بیس فسفونات ها داروهایی قوی هستند و به افزایش تراکم استخوانی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک می کنند. با این وجود، مصرف مکمل های کلسیم بلافاصله پس از مصرف این داروها اثربخشی آنها را کاهش می دهد.افراد بسیاری در سراسر جهان از مکمل های غذایی استفاده می کنند. ممکن است تصور کنید که تمام مکمل های طبیعی بی خطر هستند، با این وجود، برخی از آنها حاوی موادی هستند که ممکن است در ترکیب با داروها مضر باشند.

مکمل‌هایی که هرگز نباید با داروها ترکیب شوند

سلامت نیوز: بیس فسفونات ها داروهایی قوی هستند و به افزایش تراکم استخوانی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک می کنند. با این وجود، مصرف مکمل های کلسیم بلافاصله پس از مصرف این داروها اثربخشی آنها را کاهش می دهد.افراد بسیاری در سراسر جهان از مکمل های غذایی استفاده می کنند. ممکن است تصور کنید که تمام مکمل های طبیعی بی خطر هستند، با این وجود، برخی از آنها حاوی موادی هستند که ممکن است در ترکیب با داروها مضر باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران از "کر2"، برخی مکمل های غذایی آثار دارو را تقویت می کنند، در شرایطی که برخی دیگر آنها را کاهش می دهند. در ادامه با برخی مکمل ها که نباید هرگز با دارو ترکیب شوند، بیشتر آشنا می شویم.

مخمر سنت جان با داروهای سرطان، قلب و کلیه
مخمر سنت جان با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می کند. این مکمل تجزیه داروها را تسریع می کند که از جذب درست و موثر آنها پیشگیری می کند.
در یک مورد، استفاده از مخمر سنت جان تقریبا جان پیرمردی 74 ساله را گرفت که داروی تجویزی پس از عمل پیوند کلیه را مصرف می کرد. مخمر سنت جان تداخل با درمان سرطان به واسطه تسریع تجزیه داروهای شیمی درمانی را نیز نشان داده است.
همچنین، مخمر سنت جان با داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده خون مانند وارفارین، و دیگر داروهای تجویزی نیز تداخل ایجاد می کند.

کلسیم و بیس فسفونات ها
بیس فسفونات ها داروهایی قوی هستند و به افزایش تراکم استخوانی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک می کنند. با این وجود، مصرف مکمل های کلسیم بلافاصله پس از مصرف این داروها اثربخشی آنها را کاهش می دهد.
پژوهشگران در دانشگاه واشنگتن فاصله زمانی چهار ساعته پیش از مصرف مکمل کلسیم را توصیه کرده اند.

جینکو بیلوبا و وارفارین
جینکو بیلوبا یکی از محبوب‌ترین درمان های گیاهی و یک نوتروپیک (تقویت کننده عملکرد مغز) طبیعی محسوب می شود. این مکمل به بهبود گردش خون کمک می کند و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با التهاب مبارزه می کنند.
از سوی دیگر، وارفارین به پیشگیری از لخته شدن خون کمک می کند. مصرف جینکو بیلوبا اثر وارفارین را تقویت می کند که ممکن است به خونریزی داخلی یا سکته مغزی منجر شود.
اگر قصد ادامه مصرف جینکو بیلوبا را دارید، با پزشک خود درباره امکان تجویز دوزهای کمتر از وارفارین صحبت کنید.
به گفته دانشگاه هاروارد، درمان های گیاهی دیگر مانند روغن میخک، یونجه، دانشن و شاه بلوط اسبی نیز با وارفارین تداخل ایجاد می کنند.

آهن و آنتی بیوتیک ها
مکمل های آهن ممکن است خطر کم خونی (آنمی) را کاهش دهند، اما جذب آنتی بیوتیک ها در بدن را نیز کاهش می دهند.
دو ساعت پیش یا پس از مصرف آنتی بیوتیک ها از مصرف مکمل های آهن پرهیز کنید. زمانی که برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود، پزشک خود را از مصرف مکمل آهن آگاه کنید.

روغن ماهی و داروهای فشار خون
چه برای بهبود عملکرد مغز و چه مبارزه با التهاب از مکمل روغن ماهی استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که این مکمل با داروهای فشار خون تداخل ایجاد می کند.
روغن ماهی اثر داروهای فشار خون را تقویت می کند که ممکن است به سطوح بسیار پایین فشار خون منجر شود.

ملاتونین و داروهای ضد افسردگی
ملاتونین ممکن است کیفیت خواب انسان را بهبود ببخشد، اما اثر داروهای ضد افسردگی را نیز کاهش می دهد. ترکیب ملاتونین با داروهای ضد افسردگی ممکن است موجب خواب آلودگی بیش از حد شود.
پیش از مصرف مکمل های ملاتونین، روش های طبیعی را برای تقویت سطوح آن امتحان کنید.

روی و آنتی بیوتیک ها
مکمل های روی میزان جذب آنتی بیوتیک ها در بدن را کاهش می دهند. خوشبختانه شما می توانید با ایجاد یک فاصله چهار تا شش ساعته بین مصرف مکمل های روی و آنتی بیوتیک ها از این تداخل پیشگیری کنید.
شایان ذکر است که ترکیب پماد موضعی روی با داروهای آنتی بیوتیک، مانند اریترومایسین، می تواند به درمان آکنه کمک کند.

ویتامین C و داروهای سرطان
این ممکن است موجب شگفتی شما شود، اما ویتامین C و داروهای سرطان میانه خوبی با هم ندارند. ویتامین C اثربخشی بسیاری از داروهای درمان سرطان را کاهش می دهد.
پژوهشگران توصیه می کنند که مکمل های ویتامین C طی دوران شیمی درمانی مصرف نشوند. گزینه ایمن‌تر مصرف مکمل های مولتی ویتامین حاوی ویتامین C است.
موارد مذکور برخی از مکمل های رایج هستند که می توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند. هر زمان که مصرف دارویی جدید را آغاز می کنید، پزشک یا داروساز را در جریان مکمل های مصرفی خود قرار دهید تا آنها درباره تعاملات بالقوه توصیه های لازم را ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha