چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 256074

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی و نتایج پژوهش‌های جدید محققان نشان می‌دهد که پس از آلودگی هوا، آلودگی صوتی بیشترین تأثیر مخرب زیست‌محیطی را بر سلامت انسان دارد.بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از هر پنج نفر، یک نفر به‌طور مرتب در معرض سطوح مختلف آلودگی‌های صوتی قرار دارد که این موضوع می‌تواند سلامت آن‌ها را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده و به بهداشت جسمی و روانی آن‌ها آسیب برسانند. آلودگی صوتی محیطی یکی از مهم‌ترین خطرات زیست‌محیطی بر سلامت است و معمولاً مردم از آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بیشترین آسیب را می‌برند.

چگونه آلودگی صوتی سلامتی را به خطر می‌اندازد؟

سلامت نیوز: گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی و نتایج پژوهش‌های جدید محققان نشان می‌دهد که پس از آلودگی هوا، آلودگی صوتی بیشترین تأثیر مخرب زیست‌محیطی را بر سلامت انسان دارد.بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از هر پنج نفر، یک نفر به‌طور مرتب در معرض سطوح مختلف آلودگی‌های صوتی قرار دارد که این موضوع می‌تواند سلامت آن‌ها را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده و به بهداشت جسمی و روانی آن‌ها آسیب برسانند. آلودگی صوتی محیطی یکی از مهم‌ترین خطرات زیست‌محیطی بر سلامت است و معمولاً مردم از آلودگی صوتی ناشی از ترافیک بیشترین آسیب را می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، سطح متوسط سروصدا و آلودگی صوتی ترافیک زیر ۵۳ دسی‌بل، معادل شنیدن صدای یک ماشین ظرف‌شویی در اتاق مجاور است. در طول شب میزان آلودگی صوتی ترافیکی به ۴۵ دسی‌بل می‌رسد. مکان‌های مختلف از سطح آلودگی صوتی متفاوتی برخوردار هستند برای نمونه راه‌آهن‌ها، فرودگاه‌ها و توربین‌های بادی، میانگین آلودگی صوتی بین ۴۴ تا ۵۴ دسی‌بل رادارند. صدای هواپیما در شب کمتر از ۴۰ دسی‌بل است که اثرات سو روی خواب افراد خواهد داشت.
تاکنون درباره مضرات و خطرات آلودگی‌های هوا و چگونگی تأثیر آن بر سلامتی انسان‌ها بحث‌های زیادی انجام‌شده است اما کمتر کسی با خطرات و مشکلات ناشی از آلودگی صوتی باخبر است. برای افرادی که به‌سلامتی خود اهمیت می‌دهند شناخت این خطر و اثرات سوء آن بر سلامتی لازم به نظر می‌رسد. پس از آلودگی هوا خطر زیست‌محیطی دیگری که باید از آن ترسید، آلودگی صوتی است.
متأسفانه بیشتر ما از زمانی که صبح با آلارم و زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که شب‌هنگام دوباره به خواب می‌رویم به‌طور مداوم در معرض آلودگی صوتی قرار داریم. این آلودگی‌های صوتی در همه‌جا وجود دارند و در برخی بخش‌ها مانند مناطق پرترافیک بیشتر هستند.
آلودگی‌های صوتی اثرات نامطلوبی بر سلامت افراد دارد که شامل موارد زیر می‌شود:
سروصدای زیاد می‌تواند باعث ایجاد افزایش فشارخون و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا همچون بیماری‌های قلبی – عروقی و حملات قلبی شود.
آلودگی صوتی در سلامت و شناخت کودکان تأثیر می‌گذارد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که آلودگی صوتی می‌تواند صدای توربین‌های بادی، صدای زیاد موسیقی در کلوپ‌های بازی یا کلوپ‌های شبانه، باشگاه‌های ورزشی تناسب‌اندام، ورزشگاه‌های بزرگ، کنسرت‌ها و حتی دستگاه‌های موسیقی شخصی که با هدفون شنیده می‌شوند را شامل شود.
محققان اعلام کردند که سطح متوسط سروصدا و آلودگی صوتی ترافیک زیر ۵۳ دسی‌بل، معادل شنیدن صدای یک ماشین ظرف‌شویی در اتاق مجاور است. در طول شب میزان این آلودگی صوتی ترافیکی به ۴۵ دسی‌بل می‌رسد. مکان‌های مختلف از سطح آلودگی صوتی متفاوتی برخوردار هستند برای نمونه راه‌آهن‌ها، فرودگاه‌ها و توربین‌های بادی، میانگین آلودگی صوتی بین ۴۴ تا ۵۴ دسی‌بل رادارند. صدای هواپیما در شب کمتر از ۴۰ دسی‌بل است که اثرات سوء روی خواب افراد خواهد داشت.
لازم به توضیح است که میزان آسیبی که آلودگی صوتی بر قدرت شنوایی وارد می‌کند به منبع تولید آلودگی بستگی دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تحمل صدای بلند دلخواه نسبت به دیگر صداها بیشتر است. به‌طورکلی آلودگی‌های صوتی از تنوع بالایی برخوردار هستند. هر منبع دارای مشخصه‌های مختلفی از بلندی و ثبات صدا است که اثرات هر نوع از آلودگی بر سلامت هر فرد با دیگری متفاوت است.

منبع: thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha