قیمت سمعک به عنوان یک وسیله کمک توانبخشی برای افراد کم شنوا و ناشنوا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالی که سمعک با ارز دولتی وارد می شود، اما بعضا با قیمت های نجومی سمعک مواجه می شویم.

سمعک با ارز دولتی چرا گران است/نظارتی وجود ندارد

سلامت نیوز: قیمت سمعک به عنوان یک وسیله کمک توانبخشی برای افراد کم شنوا و ناشنوا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالی که سمعک با ارز دولتی وارد می شود، اما بعضا با قیمت های نجومی سمعک مواجه می شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وقتی یکی از اطرافیان ما دچار مشکل شنوایی می شود، کمتر کاربر سمعکی به او توصیه استفاده از سمعک را می کند. گاهی مردم فکر می کنند با استفاده از سمعک، جامعه را از دست می دهند و فقط نگاه های تحقیر آمیز را نصیب خود می کنند.

وسایل کمکی برای اصلاح عملکرد اعضای بدن ساخته شده اند. برای مثال، یک عینک توسط دو عدسی، نقاط کانونی چشم بر روی شبکیه را اصلاح کرده و موجب بهبود بینایی می شود. اگر چه، چشم ارگانی بی نهایت حساس با عملکردی پیچیده است ولی عملکرد آن هیچگاه به اندازه گوش پیچیده نیست. شنوایی در انسان توسط هزاران سلول مویی و رشته عصبی به مغز منتقل می شود و با توجه به میکروسکوپی بودن تمامی اجزای آن، اطلاع از عملکرد پیچیده آن برای جبران ضایعات به راحتی ممکن نیست.

در دهه گذشته تحولات بسیار شگرفی در اندازه سمعک ها ایجاد شده و بسیاری از سمعک ها حتی به صورت نامرئی در اختیار بیماران قرار گرفته است. اما این همه ماجرا نیست! هنوز استفاده کنندگان از سمعک با رضایت از سمعک خود برای دیگران تعریف نمی کنند و کمتر به ترغیب دوستان خود برای خرید یک سمعک می پردازند.

امروزه سمعک های پیشرفته با بازدهی بالا به دلیل قیمت های نجومی و عدم پوشش مناسب از سوی بیمه ها، کمتر مورد استقبال بیماران قرار می گیرد. نکته ناامیدکننده در این مورد این است که قیمت پیشرفته ترین سمعک دنیا پس از ورود به ایران کمتر از ٥ میلیون تومان است. این در حالی است که این سمعک ها توسط توزیع کنندگان با سودهای فضایی دو برابر و سه برابر به مردم عرضه می شود. متاسفانه در حال حاضر، توزیع کنندگان سمعک بدون هیچ ضابطه ای با قیمت های دلخواه اقدام به توزیع سمعک ها بین بیماران می کنند و هیچ نظارتی از سوی سازمان های ذی ربط در خصوص قیمت سمعک برای بیمار وجود ندارد.

مسلما بیماری که با صرف هزینه زیاد انتظار برخورداری از بالاترین تکنولوژی را دارد، تنها به دلیل سودهای نامتعارف توزیع کنندگان به سمعکی رده پایین دست می یابد و طبیعی است که هیچگاه رضایت خوبی از سمعک بدست نمی اورد.

در زمانی که تمامی تجهیزات پزشکی با ارز دولتی وارد کشور می شود، سئوال این است، آیا نهادهای ذی ربط نباید نظارت بیشتری بر قیمت فروش سمعک که از نیازهای اساسی جامعه رو به سالمندی است، داشته باشند. به راستی برای اطلاع از قیمت های واقعی سمعک ها به چه ارگانی باید رجوع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha