پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 256180

یک متخصص طب اورژانس ضمن اشاره به کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، گفت: سازمان جهانی بهداشت سال‌ها فرم سه‌ظرفیتی واکسن آنفلوآنزا را توصیه می‌کرد، اما در چند سال اخیر فرم چهارظرفیتی آن را که موثرتر است، توصیه می‌کند.

کدام نوع واکسن آنفلوانزا موثرتر است؟

سلامت نیوز:یک متخصص طب اورژانس ضمن اشاره به کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، گفت: سازمان جهانی بهداشت سال‌ها فرم سه‌ظرفیتی واکسن آنفلوآنزا را توصیه می‌کرد، اما در چند سال اخیر فرم چهارظرفیتی آن را که موثرتر است، توصیه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر غلامرضا معصومی ، با بیان اینکه موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌­های عفونی، انجام واکسیناسیون است، گفت: بیش از ۶۰ سال است که واکسن‌های موثر و ایمن در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند. بر همین اساس هر ساله برای ایجاد ایمنی در مقابل بیماری آنفلوآنزا نیز واکسن­‌های متعددی در جهان ساخته و تزریق سالیانه آنها به افراد مشخصی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه فرم تزریقی واکسن آنفلوانزا شایع‌ترین فرم استفاده از این واکسن است، افزود: نکته مهم در زمینه واکسن آنفلوانزا این است که تزریق واکسن آنفوانزا در افراد سالم باعث ایجاد مصونیت نه تنها در مورد آن نوع از ویروس آنفلوآنزا که در یکسال شایع است(سوش)، می‌شود، بلکه منجر به پیشگیری از ابتلا به سایر انواع ویروس آنفلوانزا نیز خواهد شد. البته شاید این نوع واکسن در افراد مسن مصونیت کمتری ایجاد کند، اماقطعا از وخامت، عوارض و فوت ناشی از ابتلا به بیماری می­‌کاهد.

معصومی تاکید کرد: البته تزریق واکسن آنفلوانزا برای تمام افراد جامعه توصیه نمی­‌شود. بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) افرادی که دارای ریسک بالای عوارض و خطر ناشی از ابتلا به آنفلوانزا هستند، باید واکسن دریافت کنند که این افراد شامل زنان باردار در هر سنی از بارداری،  کودکان بین شش ماه تا پنج سال، افراد مسن بالای ۶۵ سال،  بیماران با مشکلات مزمن پزشکی و کسانی که در حوزه بهداشت و درمان کار می­‌کنند، می‌شوند.

این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه طبیعتا بهترین فرم واکسن، واکسنی است که با نوع ویروس مبتلا کننده مشابه باشد، افزود: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت سیستمی را برای مانیتورینگ شش ماهه این موضوع و به‌روز کردن انواع ویروس‌های موجود در جوامع مختلف برای ساخت واکسن­‌های موثرتر ایجاد کرده است. جالب است که سازمان جهانی بهداشت سال‌ها  فرم سه‌ظرفیتی واکسن آنفلوآنزا (تری‌والان) را توصیه می­‌کرد، اما به تازگی در چند سال اخیر دیده شده که فرم چهارظرفیتی آن (تترا والان) را توصیه می‌کند که دو تیپ از آنفلوانزا نوع A و دو تیپ از آنفلوآنزای  نوع B را پوشش می‌دهد و اثر بهتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha