ادعای استفاده از کانابینوئیدها در درمان علائم بیماری ام‌ اس موضوعی همواره بحث‌برانگیز بوده است.

کانابینوئیدها و ادعای تسکین علائم بیماری ام‌اس

سلامت نیوز:  ادعای استفاده از کانابینوئیدها در درمان علائم بیماری ام‌ اس موضوعی همواره بحث‌برانگیز بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیماری ام‌ اس نوعی واکنش خود ایمنی است که بر اثر آن سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین که عصب‌ها را پوشش می‌دهد، حمله می‌کند.

در سطح جهان حدود ۲.۵ میلیون نفر به این بیماری پیش‌رونده مبتلا هستند. تا به امروز درمانی قطعی برای این بیماری ارائه نشده‌ و روش‌های درمانی موجود تنها بر تسکین علائم و کاهش خطر عود کردن بیماری متمرکز بوده است.

در این بررسی متخصصان به مطالعه روی کانابینوئیدها و اثربخشی آن در بیماران مبتلا به ام‌ اس پرداختند. "کانابینوئید"ها گروهی از داروها هستند که روی گیرنده‌های کانابینوئید در بدن تاثیر می‌گذارند.

از آنجایی که گیرنده‌های کانابینوئید در واکنش‌های ایمنی دخیل هستند، برخی از محققان بر این باورند که این گیرنده‌ها می‌توانند به کاهش حمله خود ایمنی که موجب بیماری ام‌ اس می‌شود، کمک کنند.

در برخی از کشورها، متخصصان از کانابینوئیدها به منظور درمان تغییر عملکرد ماهیچه اسکلتی همراه با معلولیت و درد مرتبط با بیماری ام‌ اس استفاده می‌کنند. به رغم برخی از شواهد که نشان‌دهنده تاثیر کانابینوئیدها در تسکین علائم بیماری ام‌ اس است اما هنوز دلایل مطرح شده کافی نیستند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان کانابینوئیدها در درمان هیچ یک از علائم این بیماری اثربخشی لازم را نداشته و درعین حال مصرف آن با صدها عارضه جانبی همچون خشکی دهان، احساس خستگی و گیجی همراه بوده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha