مطالعات نشان می دهد مصرف مُسکن رایج استامینوفن یا پاراستامول که تسکین دهنده درد است می تواند عامل آسیب کبدی هم باشد.

مصرف مداوم استامینوفن موجب نارسایی کبد می شود

سلامت نیوز:مطالعات نشان می دهد مصرف مُسکن رایج استامینوفن یا پاراستامول که تسکین دهنده درد است می تواند عامل آسیب کبدی هم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان عنوان می کنند استامینوفن علت اصلی نارسایی حاد کبدی است. استامینوفن در کبد تبدیل به ترکیب جدیدی می شود که با پروتئین های موجود در اسیدآمینه موسوم به سیستین پیوند کووالانسی ایجاد می کند. این پیوند کووالانسی در مسمومیت استامیوفن نقش دارد.

این ترکیب موجب اختلال در فعالیت میتوکندری، تامین کننده انرژی سلول، می شود، اما با برخی آنزیم های میتوکندری پیوند مستقیم نمی خورد.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور دریافتند محصول حاصل از تجزیه استامینوفن می تواند موجب گلوتاتیونسیون شود که مکانیسم جدیدی در اسیب ناشی از دارو است.

در این تحقیق ۱۴۵ داوطلب با کبد سالم به ۳ دسته تقسیم شدند. به یک گروه استامینوفن کدئین، به گروه دیگر استامینوفن و به گروه سوم دارونما داده شد. پس از یک دوره دو هفته ای دو گروهی که استامینوفن دریافت کرده بودند ۳۱ تا ۴۴ درصد شاهد افزایش آنزیم های کبدی در آزمایش خون شان بودند. افزایش آنزیم های کبد موجب آسیب به کبد می شود.

می توان گفت که استامینوفن برای کبد از خطرناک ترین داروهای موجود است. نارسایی کبدی منجر به افزایش فشار مغز، خونریزی شدید و رفتن به کما و حتی مرگ می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha