دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 255917

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پر آب سالهای گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی افتد .

هامون دیگر هامون نمی شود

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پر آب سالهای گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی افتد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،عیسی کلانتری در نشست کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان افزود: در سیستان بالاتر از آب باید بعد معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد، به طوری که در این منطقه اگر محیط زیست آن درست شود اما مردم معیشت نداشته باشند، نمی توانند دوام آوردند‌.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه در سیستان دیگر کشاورزی نمی تواند تامین کننده معیشت کل باشد زیرا آبی وجود ندارد و نخواهد داشت گفت: موضوع معیشت از مسائل مهمی است که به موازات آب و محیط زیست در این منطقه از ایران اسلامی باید پیش رود‌.

وی همچنین جدی شدن دیپلماسی آب با کشور افغانستان را از مسائل مهم در شمال سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: برای تامین افزون بر 820 میلیون متر مکعب آب از آن سوی مرز در سیستان نباید برنامه ریزی کرد‌.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ضروری است در مدت باقی مانده از سالجاری برای تصویب بودجه در سال آینده مسئولان استان با کمک دانشگاهیان طرحی جمع بندی و طرح ریزی کنند‌.

وی ادامه داد: اگر قرار است سازمان عمران سیستان مجددا احیا شود نیازمند یک مدیریت متمرکز است‌.

کلانتری تصریح کرد: احیای تالاب بین المللی هامون در کوتاه مدت از اولویت های سازمان محیط زیست کشور است.

وی گفت: با وجود کاهش بارندگی ها، در برنامه ششم توسعه تصویب می شود که در زمینه تولید محصولات کشاورزی 95 درصد خودکفا شویم یعنی 35 و نیم میلیارد مترمکعب آب اضافی باید در کشور مصرف شود که این آب از کجا باید تامین شود‌.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حدود 35 سال پیش کمتر از 200 میلیون تن کربن در کشور تولید می‌شد اما امروز سالانه در حدود 730 میلیون تن تولید می شود که این موارد به عنوان تغییر اقلیم مورد توجه است.

وی با اشاره به مشکلات تالاب بین المللی هامون و مشکلات مردم منطقه سیستان گفت: مهمترین اقدام در این حوزه برای رفع مشکل اصلاح ساختار مدیریت است یعنی برنامه های تمامی نهادها و سازمان ها در قالب مدیریت یکپارچه عمل شود‌.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: سیستان با توجه به شرایط حاکم ناشی از خشکسالی های پی درپی و عواقب آن به منطقه ای خاص از نظر زندگی و غیر قابل تصور در جهان از نظر دوام انسان ها تبدیل شده، به طوری که درصورت فراهم نشدن امکانات و نرسیدن به این منطقه، مردم دوام نمی آورند.

وی خاطرنشان کرد: کشور درگیر مشکل خشکسالی است که بدترین آن در سیستان و بلوچستان رخ داده است.

کلانتری با بیان اینکه ایران رتبه نخست فرسایش خاک در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: سالانه 2 میلیارد تن خاک در کشور از دست انسان ها خارج می شود، درصورتی که برای هر سانتی متر خاک سالهای متمادی زمان نیاز است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha