رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: اصلی ترین دلیل گرسنگی پنهان در بین مردم فرهنگ، عادات غذایی نامناسب و طراحی سبدغذایی متفاوت با نیازهای بدن است.

عادات غذایی نامناسب عامل اصلی گرسنگی پنهان

سلامت نیوز: رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: اصلی ترین دلیل گرسنگی پنهان در بین مردم فرهنگ، عادات غذایی نامناسب و طراحی سبدغذایی متفاوت با نیازهای بدن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،دکتر قدیر رجب زاده روز پنجشنبه به مناسبت هفته غذا و روز جهانی غذا  افزود: جامعه به سمت مصرف آن دسته از مواد غذایی حرکت کرده که انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن را حتی بیش از نیاز تامین می کند اما به لحاظ تامین ریزمغذیهای مورد نیاز بدن ارزش غذایی بسیار کمتری دارد.


وی ادامه داد: از جمله این دسته از مواد غذایی می توان به فست فودها و مواد قندی اشاره کرد که سهم قابل ملاحظه ای در سبد غذایی امورز خانوارها پیدا کرده اند. به همین خاطر تقریبا 50 درصد ایرانیان اضافه وزن دارند بنابراین منشاء گرسنگی پنهان را می توان سبد غذایی نامناسب خانوار بیان کرد.


رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: سلولهای بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافتها نیاز به مواد مغذی دارند که شامل درشت مغذیها همچون کربوهیدرات، چربی‌، پروتئین و ریزمغذیهایی همچون انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است.
وی افزود: نیاز به این مواد مغذی در افراد مختلف با توجه به سن، جنس و جثه بدن متفاوت است اما شرایط اقلیمی و برخی عادات غذایی ممکن است گروهی از جمعیت یک منطقه را مبتلا به کمبود مواد مغذی و عوارض ناشی از آن کند.


دکتر رجب زاده ادامه داد: نتیجه این سوء‌تغذیه افزایش مرگ‌ و میر، ابتلا به بیماریها به دلیل ضعف دستگاه ایمنی بدن، ناتوانی جسمی، کاهش بهره هوشی و کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، تغییرات رفتاری به ‌صورت بی‌حوصلگی، بی ‌تفاوتی و انزوا طلبی است که حتی روند توسعه کشورها را به مخاطره می‌ اندازد .


وی گفت: سرانه مصرف شیر در ایران سالانه حدود 70 لیتر است در حالی که این میزان در کشورهای توسعه یافته بین 300 تا 350 لیتر می باشد. سرانه مصرف ماهی و آبزیان نیز در ایران سالانه کمتر از هشت کیلوگرم است در حالی که در کشورهای توسعه یافته و اروپایی این میزان بیش از 22 کیلوگرم در سال می باشد.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: بطور کلی بررسی وضعیت مصرف ریزمغذیها در ایران نشان می دهد تقریبا تمام دهکهای درآمدی جامعه از کمبود کلسیم رنج می برند که دلیل عمده آن کم مصرفی شیر و لبنیات در مقایسه با استانداردها است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تنها سه دهک بالای جامعه به اندازه کافی و استاندارد آهن جذب می کنند. در دهکهای اول تا پنجم جامعه غیر از کمبود آهن و کلسیم، کمبود ویتامینهای A و B2 نیز قابل ملاحظه است.
دکتر رجب زاده گفت: این در حالی است که بخش عمده ای از افراد انرژی و پروتئین لازم روزانه را جذب می کنند و حتی جذب این مواد در بخش قابل ملاحظه ای از جامعه بیشتر از نیاز بدن است.
وی افزود: بر اساس گزارش منتشره وزارت بهداشت، استان خراسان رضوی نیز به لحاظ فقر ریزمغذیها در جامعه شرایط مشابهی با کل کشور دارد. 72.7 درصد از مردم این استان با کمبود و یا کمبود حاشیه ای ویتامین D مواجهند و 19.1 درصد از کودکان 15 تا 23 ماهه و 11.4 درصد از نوجوانان خراسانی از کمبود روی رنج می برند.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بدون شک عدم مقابله با پدیده گرسنگی پنهان در جامعه که بخش قابل ملاحظه آن به عادات غذایی نادرست در جامعه باز می گردد عواقب غیرقابل جبرانی می تواند داشته باشد. از جمله این پیامدها می توان به ضعف دستگاه ایمنی بدن، ناتوانی جسمی، کاهش بهره هوشی و کاهش قدرت یادگیری تغییرات رفتاری و بی حوصلگی اشاره کرد.
وی گفت: بدون شک با افزایش مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات که منابع غنی بسیاری از ریز مغذیها هستند بخش قابل توجهی از کمبود ریز مغذیها در جامعه جبران خواهد شد.
22 تا 28 مهر ماه هفته غذا نامگذاری شده و 16 اکتبر مصادف با 24 مهر روز جهانی غذا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha