رئیس مرکز بهداشت استان: نمی‌توانیم بگوییم آب آشامیدنی خوزستان کاملا سالم است طبق آمارهای داخلی، بیش از یک‌سوم آب‌های جاری کشور در استان خوزستان در جریان است اما مردم این استان هیچ‌گاه از آب لوله‌کشی باکیفیت برخوردار نبوده‌اند.

کاهش مطلوبیت آب آشامیدنی خوزستان/آبی که به درد شست‌وشو هم نمی‌خورد

سلامت نیوز:رئیس مرکز بهداشت استان: نمی‌توانیم بگوییم آب آشامیدنی خوزستان کاملا سالم است طبق آمارهای داخلی، بیش از یک‌سوم آب‌های جاری کشور در استان خوزستان در جریان است اما مردم این استان هیچ‌گاه از آب لوله‌کشی باکیفیت برخوردار نبوده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،قطعی، افت فشار، بوی بد، رنگ کدر و هدررفت آب مهم‌ترین علت نارضایتی خوزستانی‌ها از آب لوله‌کشی منازل به شمار می‌روند؛ موضوعاتی که چند دهه است مردم همه شهرهای خوزستان با آن درگیرند.
طرح‌های آبی زیادی در خوزستان اجرا شده یا در حال اجرا هستند اما هیچ‌یک از آنها تاکنون نتوانسته‌اند آب را به سطح کیفی لازم برسانند تا خوزستانی‌ها، با وجود هزار و یک مشکل، دست‌کم دغدغه آب نداشته باشند.


آب اهواز قطعا مشکل دارد

یک شهروند اهوازی به همشهری می‌گوید: آب آشامیدنی برخی مناطق شهری خوزستان اصلا قابل خوردن نیست. بوی بد این آب فرقی با فاضلاب ندارد.
«محمد شکوری» می‌افزاید: مسئولان همیشه می‌گویند ما نمونه‌برداری می‌کنیم و آب لوله‌کشی مشکلی ندارد، اما قطعا مشکل دارد که ما از بیرون آب می‌خریم. چرا باید برای خرید آب هزینه بیشتری از جیبمان بپردازیم؟ چرا باید هم قبض آب را پرداخت کنیم و هم آب مورد نیاز خود را از مغازه‌ها تهیه کنیم؟


آبی که به درد شست‌وشو هم نمی‌خورد

یک شهروند سوسنگردی نیز به همشهری می‌گوید: کیفیت پایین آب شرب سبب شده است ما برای همه مصارف خود از آب تصفیه استفاده کنیم. این موضوع به دلیل نصب دستگاه آب تصفیه‌کن هزینه‌های خانوار ما را افزایش داده است.
«جمیل بوعذار» با بیان این‌که گاهی کیفیت آب در سوسنگرد به حدی پایین می‌آید که برای استحمام هم مناسب نیست، می‌افزاید: ما برای سلامت فرزندان خردسالمان سعی می‌کنیم آنها را با آب تصفیه شست‌وشو کنیم تا به بیماری‌های انگلی مبتلا نشوند.
وی بیان می‌کند: بارها موضوع بدمزه بودن و کیفیت پایین آب را از طریق اداره آبفا دنبال کردیم اما به نتیجه‌ قابل‌قبولی نرسیدیم. آنها می‌گویند کیفیت آب در حد استاندارد است، اما نمی‌دانیم این استاندارد چگونه تعیین می‌شود که آب مناسب آشامیدن و کارهای دیگر نیست.


قطع و افت فشار آب

بحث کیفیت پایین آب مربوط به شهرهای غربی خوزستان نیست و شهرهای شرق آن نیز از این موضوع گلایه دارند. یکی از شهروندان رامهرمزی در این باره می‌گوید: چند سالی است که قید استفاده از آب لوله‌کشی را زده‌ایم و روزانه 4 بشکه آب تصفیه می‌خریم تا برای پخت‌ و پز و آشامیدن استفاده کنیم.
«مهران حاجی‌زاده» بیان می‌کند: این آب برای شست‌وشوی خودرو هم کاربرد ندارد. خودرو را باید با آب تصفیه بشوییم تا تمیز شود وگرنه لک می‌شود.
این شهروند می‌گوید: جالب است که همین آب بی‌کیفیت، بدبو و بدرنگ خیلی از اوقات شبانه‌روز قطع یا دچار افت فشار می‌شود.


آب خوزستان آلودگی میکروبی ندارد

در حالی که شهروندان شهرهای مختلف استان از کیفیت پایین آب خانه‌های خود می‌گویند و از آن به شدت ناراضی هستند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان می‌گوید: شبکه بهداشت به صورت مکرر در حال نمونه‌گیری از آب است و هر ساعت 2 نمونه از شهرهای مختلف را اندازه‌گیری می‌کند و تا الان هیچ نمونه‌ای نشانگر آلودگی میکروبی آب نبوده است.
«صادق حقیقی‌پور» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که در بحث کیفیت آب 2 موضوع بهداشت و طعم و مزه آن مطرح است، عنوان می‌کند: در شرکت آب و فاضلاب استان ۲۳ آزمایشگاه مدرن و مجهز برای تعیین کیفیت آب وجود دارد. هیچ استانی به اندازه خوزستان تجهیزات لازم را در این زمینه ندارد. ما بیش از ۷۰ درصد نیاز آبی مردم را از آب‌های سطحی تامین می‌کنیم و کنترل کیفی آب اولویت اول آبفاست.
حقیقی‌پور با بیان این‌که قطعی و افت فشار آب به ‌صورت طبیعی به دلیل فرسودگی شبکه وجود دارد، می‌گوید: برخی از قطعی‌ها و افت فشار آب خارج از برنامه است و پس از این‌که شهروندان این موضوع را اطلاع می‌دهند، به آن رسیدگی و مشکل را برطرف می‌کنیم. هرچند فرسودگی شبکه در این مشکلات موضوعیت دارد و کار ما را 2 برابر کرده‌ است.


آب شرب خوزستان کاملا سالم نیست

اما رئیس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: هرچند شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام می‌کند هیچ‌کدام از نمونه‌های کارشناسان این شرکت نشانگر آلودگی در آب شرب نبوده‌اند، آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های کارشناسان مرکز بهداشت بیانگر آلودگی آب در مناطق مختلف خوزستان است و نمی‌توانیم بگوییم آب شرب خوزستان کاملا سالم است.

دکتر «شکرالله سلمان‌زاده» می‌افزاید: در ماه‌های گذشته در شهر رفیّع شهروندان به دلیل آلودگی آب دچار بیماری شدند که البته خیلی زود مشکل حل شد.
وی با بیان این‌که میزان مطلوبیت آب از نظر میکروبی نسبت به سال گذشته کمتر شده است، عنوان می‌کند: آب شرب شهری شرق اهواز امسال از نظر میکروبی افت زیادی داشته و عدم مطلوبیت میکروبی آن حتی به ۲۰ درصد رسیده که یک بحران است. این در حالی است که شرایط مطلوبیت آب از نظر میکروبی در روستاهای خوزستان بدتر است.


مشکل آب خوزستان هم کمّی است و هم کیفی

استاندار خوزستان چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: هرچند آب تحویلی به مردم خوزستان بهداشتی است، اما کیفیت آن در بسیاری از شهرها قابل تحمل نیست.

«غلامرضا شریعتی» گفت: ما در طول این سال‌ها از آب شرب و فاضلاب استان غفلت کرده‌ایم.
وی افزود: وضعیت آب شرب و فاضلاب در استان خوزستان مناسب نیست. مشکلات آب شرب در استان‌های دیگر بیشتر کمّی است اما خوزستانی‌ها هم با مشکلات کمّی آب مواجهند و هم
کیفی.

استاندار عنوان کرد: سطح زیر کشت را در استان از حدود 200 هزار هکتار به بیش از یک میلیون هکتار رسانده‌ایم، اما همچنان از رودخانه کارون برای تامین آب استفاده می‌کنیم. اگر آن زمان آب کارون آب خوبی بود، الان و با تغییر شرایط به جای آب برای شرب زه‌آب از رودخانه برداشت می‌کنیم.

***
دولت در شهرهای مختلف خوزستان با اجرای طرح‌های آب و فاضلاب به دنبال پایداری کیفیت آب است. اما با توجه به این‌که آب نیاز اولیه شهروندان است، دولت باید برای تامین آن در کوتاه‌مدت هم برنامه‌ای تدارک ببیند.
طرح آبرسانی «غدیر» که در چند شهر خوزستان آب را وارد لوله‌های خانه‌ها کرد، نتوانست از نظر کمّی و کیفی مشکل آب را حل کند و ساکنان آبادان و خرمشهر همچنان ناراضی هستند.
مسئولان باید بررسی کنند که با وجود اجرای پروژه‌های آبی متعدد در استان، به چه دلیل یا دلایلی کیفیت و کمّیت آب بهبود نمی‌یابد؛ آبی آن‌قدر بی‌‌کیفیت که بسیاری از خوزستانی‌ها ترجیح می‌دهند آن را مصرف نکنند و برای تامین نیازهای خود آب بخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha