رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت کشور اعلام شده که 23.6 درصد افراد 15 تا 65 سال در جامعه مشکل اختلالات روانی و نیازمند مراجعه به روانپزشک و روانشناس هستند.

23.6 درصد افراد در جامعه مبتلا به اختلال روان هستند

سلامت نیوز:رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت کشور اعلام شده که 23.6 درصد افراد 15 تا 65 سال در جامعه مشکل اختلالات روانی و نیازمند مراجعه به روانپزشک و روانشناس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، کیفیت زندگی به عوامل متعددی بستگی دارد که در سلامت روانی فرد موثر است، اگر فردی از نظر جسمی سالم نباشد، طبیعتا نگران و مضطرب است و همین اتفاق سبب بر هم خوردن سلامت روان او خواهد شد، همچنین یک فرد علاوه بر سلامت جسمی باید احساس امنیت اجتماعی هم داشته باشد و این مسئله به وضعیت اقتصادی فرد و جامعه برمی گردد، چرا که باعث می شود خیالش راحت باشد از اینکه منبع درآمدی دارد و می تواند مخارج زندگی‌اش را تامین کند، بنابراین وقتی همه این موارد به وجود آید سلامت روان نیز ایجاد می شود.

سلامت روان به معنی آرامش فیزیکی و کمبود سر و صدا نیست و معنایی کلی‌تری دارد، برای مثال در مواردی ممکن است فرد در هواپیما با وجود سر و صدا احساس آرامش داشته باشد، چون فکرش از لحاظ اقتصادی راحت است، بنابراین آرامش به طور کلی معنوی، اقتصادی، اجتماعی، جسمی و... است که می تواند در سلامت روح تاثیرگذار باشد.

مفهوم دیگر آنکه سلامت روان به معنی نداشتن بیماری روانی است و در واقع کسانی که بیمار روانی نیستند به روانپزشک مراجعه نکرده و از سلامت روان برخوردارند، مطمئنا آرامش و داشتن محیط آرام می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد سلامت روان داشته باشد.

فاروق وفایی،  رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سلامت روان به این معنی است که فرد علاوه بر اینکه از نظر جسمی مشکلی نداشته باشد از زندگی هم لذت ببرد و برنامه‌ای در زندگی داشته باشد در واقع سلامت روحی به معنی کیفیت زندگی است، یعنی از زندگی لذت ببریم، همیشه شاکر و امیدوار باشیم.

رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه در تمام ابعاد زندگی علایم و نشانه‌های اختلال روانی دیده می‌شود، بیان کرد: در بعد روانی با مفاهیمی مانند افسردگی، اضطراب و استرس و بعد جسمانی مفاهیمی چون دردهای بدون منشاء جسمی و در بعد اجتماعی اختلالاتی در روابط انسانی به وجود می‌آید.

وفایی با اشاره به اینکه فردی که مشکل اختلال روانی دارد نه تنها خود بلکه اطرافیانش نیز دچار مشکل می‌شوند، افزود: بیمار افسرده، فرد پرخاشگر و فرد عقب مانده ذهنی باید تا آخر عمر کسانی او را حمایت کنند و اصطلاحا بار بیمارهای روانی به نسبت بیماران دیگر بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند.

وی گفت: بهداشت در سه سطح در پیشگیری اختلالات مداخله می‌کند که شامل، پیشگیری از ایجاد بیماری، بیماریابی و درمان آن و سطح سوم بازتوانی و نوتوانی بیمار آسیب دیده است.

رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه خدمات روانشناسی تنها در مراکز رسمی دولتی، بیمه پذیرفته می‌شود، عنوان کرد: در ایران خدمات روانشناسی که توسط روانشناس‌ها برای بیماران روانی علام می‌کنند شامل تعرفه‌های بیمه نمی‌شود و این یکی از مشکلات این بیماران است و فقط در مراکز دولتی می‌توانند از بیمه استفاده کنند.

وفایی ذکر کرد: طبق سازمان نظام روانشناسی تعرفه‌ها متفاوت است در واقع نبست به مدرک دانشگاهی روانشناس، شهرستان مرکز استان و وزارت خانه، ویزیت روانشناسان مشخص می‌شود.

وی گفت: برخی از اختلالات روانی زود درمان می‌شوند و بعضی از آنها طولانی مدت و به صورت مزمن هستند مانند برخی بیماری‌ها از جمله فشارخون، دیابت و ضعف بینایی که درمانی ندارند، اختلالات روانی نیز این گونه هستند.

وفایی با اشاره به اینکه اختلالات روانی قابل پیشگیری و درمان است، گفت: اگر بیماران در زمان مناسب به درمان اختلالاتشان بپردازند موجب پیشگیری از مزمن شدن و ماندگار شد آن اختلال می‌شوند.

در ادامه یک روانشناس در مورد سلامت روان، بیان کرد: تمرکز تعریف سلامت روان فقط روی اختلالات روانی نیست بلکه مفهوم سلامت روان چیزی فراتر از فقط بیمار بودن است.

سیف‌الله رحمانی تصریح کرد: یک فرد سالم و کارآ می‌تواند سلامت روانی خودش را ارتقا بدهد، در واقع اختلال روانی و سلامتی روانی دو مفهوم نسبی و در دو سر یک طیف هستند.

وی خاطرنشان کرد: سلامت روانی شامل انجام فعالیت‌های سازنده، داشتن روابط سالم، موثر و توانایی انطباق، تغییر کردن و کنار آمدن با تنوع ها و استرس‌ها است.

این روانشناس در پایان یادآور شد: در یک دید کلی نیز می‌توان بیان کرد سلامت روان واقعی، شامل پیشگیری از بیمار شدن و ارتقاء سلامت مثبت خواهد بود که در بخش دوم تا حد زیادی غفلت شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha