عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای زائران اربعین گفت: بهتر است زائران استفاده از ژل‌های ضد عفونی‌کننده برای شست‌وشوی دست‌ها را قبل از مصرف غذا مدنظر قرار دهند.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای زائرین اربعین

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای زائران اربعین گفت: بهتر است زائران استفاده از ژل‌های ضد عفونی‌کننده برای شست‌وشوی دست‌ها را قبل از مصرف غذا مدنظر قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز، مرتضوی صفوی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران اربعین حسینی اظهار داشت: بهداشت مواد غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد و زائران قبل از مصرف غذا باید نسبت به سالم بودن آن مطمئن شوند چرا که آلودگی مواد غذایی می‌تواند به راحتی سرایت و فرد را گرفتار کند.

وی افزود: همچنین زائران باید قبل از مصرف غذا حتماً دست‌های خود را ضدعفونی و با آب و صابون به صورت کامل بشویند. چرا که تماس با محیط‌های آلوده همچون دستگیره اتوبوس و یا صندلی هواپیما می‌توانند سبب ایجاد مشکلات میکروبی و عفونی در آنها شود.

صفوی به زائران توصیه کرد: دستمال‌های مرطوب‌های حاوی مواد ضدعفونی و یا ژل ضدعفونی را خریداری و همراه خود ببرند و در صورتی که این امکان برای آنها وجود نداشت دستان خود را با آب و صابون کاملاً شست‌شو دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:‌شست‌وشوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام داده شود و در صورت امکان افراد حتماً از قاشق‌های یکبار مصرف استفاده کنند.

وی بیان داشت: هر چند که اکثر موکب‌ها نسبت به رعایت بهداشت مواد غذایی بسیار اهتمام دارند ولی با این وجود افراد نیز باید مراقب غذاهایی که مورد استفاده قرار می‌دهند باشند چرا که آفتاب و یا وجود حشرات می‌تواند سبب میکروبی شدن غذا به ویژه در افراد مسن و کودکان شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد حرکت با پای برهنه نیز گفت: برخی از افراد به دلیل خلوص نیت بخشی از مسیر اربعین را پیاده رفته و باید مراقب پاهای خود باشند و از مسیری حرکت کنند که دچار اسیب نشوند چرا که در غیر اینصورت زخم‌های عفونی می‌تواند در پای آنها ایجاد شود همچنین استفاده از کفش‌های یکبار مصرف نیز می‌تواند مدنظر آنها باشد.

صفوی گفت:‌زائران نباید غذاهایی که زود فاسد می‌شود را با خود ببرند که سالاد الویه، کباب، ماهی و یا سس مایونز از این دسته مواد است.

وی خاطرنشان کرد: زائران نیز بهتر است روزانه تا 6 لیوان آب را بنوشند چرا که به دلیل پیاده‌روی و تعریق املاح بدن آنها کاسته می‌شود و توصیه ما استفاده از آب‌های با بسته‌بندی یکبار مصرف در بطری است در غیر اینصورت باید افراد از آبی که مصرف می‌کنند مطمئن باشند چرا که این موضوع می‌تواند سبب بیماری‌های گوارشی در آنها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha