعلاوه یک است که تا کنون فقط سه نفر کارگر برای تشکیل جلسه اعلام آمادگی کرده اند و دولت و کارفرما این امادگی را اعلام نکرده اند .

وی با اشاره به طرح شناور کردن حقوق ها و دسمتزد در مجلس گفت: این طرح برای شناور کردن حقوق و دسمتزد کارگران ،کارمندان و مسمتری بگیران است که به صورت عادی به هیات رئیسه ارائه شده است و درنوبت برای بررسی در صحن است،اگر این طرح مصوب شود و تبدیل به قانون شود جلسه شورای عالی کار نیز بایدبرای افزایش دستمزد تشکیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha