نتایج پژوهش‌های محققان نشان داده است که استفاده از ماسک‌های صورت توسط افراد سالم تأثیر بیشتری در محافظت آن‌ها از ابتلا به بیماری‌های واگیردار از طریق هوا خواهد داشت. این ماسک‌ها همچنین مانع از انتقال عوامل بیماری‌زا از سوی افراد بیمار خواهند شد.

در پائیز و زمستان ماسک زدن را فراموش نکنید

سلامت نیوز: نتایج پژوهش‌های محققان نشان داده است که استفاده از ماسک‌های صورت توسط افراد سالم تأثیر بیشتری در محافظت آن‌ها از ابتلا به بیماری‌های واگیردار از طریق هوا خواهد داشت. این ماسک‌ها همچنین مانع از انتقال عوامل بیماری‌زا از سوی افراد بیمار خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، با سرد شدن هوا و شیوع بیماری‌های واگیردار ویژه این فصول مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، باید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها نهایت تلاش را انجام داد. در کنار مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین سی، شستن مرتب دست‌ها، زدن واکسن سرماخوردگی و آنفولانزا، نوشیدن مایعات زیاد و پرهیز از دست زدن به دهان و بینی می‌توان از ماسک صورت نیز استفاده کرد.

بهتر است افراد سالم از ماسک‌های صورت برای حفاظت شخصی استفاده کنند تا احتمال خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش دهند. درواقع استفاده از ماسک‌های صورت توسط افراد بیمار و سالم در این فصول و در محیط‌های شلوغ و عمومی تأثیر بسیار بیشتری در کاهش شیوع این بیماری خواهد داشت.

در کشور ژاپن استفاده از ماسک‌های صورت در فصل‌های سرد به‌صورت یک عمل روتین درآمده است. به‌طورکلی به‌ویژه در غرب، تنها افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند از ماسک استفاده می‌کنند تا دیگران به این بیماری مبتلا نشود درحالی‌که بهتر است افراد سالم از ماسک‌های صورت برای حفاظت شخصی استفاده کنند تا احتمال خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را در خود کاهش دهند. درواقع استفاده از ماسک‌های صورت توسط افراد بیمار و سالم در این فصول و در محیط‌های شلوغ و عمومی تأثیر بسیار بیشتری در کاهش شیوع این بیماری خواهد داشت.

علاوه بر این، دندان‌پزشکان و جراحان برای اینکه در زمان صحبت کردن میکروب‌های دهانشان به بیمار منتقل نشود، از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند. می‌توان گفت ماسک‌های صورت همانند یک سپر دفاعی در برابر میکروب‌های معلق در هوا عمل کرده و از ورود این میکروب‌ها به داخل بدن پیشگیری می‌کند.

لازم به توضیح است که بیماری‌های واگیردار پخش در هوا مانند سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق تنفس هوای آلوده به ویروس و باکتری این بیماری‌ها و تماس با مخاط‌های دهان و بینی فرد بیمار گسترش پیداکرده و افراد دیگر را بیمار می‌کنند بنابراین استفاده از این ماسک‌ها از پخش شدن مخاط دهان و بینی افراد بیمار نیز جلوگیری می‌کند. تجربه نشان داده افراد می‌توانند با استفاده از این ماسک‌ها از ابتلا به دیگر بیماری‌های واگیردار مانند تب یونجه نیز پیشگیری کنند.  بنابراین توصیه می‌شود در اماکن عمومی مانند اتوبوس، مترو، تاکسی، کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها، ترمینال‌های اتوبوس‌رانی، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار که افراد مختلفی در آن‌ها تردد کرده و خطر انتقال ویروس‌ها و باکتری‌های زیاد است، از ماسک صورت استفاده کنید.

منبع: sciencefocus

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha