معاون‌تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: افراد فکر می کنند بیماری های غیرواگیر فقط برای بزرگسالان است، در حالی که ریشه اکثر این بیماری ها در دوران حاملگی، نوزادی و کودکی است.

ریشه اکثر بیماری های غیرواگیر از دوران بارداری و نوزادی است

سلامت نیوز: معاون‌تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: افراد فکر می کنند بیماری های غیرواگیر فقط برای بزرگسالان است، در حالی که ریشه اکثر این بیماری ها در دوران حاملگی، نوزادی و کودکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا ملک زاده در افتتاحیه سی امین همایش بین المللی بیماری های کودکان ایران در مرکز طبی کودکان، اظهارداشت: تولیدات علمی کشور در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته ایم در بین کشورهای منطقه از رتبه بالایی برخوردار باشیم، بطوریکه از نظر تولیدات علمی و مقالات منتشر شده در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ کیفیت تولید در ایران بالا بوده است.

وی اظهار داشت: علت بالا بودن این آمار به دلیل داشتن پژوهشگران و محققین جوانی است که داریم و باید این سرمایه ها را حفظ کنیم تا از کشور مهاجرت نکنند.

ملک زاده ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی ۳۰ درصد تولیدات علم کشور را عهده دار هستند، در حالی که تنها ۱۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند و مشخصا نشان می دهد یکی از بخش های فعال در تولید علم ‌و تحقیق به خصوص در ۳ سال اخیر شاخص های کیفی بوده است و توانسته ایم ۱۰ سال زودتر از افق چشم انداز به جایگاه اول در منطقه برسیم.

وی با عنوان این مطلب که از نظر تعداد مقالات و فناوری نیز توسعه خوبی داشته ایم، به وجود ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان اشاره و افزود: ۵۰ شرکت محصولات شان را صادر می کنند و ۳۴۰ محصول دارویی توانسته ایم تولید کنیم و این باعث شده بیماران دسترسی راحت تری به دارو ها داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت، در ادامه به رشته کودکان اشاره کرد و گفت: در رشته کودکان باید گفت نسبت به کشورهای جهان جزو ده تای اول نیستیم و در رتبه ۲۲ قرار داریم، این درحالی است که ما در علم رتبه ۱۵ را داریم و این نشان می دهد از نظر تحقیقات در رشته کودکان ضعیف تر هستیم و باید محققین جوان بیشتری تربیت کنیم و سرمایه‌گذاری بیشتری در رشته کودکان داشته باشیم تا بتواند مانند سایر رشته ها فعالیت‌های بهتری انجام شود.

ملک‌زاده افزود: رشته کودکان یکی از ۴ رشته مهم در کشور است و بزرگان پزشکی ما در رشته اطفال هستند و کارهای بزرگی در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان، مراقبت های بالینی و...، انجام شده است، اما خیلی مهم است که این رشته بیشتر تقویت شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اظهارداشت: در رشته کودکان باید به امر پژوهش بیشتر توجه کنیم و الان نزدیک به ۸۰ درصد از علت مرگ و میر و ناتوانی در کشور مربوط به بیماری های غیر واگیر است، در حالی که توانسته ایم بیماری های واگیر را کنترل کنیم ولی بیماری های غیر واگیر مشکل اصلی هستند و همیشه افراد فکر می کنند این بیماری ها برای بزرگسالان است در حالی که ریشه اکثر بیماری های غیر واگیر در دوران حاملگی، نوزادی و کودکی است. بطوریکه بسیاری از اتفاقاتی که در دوران حاملگی به خصوص در روزهای اول زندگی، در دوران کودکی است که تعیین می کند یک بیماری ایجاد می‌شود یا خیر.

ملک زاده تاکید کرد: ما احتیاج داریم برای اینکه بدانیم مشکلاتمان از نظر ریز فاکتورها چیست و چگونه می توانیم آنها را پیشگیری کنیم، یک مطالعه بزرگ داشته باشیم تا بیماری های قبل از حاملگی، نوزادی و کودکی که تعیین کننده بسیاری از بیماری ها هستند را تشخیص دهیم تا در بزرگسالی برای علت بروز بیماری ها مطالعه‌ای داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت به معضل چاقی کودکان اشاره کرد و افزود: امروزه چاقی در کودکان مشکل بزرگی شده است، بطوریکه به همه دانشگاه ها پیشنهاد دادیم در این زمینه تحقیق و پژوهش کنند تا ریزفاکتورها را برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها در بزرگسالی، شناسایی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha