محققان در یک مطالعه جدید روی عوامل نهفته در خطر ابتلا به بیماری ام‌اس به بررسی نقش میکروبیوم روده پرداختند.

نقش باکتری‌های روده در خطر ابتلا به ام‌اس

سلامت نیوز: محققان در یک مطالعه جدید روی عوامل نهفته در خطر ابتلا به بیماری ام‌اس به بررسی نقش میکروبیوم روده پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در سراسر جهان میلیون‌ها انسان به بیماری ام‌اس مبتلا هستند. این درحالیست که عوامل نهفته در بروز این بیماری ناشناخته است و فاکتورهای فیزیولوژی مرتبط با آن مشخص نیست. محققان به تازگی برای یافتن پاسخ این مساله به بررسی میکروبیوم روده پرداخته‌اند.

در بیماری ام‌اس سیستم ایمنی به غلاف میلین حمله می‌کند؛ پوششی که در اطراف آکسون قرار دارد و سلول‌های عصبی را به یکدیگر متصل می‌کند. این آسیب در نهایت به بروز علائمی از قبیل ضعف ماهیچه‌ای، احساس خستگی و مشکل در بینایی منجر می‌شود.

در چند سال گذشته گروهی از محققان در بررسی روی عوامل بیماری ام‌اس این فرضیه را مطرح کرده‌اند که باکتری‌های روده می‌توانند در بروز این بیماری نقش کلیدی داشته باشند. شواهد حاکی از آن است که میکروارگانیسم‌های موجود در روده‌ها می‌توانند بر جنبه‌های مختلف سلامت از جمله سلامت قلب و روان تاثیر بگذارند.

ارتباط بین مغز و روده تنها به اختلالات روحی و روانی ختم نمی‌شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است که بین ساختار میکروبیوم روده با بیماری پارکینسون ارتباط وجود دارد و به تازگی محققان در مورد احتمال نقش آن‌ها در خطر ابتلا به بیماری ام‌اس اظهار نظر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، اکنون، گروهی از محققان سوئیسی در بررسی‌های خود مشاهده کردند: روده می‌تواند واکنش ایمنی مضری را به همراه داشته باشد که باعث از بین رفتن غلاف میلین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha