سرپرست گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نشانه های مسمومیت با گاز منواکسیدکربن معروف به «قاتل خاموش» شبیه بیماری آنفلوانزا است.

گازگرفتگی نشانه های شبیه آنفلوانزا دارد

سلامت نیوز: سرپرست گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نشانه های مسمومیت با گاز منواکسیدکربن معروف به «قاتل خاموش» شبیه بیماری آنفلوانزا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر «بیتا دادفر» روز پنجشنبه افزود: سردرد، سرگیجه، احساس سیاهی در چشم، حالت تهوع و استفراغ از نشانه های مسمومیت خفیف با گاز منواکسید کربن است لذا فرد فکر می کند دچار سرماخوردگی شده در حالی که این علایم هشداردهنده است.


وی ادامه داد: علایم مسمومیت با گاز منواکسید کربن بسته به شدت و زمان آن متفاوت است به طوری که مسمومیت های شدید درد در قفسه سینه و کاهش هوشیاری را در پی دارد و در این شرایط فرد قدرت تکلم و تکان دادن دست ها و پاهای خود را ندارد و در نهایت اغما و مرگ به سراغش می آید.
سرپرست گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: منواکسید کربن گازی است بدون بو و غیرقابل دیدن و هر نوع سوخت کربنی که ناقص بسوزد منجر به تولید این گاز می شود بنابراین سوخت ناقص دستگاه های حرارتی، سوختن چوب، ذغال، وسایل پخت و پز و آبگرمکن گازی از منابع تولید منواکسید کربن است.


وی افزود: نیمه نخست امسال 11 مبتلا به مسمومیت با گاز منواکسید کربن در مرکز سم شناسی بالینی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد پذیرش و پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.
دکتر دادفر ادامه داد: پارسال نیز 39 نفر در اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن در بیمارستان امام رضا مشهد بستری و درمان شدند که 21 نفر از آنان زن و بقیه مرد بودند.


وی گفت: البته بخشی از مسمومان با گاز منواکسید کربن به علت شدت مسمومیت در محل فوت می کنند که آمار آن در اختیار پزشکی قانونی است.
سرپرست گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده نکردن از کباب پز در داخل فضاهای بسته، گرم نکردن خانه با اجاق گاز، عدم استفاده از گاز پیک نیک برای گرم کردن داخل خودروهایی مانند کامیون و اتوبوس، اطمینان از باز بودن مسیر دودکش و تجهیز آن با کلاهک را از جمله اقدامات ضرورتی حفاظتی و ایمنی بخش برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن عنوان کرد.
بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی، از فروردین تا پایان شهریور امسال 25 نفر در این استان به علت مسمومیت با گار منواکسید کربن جان باخته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha