عضو کمیته علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران توضیحاتی در مورد بیماری التهابی روده یا IBD ارائه داد.

آنچه در مورد بیماری التهابی روده یا IBD باید بدانید

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران توضیحاتی در مورد بیماری التهابی روده یا IBD ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، همایون واحدی در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با  بیماری التهابی روده یا  IBDاظهار داشت: این بیماری یکی از بیماری‌های گوارشی بوده که در غرب ٤٠الی٥٠ سال زودتر از شرق  (ایران )ایجاد شده است.

فوق‌تخصص گوارش و کبد افزود: دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب و بی‌تحرکی سبب بروز این بیماری گوارشی می‌شود البته بهتر شدن بهداشت و انجام واکسیناسیون نیز در شیوع آن بی‌تأثیر نبوده است چرا که اگر کنترل بیماری‌های عفونی انجام گیرد بیماری‌های التهابی بیشتر بروز می‌یابد و در واقع زمانی که بدن گرفتار عفونت شود تولید آنتی‌بادی سبب مقاومت بدن خواهد شد.

واحدی گفت: این بیماری به طور کلی به دو دسته کولیت اولسراتیو و کرون تقسیم‌بندی می‌شود که در نوع کولیت گرفتاری مربوط به مخاط روده بزرگ است و با علایمی همچون اسهال خونی و خونریزی بروز می‌یابد در حالی که کرون در هر جایی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد می‌تواند فرد را درگیر کند و به عبارتی هم مخاط و هم زیرمخاط و عضله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: کرون علایم آن بیشتر با درد شکم، انسداد شکمی و گاهی اسهال، خونریزی، تب و کاهش وزن همراه است.

فوق‌تخصص گوارش و کبد، گفت: در حال حاضر با داروهای کنونی کمبودی نداریم و اخیراً نیز داروهایی در کشور تولید می‌شود که سبب بهتر شدن کیفیت زندگی این افراد و کاهش ناشی از عوارض آن می‌شود. 

واحدی عموان کرد: کولونوسکوپی مهم ترین آزمایش برای تشخیص بیماری التهابی روده است. در این فرایند از یک لوله باریک به همراه یک دوربین استفاده می شود تا به این ترتیب یک دید مستقیم از داخل روده به پزشک داده شود. با این روش حتی زخم های کوچک و التهابات خفیف هم قابل مشاهده هستند.

وی گفت:اگر بخشی غیر طبیعی به نظر برسد، برای بررسی بیشتر پزشک از این بخش نمونه برداری می کند. دیگر آزمایش ها برای تشخیص بیماری التهابی روده آزمایش خون برای بررسی علائم التهاب یا عفونت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha