دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت: سن اعتیاد به رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال و حتی زیر ۱۵ سال کاهش یافته و دختران و زنان را نیز درگیر کرده که این مساله بسیار نگران کننده است.

سن اعتیاد به زیر ۱۵ سال رسید!

سلامت نیوز: مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت: سن اعتیاد به رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال و حتی زیر ۱۵ سال کاهش یافته و دختران و زنان را نیز درگیر کرده که این مساله بسیار نگران کننده است.

به گزارش سلامت یو به نقل از ایرنا،اکرم مصوری منش افزود: در حال حاضر سن مصرف موادمخدر و اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان به شدت کاهش یافته است؛ از این رو، ضروری است راهکارهای اساسی برای کاهش میزان مصرف موادمخدر در این افراد اندیشیده شود.

وی مهمترین آسیب حوزه زنان را نیز اعتیاد عنوان کرد و گفت: بزرگترین آسیب اجتماعی در کشور اعتیاد است که زنان و دختران را نیز شامل می شود؛ آمارها نشان می دهند که اعتیاد از سن ۱۵ و ۱۸ سالگی هم پایین تر آمده و حتی وارد مدارس شده است.

مصوری منش با بیان اینکه باید به صورت ویژه به موضوع اعتیاد در سنین پایین رسیدگی شود، ادامه داد: چون موضوع آسیب های اجتماعی ریشه در همه مسائل کشور دارد، مساله اقتصاد که اکنون با بحران مواجه است، به عنوان یک مقوله بسیار مهم و تاثیرگذار در گرایش افراد به اعتیاد باید بیشتر مدنظر باشد.

وی اظهار داشت: ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت بسیاری از استان های کشور، زندگی حاشیه نشینی دارند که به عنوان آسیب اجتماعی به شمار می رود؛ زیرا زمانی که امکانات و رفاه وجود ندارد و معیشت افراد کامل نیست، به طور مسلم دچار آسیب می شوند و آسیب دیگر زن و مرد نمی شناسد.

مصوری منش خاطرنشان کرد: موضوع اصلی در راستای کاهش مشکلات ناشی از اعتیاد و مصرف موادمخدر، تامین رفاه، بهبود وضعیت اقتصادی و حل مسائل فرهنگی است، البته مسائل فرهنگی در انتهای نیازها است و باید به اولویت ها که تامین معیشت و رفاه است بیشتر توجه کرد.

مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان گفت: در زمینه مساله مهمی به نام اقتصاد و بهبود وضعیت اقتصادی مردم، دولت باید رسیدگی کامل داشته باشد تا مردم از نظر اقتصادی در مضیقه نباشند.

وی در خصوص وجود آسیب‌های اجتماعی در میان بانوان اظهار داشت: زن به عنوان مادر، کانون و محور خانواده است و وقتی زن دچار آسیب می‌شود، خانواده و فرزندان نیز از دوران کودکی آسیب می‌بینند، از این نظر دولت‌ها موظفند رسیدگی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

مصوری منش اضافه کرد: اکنون وزارت کشور به موضوع آسیب‌ های اجتماعی با تشکیل شورای اجتماعی ورود کرده است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو و زیرمجموعه این شورا هستند تا موضوع را بررسی کنند اما اینکه تا چه حدی موفق هستند که بتوانند آسیب‌ها را بر اساس برنامه ششم توسعه تا ۲۵ درصد کاهش دهند، مشخص نیست. پس نیاز است همه دستگاه ها برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

بر اساس آخرین آمار، ٢ میلیون و ٨٠٨ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در ایران هستند. تریاک، گل، هروئین و شیشه به ترتیب بیشترین میزان مصرف را در میان افراد مصرف کننده دارد.

سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیشتر گفته بود که بر اساس نتایج تحقیق سال ۱۳۹۰، پنج درصد معتادان در کشور زنان هستند و این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۰ درصد افزایش یافت؛ اما نکته قابل توجه این است که افزایش آمار زنان به معنای دو برابر شدن جمعیت زنان معتاد نبود بلکه دلایل دیگری داشت.

صفاتیان درباره تمایل زنان به مصرف «شیشه» گفت: بسیاری بانوان از سن ۲۰ سال به بالا برای لاغری و تناسب اندام تحت تاثیر تبلیغات در شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، آرایشگاه های غیرمجاز و باشگاه های ورزشی به مصرف موادی مانند شیشه تمایل می یابند و بعد از مصرف دوره یک ماهه، اگرچه لاغر می شوند اما معتاد هم می شوند و نمی توانند مصرف شیشه را کنار بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: البته تریاک همچنان رتبه نخست مصرف مواد مخدر را در میان زنان دارد و اکنون حدود ۱۰ درصد معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور را بانوان تشکیل می دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha