بیماری ام اس یک بیماری ناتوان کننده مغز و اعصاب است، هر چند درمان قطعی این بیماری هنوز پیدا نشده ولی می توان با کمک داروها و رعایت توصیه های پزشکی، بیماری را کنترل کرد و از شدت حملات آن کاست .

چگونه با بیماری ام اس کنار بیاییم ؟

سلامت نیوز:بیماری ام اس یک بیماری ناتوان کننده مغز و اعصاب است، هر چند درمان قطعی این بیماری هنوز پیدا نشده ولی می توان با کمک داروها و رعایت توصیه های پزشکی، بیماری را کنترل کرد و از شدت حملات آن کاست .
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،با وجود تحقیقات فراوان، علت قطعی بروز بیماری ام اس هنوز مشخص نشده است. عوامل متعددی در بروز این بیماری مطرح شده اند اما علل اصلی آن همچنان نامشخص است و  تا کنون هیچ مدرک علمی قابل اعتمادی، ویروس خاصی را به عنوان علت بیماری معرفی نکرده است.


گام های کنترل کننده این بیماری
گام اول ؛ پذیرش بیماری پس از تشخیص
مطرح کردن جنبه های خوش بینانه بیماری ، تخلیه هیجانی، آگاهی از بیماری و راه های درمان
گام دوم ؛ مدیریت درمان در مراحل حاد و استفاده از درمان های کنترل کننده
همکاری دوجانبه در درمان، دلایل پزشکی برای مصرف دارو، اقدامات لازم برای کنترل بیماری
گام سوم ؛ مدیریت و کنترل استرس ها
کنترل استرس، یکی از گام های اساسی در کنترل    بیماری و پیشگیری از عود مجدد است .
گام چهارم ؛ مدیریت مسائل اجتماعی
نیاز به مشاوره و مددکاری در شغل ، ازدواج، فرزندآوری و تحصیل  و به طور کلی در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی.
گام پنجم ؛ مدیریت درمان علایم همراه با ام اس
مدیریت مشکلات و عفونت ها، دردها و توان بخشی، نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از عود مجدد این بیماری دارد .
تغییر جهت فکری، پذیرش بیماری ام اس و داشتن ارتباط نزدیک با دیگران، از مهم ترین روش ها برای گذران دوران زندگی در مبتلایان است. مهم ترین عامل در بیماران مبتلا به ام اس، این است که  روحیه پذیرش در آن ها شکل بگیرد. با داشتن ذهنی آگاه از خود، حسی واقع بینانه از توانایی هایی خود، نگرشی خوش بینانه و منطقی از زندگی و جهان، می توان عزت نفس را بالا برد که در واقع به مبتلایان در قبول ام اس و گذراندن زندگی، کمک  شایانی می‌کند.سلول های مغز در اثر خستگی و کار زیاد، موادی از خود تولید می کنند که این مواد باعث تخریب و فرسودگی سلول های مغزی می‌شود و در نهایت، اختلالاتی را در مغز به وجود می‌آورد. آرامش و  آرام سازی بدن، سلول های تخریب شده را ترمیم و به رفع خستگی جسمی و روحی کمک می کند. انقباض عضلانی در قسمت های مختلف، ناراحتی های متفاوتی را ایجاد می کند.

گرفتگی عضلات گلو موجب لرزش یا خشونت صدا و گرفتگی عضلات سر، سردرد را به وجود می آورد. لذا انجام آرامش درمانی، می تواند فرد را از این دردها نجات دهد.اوقاتی وجود دارد که درد، شما را فرسوده می کند و از سماجت آن در می مانید. این احساس اسارت، نشانه آشکاری از گرفتاری در چرخه معیوب است. چرخه ای که در آن، درد و تنش یکدیگر را شعله ور می سازند. علت تنش هر چه باشد، می تواند سبب ایجاد چرخه ای معیوب شود. برای جلوگیری از گرفتاری در چرخه معیوب، درک عامل تنش و پیشگیری از سقوط در این چرخه، اهمیت به سزایی دارد. تنش مؤثر بر ما می تواند جسمی یا روانی باشد.افرادی که در زندگی انسان هایی مضطرب، عصبی و پراسترس بودند، در مقایسه با افراد دیگر، بیشتر به این بیماری مبتلا شده اند و به گفته متخصصان مغز و اعصاب، استرس علاوه بر بروز این بیماری، موجب تشدید آن در مبتلایان می شود لذا فراگیری  شیوه های کنترل استرس در زندگی روزمره و مدیریت آن در مبتلایان به بیماری بنا به این که در چه مرحله ای از بیماری قرار دارند و چه مهارت هایی را پیش از ابتلا به این بیماری در زندگی عادی خود کسب کرده اند، ضروری است.از آن جا که هنوز درمان قطعی برای بیماری ام اس پیدا نشده است همه به دنبال یافتن روشی برای درمان آن هستند و به همین منظور روش های مختلف درمانی، آزمایش می شود.

علاوه بر جامعه پزشکی بسیاری از افراد غیر پزشک نیز درصدد درمان این بیماری بر آمده اند و روش هایی را برای‌درمان آن پیشنهاد می‌کنند. اگر چه روی بیشتر این روش ها آزمایش های علمی شده و تأثیر آن ها به اثبات نرسیده است اما در سطح جامعه افرادی هستند که این روش ها را ارائه می دهند و بسیاری از بیماران نیز ممکن است به آن متوسل شوند. یکی از قسمت های اصلی در تحقیق برای کشف درمان های تازه، انجام آزمایش روی داروهای جدید است. از دست دادن سلامت جسمی، نوعی بحران در زندگی است و افراد به آن واکنش روانی نشان می دهند. بیماری ام اس به خصوص در مراحل پیشرفته، یکی از بیماری های جدی و خطرناکی است که در آن فرد سلامت جسمی خود را از دست می دهد و تلاش زیادی لازم است تا بتوان او را به زندگی عادی و با کیفیت بهتر بازگرداند. چنین بیمارانی وارد  چرخه درمانی دشوار و طولانی می شوند و یکباره تغییرات زیادی در زندگی شان ایجاد می شود. تقریباً همه بیماران از وقتی متوجه وجود بیماری مزمنی مانندMS   می شوند، شرایط سختی را قبل از پذیرش بیماری طی می کنند.
 
 امروز تحقیقات دانشمندان درباره علت پیدایش بیماری ام اس هم بر عوامل خارجی زمینه ای که ممکن است باعث شروع این بیماری شوند و هم بر تغییراتی که در سیستم عصبی ایجاد و باعث بروز علایم و مشکلاتی می‌شود، متمرکز شده است
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha