معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند، گفت: استرس، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، همچنین اختلالات باروری و ابتلا به عفونت‌ها ازشایع ترین بیماری‌های زنان است.

شایع ترین بیماری‌هایی که زنان را گرفتار می کند

سلامت نیوز:معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند، گفت: استرس، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، همچنین اختلالات باروری و ابتلا به عفونت‌ها ازشایع ترین بیماری‌های زنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ قاسم جان بابایی به مناسبت هفته سلامت زنان گفت: ارتقای سلامت جامعه و فراهم کردن زیر ساخت های مناسب برای برخورداری از جامعه ای پر نشاط و سالم امری ضروری بوده که رسیدن به اهداف توسعه رشد انسانی در گروی آن است.

وی افزود: امروزه نظام های سلامت دنیا برنامه خود را بر پایه سلامت خانواده بنا نهاده اند. زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. آنها به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، نقش ویژه ای در رشد و پیشرفت جامعه دارند، زیرا نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت و بهداشت خانواده نیز انجام می ‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، زنان به دلیل ایفای نقش های متعدد در خانواده و جامعه، گذراندن دوره های فیزیولوزیکی مختلف مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری، زایمان و یائسگی و همچنین، احتمال خطر بیشتر در ابتلا به فقر، گرسنگی و سوء تغذیه، بار کاری زیاد و تبعیض جنسیتی، گروه پرخطر محسوب می شوند. از این رو نیازمند خدمات ویژه پیشگیری، سلامت و درمان هستند و بسیاری از نظام های سلامت مهمترین برنامه های خود را مبتنی بر سلامت این گروه ترسیم کرده اند.

جان بابایی با بیان اینکه زنان از مردان آسیب‌ پذیرتر بوده و در نتیجه بیشتر از مردان در جست‌ و جوی خدمات سلامت بر می ‌آیند و پاسخگویی به این نیاز وظیفه اصلی نظام سلامت است، تاکید کرد: زنان از یک سو محور و مدیر سلامت خانواده و از سوی دیگر یار و همکار ارائه ‌دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌ های مربوط به خود مراقبتی، دگر مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است.

وی ادامه داد: از آنجایی که زنان بیشتر از مردان عمر می کنند تصور عمومی بر این است که آنها تندرست تر هستند؛ این در حالی است که علیرغم بالا بودن امید به زندگی زنان، آنها در تمام مقاطع زندگی نسبت به مردان با مشکلات بیشتری در امر سلامت مواجه هستند. به عبارت دیگر بار معلولیت، بیماری و ناتوانی در آنها بالاتر است. استرس، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان ها، همچنین اختلالات باروری و ابتلا به عفونت‌ها ازشایع ترین بیماری‌های زنان است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم مادر بودن در زنان، عنوان کرد: همچنین شرایط فیزیولوژیک و بیولوژی زنان، باردار شدن و عوارض حاملگی و زایمان، حاملگی و عوارض ناشی از آن زنان را در معرض آسیب بیشتری قرار می دهد. در طرح تحول سلامت در بسته  ترویج زایمان طبیعی اقدامات مهمی در سلامت باروری زنان و  دوران بارداری و مادری سالم صورت گرفته است.

وی دراین خصوص افزود: با اجرای برنامه طرح تحول سلامت، در راستای سیاست های جمعیتی،  1610372 زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده است. همچنین سزارین به میزان 6.5 درصد و سزارین بار اول نیز به میزان 5 درصد طی اجرای این برنامه کاهش یافته است. آموزش رایگان به 750 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمند سازی برای باروری و زایمان طبیعی از دستاوردهای دیگر این برنامه برای آشنایی طیف بزرگی از زنان با خطرات سزارین بوده است.

 جان بابایی گفت: خوشایند سازی فرآیند زایمان طبیعی با ارائه روش های دارویی و غیر دارویی کاهش درد زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی یکی دیگر از محورهای برنامه بود که طی آن تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات بدون درد، طی مدت اجرای برنامه از 20 مرکز به 220 مرکز افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha