در حالی كه كمتر از دو ماه به تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس باقی مانده، این ایام برای وزارت بهداشت كه 7 ماه از سال 97 را با چالش‌های اعتباری تاثیرگذار در پیشبرد پروژه‌های ناتمام و تسویه مطالبات ارایه‌دهندگان خدمات درمانی پشت سر گذاشته، روزهای سرنوشت‌سازی است.

افزایش 30 درصدی خودكشی با قرص برنج نسبت به 6 ماه نخست سال 96

سلامت نیوز:در حالی كه كمتر از دو ماه به تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس باقی مانده، این ایام برای وزارت بهداشت كه 7 ماه از سال 97 را با چالش‌های اعتباری تاثیرگذار در پیشبرد پروژه‌های ناتمام و تسویه مطالبات ارایه‌دهندگان خدمات درمانی پشت سر گذاشته، روزهای سرنوشت‌سازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،با وجود آنكه شرایط 7 ماه گذشته و نوسانات شدید بازار ارز و همچنین افزایش قیمت جهانی نفت، پیش‌بینی‌های دولت از بابت درآمد حاصل از فروش نفت و نرخ‌گذاری دلار برای سال جاری را برهم زد و رقم‌های بالاتر از پیش‌بینی‌های كابینه به خزانه‌د‌اری واریز شد، اما حتی مدیریت دولت درباره تخصیص ارز به واردات گروه‌های كالایی، توقف تدریجی واردات و توسعه صادرات و همچنین افزایش نسبی درآمد دولت از محل فروش ارز و سكه با قیمت بالاتر از آنچه در لایحه بودجه 97 دیده شد، نتوانست چاله‌های هزینه‌ای دولت را كه از نابسامانی‌های اقتصادی سال 96 متاثر بود، پر كند. بنابراین، كاهش بودجه‌ای با شدت و ضعف متفاوت، سرنوشت مشترك تمام دستگاه‌های دولتی در سال جاری بود. سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته در نشست خبری خود نگاه دیگری به اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت در سال 98 و نحوه هزینه كرد برای خدمات سلامت داشت و به ایرنا گفت: «بحث بودجه یك موضوع دو طرفه است. یعنی با توجه به مشكلاتی كه دولت دارد باید تقاضاهای خود را مطرح كنیم.

از طرفی وزارت بهداشت هم نیازهای حوزه سلامت را اعلام می‌كند. در عین حال، با توجه به شرایطی كه دشمنان به وجود آورده‌اند، صندوق بین‌المللی پول برای سال 2018 تورم ۲۱ درصدی و برای ۲۰۱۹، تورم ۳۴ درصدی را برای ایران پیش‌بینی كرده كه با توجه به تجربه جهانی در سال 2008، تجربه ایران در سال 1391، تغییرات گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی، جنگ اقتصادی امریكا با روسیه و چین و سایر كشورها و همچنین مشكلاتی كه عربستان‌سعودی ایجاد كرده، پیش‌بینی‌ها حاكی از احتمال بروز بحران مالی در تمام جهان است و اكثر كشورها نگران وضعیت بهداشتی و درمانی خود هستند. در ایران هم، با وجود آنكه دولت و بیمه‌ها اقدامات متعددی انجام دادند تا متوسط سهم 30 الی 40درصدی خود در تامین هزینه‌های سلامت طی 15 سال منتهی به اجرای طرح تحول سلامت را به حدود 50 درصد در سال 95 برسانند اما هنوز تا رسیدن به سهم 60 درصدی دولت از هزینه‌های سلامت و كاهش پرداختی از جیب مردم به 25درصد فاصله داریم كه لازم است نقش دولت و بیمه‌ها در شرایط تورمی برای حمایت از سلامت مردم افزایش پیدا كند.»

ایرج حریرچی همچنین افزود: «با توجه به محدودیت‌های موجود و تحمیل تحریم‌ها، تاكید می‌كنیم نه تنها اقشار فقیر و آسیب‌پذیر، بلكه اقشار متوسط نیز در شرایط تورمی در معرض كاهش استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، خودداری از مراجعه به پزشك، افزایش احتمالی هزینه‌های فقرزا و كمرشكن خواهند بود. البته اطمینان داریم با اقدامات دولت و مجلس، می‌توان ارقام تورم را كمتر از رقم‌های ادعایی تعیین كرد، اما به هر حال دسترسی به تورم تك‌رقمی دشوار خواهد بود. وقتی تورم به وجود می‌آید و رشد اقتصادی كم می‌شود، مهم‌ترین آسیب، كاهش قدرت خرید مردم برای خدمات بهداشتی و درمانی است.»

حریرچی در ادامه به آماری درباره افزایش مسمومیت با قرص برنج اشاره كرد و خبر داد كه با استناد به آمار رسمی، طی 6 ماه ابتدای سال جاری هر روز 2 نفر بر اثر سوءمصرف قرص برنج فوت كرده‌اند و افزود: «در 5 ماه اول سال 308 فوتی ناشی از مصرف قرص برنج داشتیم كه نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته در حالی كه سال 96، موارد مسمومیت با قرص برنج نسبت به سال 95، از افزایش 7درصدی برخوردار بوده است. در مجموع، از سال 90 تاكنون 4 هزار و 109 نفر بر اثر سوءمصرف قرص برنج در كشور فوت كرده‌اند كه بیشترین موارد خودكشی با این قرص مربوط به یكی از استان‌های شمالی و استان تهران است. مسمومیت با قرص برنج هیچ درمان و پادزهری نداشته و اقدامات درمانی بدون نتیجه است و تنها اقدام موثر، پیشگیری از خودكشی و پیشگیری از توزیع این قرص در كل كشور است.»

اعلام آمار خودكشی با قرص برنج در حالی اعلام شد كه 24 مهر، روز پایانی هفته سلامت روان است. در حالی كه اغلب قربانیان خودكشی در ایران، مانند سایر كشورها در گروه سنی جوانان قرار دارند، حریرچی هم روز گذشته با تاكید بر خودمراقبتی به عنوان مهم‌ترین راهكار موثر در توانمندسازی جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: «براساس آمارهای منتشر ‌شده حداقل ۲۳ درصد از شهروندان ایرانی از نوعی اختلال روانپزشكی رنج می‌برند و نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند. بنا بر همین آمارها، 21.4 درصد از جمعیت ۱۵ تا ۱۹ سال و 24.6 درصد جمعیت ۲۰ تا ۲۹ سال كشور از نوعی اختلال روانپزشكی رنج می‌برند. شیوع اختلال اضطراب خفیف تا متوسط، در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال ۱۵.۳ درصد و در سنین ۲۰ تا ۲۹ سال ۱۵.۶ درصد مشاهده شده و ۱۲.۸ دهم درصد جمعیت ۱۵ تا ۱۹ سال و ۱۵.۱۶ درصد ۲۰ تا ۲۹ سال كشور هم دچار اختلالات خلقی هستند كه البته پایین بودن میزان مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشك در مزمن شدن اختلالات روانی موثر است.»

 
صندوق بین‌المللی پول برای سال 2018 تورم ۲۱ درصدی و برای ۲۰۱۹، تورم ۳۴ درصدی را برای ایران پیش‌بینی كرده هنوز تا رسیدن به سهم 60 درصدی دولت از هزینه‌های سلامت و كاهش پرداختی از جیب مردم به 25درصد فاصله داریم نه تنها اقشار فقیر و آسیب‌پذیر، بلكه اقشار متوسط نیز در شرایط تورمی در معرض كاهش استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، خودداری از مراجعه به پزشك، افزایش احتمالی هزینه‌های فقرزا و كمرشكن خواهند بودطی 6 ماه ابتدای سال جاری هر روز 2 نفر بر اثر سوءمصرف قرص برنج فوت كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha