رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سالک در حاشیه شهرها و قشر ضعیف شیوع دارد و بعضا فراموش شده است.

سالک بیماری مناطق حاشیه‌ای و فراموش شده

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سالک در حاشیه شهرها و قشر ضعیف شیوع دارد و بعضا فراموش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دکتر غلامرضا اصغری در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران تولید ژل موضعی نانولیپوزومی آمفوتریسینبرای درمان سالک با نام تجاری سینا آمفولیش با اشاره به اینکه توجه چندانی به تولید داروی بیماری‌هایی مانند سالک نشده است، افزود: دلیل این امر نداشتن صرفه اقتصادی برای تولید چنین داروهایی است و چه بسا اقشار ضعیف که بیشتر مبتلایان را تشکیل می‌داده‌اند، توان هزینه‌های بالای آن را ندارند؛ براساس پیشنهاد دست‌اندرکاران تولید این نانو دارو، خرید آن توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت می‌تواند به این بیماران کمک کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به سالک حاشیه‌نشین‌ها هستند، تصریح کرد: افرادی که در حاشیه شهرها و بعضا مخروبه‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض سالک قرار دارند و به دلیل شرایط اقتصادی، چه بسا حتی امکان تهیه پشه بند ساده را نیز ندارند.

وی با تقدیر از بکار گرفتن علم روز برای تولید داروی بیمارانی که توان پرداخت هزینه داروهای گران‌قیمت را ندارند، گفت: تحقیق برای یافتن داروهای جدید این بیماران بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

اصغری ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها مانند سالک در حاشیه قرار گرفته‌اند، درحالیکه چنین طرح‌هایی نیاز به توجه بیشتر و تامین منابع مالی دارد. سیستم تجاری معمولا در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند هزینه تولید را جبران و سودآوری قابل توجهی داشته باشد. از تیم تولید این دارو قدردانی ویژه می کنیم که با به خدمت گرفتن تکنولوژی جدید در این زمینه به بیماران و مردم و اقشار با اقتصاد ضعیف خدمت رسانی می کنند.

وی افزود: نانو از علومی محسوب می‌شود که می‌تواند تحول قابل توجهی در تمام زمینه‌ها ایجاد کند.  بنابراین باید از مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان که در این حوزه فعالیت دارند، حمایت ویژه کرد. 

در ادامه محمودرضا جعفری، رئیس هیات مدیره شرکت اکسیر نانوسینا به فرآیند ساخت، آزمایشات بالینی صورت گرفته روی این محصول، اثر بخشی و ایمنی آن اشاره کرده و بر لزوم حمایت سازمان غذا و دارو و مجموعه وزارت بهداشت از این دارو با توجه به ابتلای قشر ضعیف جامعه به بیماری سالک تاکید کرد.

وی با ابراز خرسندی از حمایت سازمان غذا و دارو عنوان کرد: بدون حمایت ستاد فناوری نانو و سازمان غذا و دارو امکان رسیدن این محصول مهم به بازار میسر نبود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نیز با اشاره به توجه ویژه سازمان غذا و دارو به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از کمیته فناوری نانو، تصریح کرد: تجاری سازی محصولات سلامت محور مبتنی بر فناوری نانو با کمک این کمیته و در همکاری نزدیک با ادارات کل سازمان غذا و دارو را الگویی موفق در میان سایر دستگاه های دولتی و حتی در بین کشورهای پیشرفته  است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، ۹۰ درصد موارد بیماری سالک از ایران، افغانستان، عربستان سعودی، سوریه، برزیل و پرو گزارش می شود. سالانه حدود ۲۰ هزار مورد جدید ابتلا به سالک در کشور گزارش شده، اما تخمین زده می‌شود آمار مبتلایان واقعی ۴ تا ۵ برابر این تعداد باشد. این بیماری در ۱۷ استان کشور گزارش شده است و ابتلا به این بیماری در بین دانش آموزان بیشتر از سایر اقشار جامعه مشاهده می‌شود.

درمان‌های رایج سالک استفاده از ترکیبات آنتیموان پنج ظرفیتی آنتیموآن و درمان‌های موضعی تزریق داخل ضایعه‌ای ترکیبات آنتیموان پنج ظرفیتی، کرایوتراپی، ترموتراپی  است. استفاده از ترکیبات آنتیموان پنج ظرفیتی تزریقی هنوز هم به عنوان مهم‌ترین راه برای درمان سالک در جهان مطرح است ولی متاسفانه پاسخ به درمان بسیار پائین است و موارد مقاومت دارویی نیز مکرر گزارش شده است و این دارو با قیمت قابل توجه از خارج کشور وارد می‌شود.

از مزایای داروی ژل موضعی نانولیپوزومال آمفوتریسین B تحت نام تجاری سینا آمفولیش سهولت استفاده و دسترسی به آن، نداشتن عارضه جدی و پاسخ دهی مناسب بیماری به درمان است. طبق گزارش ارائه شده در این جلسه داروی مذکور تنها درمان موضعی با استفاده از فرآورده نیمه جامد بوده که موضوع صادرات آن بطور جدی در دست پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha