چهارشنبه هفته گذشته تعدادی از دانشجویان رشته های پزشکی دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف در حالی که سر کلاس‌های درس‌شان نشسته بودند اسم‌شان را خواندند و به طور ناگهانی به آن‌ها گفتند که متاسفانه یکی از مسئولان اشتباهی مرتکب شده و اسم آن‌ها به طور اشتباهی برای تحصیل در رشته پزشکی اعلام شده است.

اتفاقی عجیب در پذیرش دانشجویان تكمیل ظرفیت پزشکی

سلامت نیوز:چهارشنبه هفته گذشته تعدادی از دانشجویان رشته های پزشکی دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف در حالی که سر کلاس‌های درس‌شان نشسته بودند اسم‌شان را خواندند و به طور ناگهانی به آن‌ها گفتند که متاسفانه یکی از مسئولان اشتباهی مرتکب شده و اسم آن‌ها به طور اشتباهی برای تحصیل در رشته پزشکی اعلام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،این در حالی است که این دانشجویان همه مراحل ثبت نام را طی کرده و حتی خوابگاه هم گرفته بودند.تعدادی دیگر از آن‌ها در رشته های دیگر مشغول به تحصیل بوده و هزینه مالی برای انصراف را پرداخت و در این دانشگاه ثبت نام کرده‌بودند که حالا دیگر نمی‌توانند به دانشگاهی که شاید 10 روز پیش در آن درس می‌خواندند، بازگردند. دانشگاه آزاد اعلام کرده است که «اشتباهی سیستمی» رخ داده و داوطلبان گروه پزشکی به اشتباه پیام قبولی دریافت کرده‌اند.

محمد مهدی طهرانچی، سرپرست کنونی دانشگاه آزاد، گفته است که برخی از واحدهای این دانشگاه بنا به منافع اقتصادی خود در ظرفیت ذخیره تا جایی که می‌توانسته‌اند دانشجو ثبت‌نام کرده‌اند.

طهرانچی در ادامه گفته که مدیران ناکارآمد مسئول این وضعیت، برکنار شده‌اند. او نام کسانی راکه از سمت خود برکنار شده‌اند، نیاورده است. بسیاری از این دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ثبت‌نام و شهریه ترم اول را پرداخت کرده‌اند و به آن‌ها کارت دانشجویی هم داده شده اما سپس به آن‌ها اعلام شده که به علت اختلال در روند پذیرش، ثبت‌نام آن‌ها باطل شده است.

حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت گفته است که حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی مشخص است و دانشگاه آزاد به دلیل این اشتباه نمی‌تواند سقف این ظرفیت پذیرش را تغییر دهد.کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده است که موضوع مشکلات پیش آمده درخصوص پذیرش داوطلبان در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد را بررسی می‌کند.

اشتباه شده، همین!

پدرها و مادرهای نگران همراه با فرزندان‌شان در حالی که کارنامه ها و برگه های انتخاب واحدشان در دانشگاه را همراه با خود آورده بودند جلوی در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد ایستاده بودند تا بالاخره کسی بیاید و به آن‌ها جواب بدهد. دانشجویانی که تعدادی از آن‌ها از رشته‌های قبلی خود انصراف داده اند و حالا باید بعد از این انصراف به خدمت نظام وظیفه بروند. بعضی از آن‌ها را از داخل کلاس درس بیرون کشیده و گفته‌اند که دیگر نباید به دانشگاه بیایید چون اشتباهی رخ داده است. مادر یکی از این دانشجویان می‌گوید: «دخترم در رشته میکروبیولوژی ملایر قبول شده بود و داشت درسش را می خواند و بعداز قبول نشدن در رشته پزشکی این را قبول کرده بود که در رشته میکروبیولوژی درس بخواند، ناگهان با ما تماس گرفتند که او به‌عنوان دانشجوی ذخیره سه دانشگاه چالوس پذیرفته شده است. ما بلافاصله به آنجا رفتیم و ثبت نام شد و به او کارت دانشجویی دادند حتی پول تعاونی دانشگاه و نزدیک به دو میلیون تومان پول وسیله، لباس و خوابگاه دادیم.

ما خانوادگی هشت روز در چالوس بودیم تا کارهای دخترم را انجام دهیم، در کنار خانواده های دیگری که آمده بودند وقتی کارهای‌مان تمام شد و آمدیم ناگهان در سایت به ما اعلام کردند که رد شده‌ای و عدم احراز هویت قبولی را اعلام کردند. حالا آمده ایم تهران و در بیمارستان فرهیختگان. هر جا که می پرسیم چه اتفاقی افتاده ما را به این طرف و آن طرف پاسکاری می کنندو هیچ‌کسی به ما جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد. حالاهم دادستان آمده است. ما از دادستان تقاضا داریم که به عنوان مدعی العموم داد ما را از این بیداد بگیرد».

یکی دیگر از این دانشجویان که پسری با حالت مستاصل است، روبه دوربین از وضعیت خودش می گوید:« این فرم انتخاب واحد من است. ما حتی انتخاب واحد را هم انجام داده بودیم و کلاس رفته و روپوش خریده بودیم و حتی خوابگاه هم گرفته بودیم. دیروز وسط کلاس درس بودیم ناگهان در زدند و ما پنج نفری راکه به صورت ذخیره ثبت‌نام کرده بودیم ،خواستند و گفتند یک مسئولی در جایی اشتباهی کرده و شما دیگر نمی توانید در این دانشگاه درس بخوانید، وسایل‌تان را باید جمع کنید و بروید».

انصراف داده‌ام و اگر قبولم نکنند

باید به سربازی بروم!

مادر و پدرها پوشه به دست با چهره های پر از اخم یكدیگر را تماشا می کنند تا بالاخره راه فراری یابند و کسی به آن‌ها درباره وضعیتی که دچارش شده‌اند، توضیح دهد.یکی از آن‌ها می گوید:« شما با روح و روان مردم دارید بازی می کنید؛با روح و روان بچه‌های مردم. دانش آموزی که یک سال یا دو سال روزی 15 یا 16 ساعت می نشیند و درس می خواند به آینده‌اش امید دارد.

به بچه من گفته‌اند که در رشته داروسازی قبول شده به او کارت دانشجویی داده‌اند و در حال درس خواندن بوده که او را از تحصیل بازداشته‌اند. این بی کفایتی رییس سازمان سنجش است. من هشت سال از بهترین سال های عمرم را در جبهه بوده ام. جانباز هستم و بچه ام بدون سهمیه جانبازی من در دانشگاه قبول شده است». دانشجوی دیگری می‌گوید:« من دانشجوی روزانه رشته پرستاری دانشگاه شهید بهشتی بودم.

اما وقتی که با من تماس گرفتند و گفتند که شما در رشته پزشکی در دانشگاه ساری پذیرفته شده‌اید از آنجا انصراف دادم و برای ثبت نام به ساری رفتم. حتی نامه قطعی انصراف را هم از من گرفته‌اند؛یعنی به هیچ وجه نمی‌توانم دوباره به دانشگاه شهید بهشتی بازگردم. از طرفی نامه معافیت دومم را هم گرفته ام و اگر از اینجا انصراف بدهم باید خودم را برای سربازی معرفی کنم و راه دیگری هم ندارم. اگر بخواهم کنکور هم بدهم یک سال محرومیت می‌خورم. من حتی چند روز هم سر کلاس رفتم اما ناگهان آمدند و به من گفتند که شما جزو قبولی‌ها نیستی. در حالی که من 60 میلیون تومان سفته به دانشگاه داده‌ام. باید چه کار کنم؟»

تعدادی از دانشجویان در حال گریه کردن هستند و نمی‌دانند با این وضعیت چه باید کنند. یکی از مادرها می گوید:« بچه من قانع شده بود دوباره بنشیند و درس بخواند. چرا این ها آمدند و کاری کردند که دوباره روحیه اش به هم بریزد». پدر یکی از دانشجویان هم ادامه می دهد:« از ما دو تا چک برای انصراف از رشته قبلی گرفته اند به مبلغ یک میلیارد ریال و یک چک به مبلغ چهار میلیون ریال برای ثبت نام. رتبه 9300 قبول شده اما رتبه 9600 قبول نشده است».

وزارت بهداشت خواستار پاسخگویی دانشگاه آزاد

در حالی که خانواده ها همچنان نگران وضعیت دانشجویان‌شان هستند، هنوز هیج جواب روشنی به این خانواده‌ها داده نشده است. سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «قانون» درباره این موضوع گفت:« قرار است روز یک‌شنبه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد انجام شود و در کنا راین تحقیق و تفحص از وضعیت این دانشجویان هم سوال خواهیم پرسید تا هر چه زودتر جوابی به آن‌ها داده شود». این در حالی است كه دکتر حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت این دانشجویان گفته است:«انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ظرفیت مورد توافق با وزارت بهداشت نسبت به بررسی اعتراضات ناشی از اشتباهات آن دانشگاه در پذیرش افراد و اصلاح روند پذیرش داوطلبان اقدام کند.

وی همچنین در خصوص ناهماهنگی، اختلال و اشتباه در اعلام ظرفیت رشته‌های پزشکی توسط دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه برخی داوطلبان به اشتباه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پذیرفته شده اعلام و ثبت نام شدند؛ در حالی‌که ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی هر سال، قبل از ثبت نام کنکور مشخص می‌شود و امکان تغییر در ظرفیت‌ها پس از برگزاری آزمون، وجود ندارد». اکبری با اعلام این مطلب اظهار کرد: متاسفانه این ناهماهنگی ایجاد شده، ناشی از عدم دقت و اشتباه محاسباتی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز سنجش این دانشگاه است و هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد چون در مورد ظرفیت‌ها، توافق بین دانشگاه آزاد اسلامی و شورای وزارت بهداشت انجام می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم که این دانشگاه به درخواست داوطلبان، عادلانه رسیدگی کند.او در ادامه با بیان اینکه هر سال ظرفیت پذیرش با حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود، گفت: باید در سقف این ظرفیت، پذیرش انجام شود و اشتباه این دانشگاه در ثبت نام و اخذ شهریه از برخی داوطلبان، هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد اما حق پیگیری این افراد برای رسیدگی عادلانه به تقاضای‌شان، برای آن‌ها محفوظ است. بر اساس این گزارش، در فرآیند اعلام نتایج آزمون کنکور ۹۷ رشته‌های علوم پزشکی ناهماهنگی‌ها و اختلالات و به تبع آن ابهاماتی پیش آمد. در این اختلالات متاسفانه پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی بسیار بیشتر از ظرفیت‌های اعلام شده به دانشگاه آزاد بوده است.

اخراج مدیران متخلف!

پیگیری های مختلف از علل بروز مشكلات برای گروه‌هایی از دانشجویان نشان داد كه برخی تخلفات مدیران دانشگاه آزاد در بروز اتفاق عجیب برای دانشجویان پزشكی عامل بوده است. سرپرست دانشگاه آزاد در این باره گفت:«وضعیت هشت واحد درخصوص پذیرش رشته‌های پزشکی بحرانی بود و حاکی از آن است که روسای آن‌ها نه تنها برای حل مشکل تدبیر نداشتند، بلکه تخلف نیز کردند». طهرانچی تاكید كرد: مردم حق داشتند به لحاظ برخی مباحث به وجود آمده ناراحت باشند و برای حل مشکل‌ به ما رجوع کنند و از آنجایی که قاعده دانشگاه آزاد اسلامی مردم‌مداری است، این اصل باعث شد همکاران ما در سازمان مرکزی و واحدها با سعه‌صدر پاسخگوی مراجعه کنندگان و به دنبال حل مشکلات آنان باشند.

این دانشگاه سالانه ۵۰۰ هزار نفر ورودی دارد و گاهی ممکن است در این روند مشکلاتی به وجود بیاید، اما تاکید ما بر این است که سیستم جذب دانشجو باید به صورت هوشمند و با کمترین خطا اداره شود.وی با بیان اینکه حرفه‌ای‌گرایی در آموزش عالی اهمیت بالایی دارد، تاکید کرد: کار در محیط دانشگاه، حرفه‌ای است و نیاز به افراد متخصص در این حوزه دارد. با توجه به موضوع تخلف روسای واحدها قرار شد عملکردآنان بررسی شود؛ چرا که هیچ‌گاه مدیریت دانشگاه را به دست افراد غیرحرفه‌ای و کسانی که منافع خود را می‌بینند، نمی‌سپاریم. مشکلات به وجود آمده نشان داد که این ساختار دچار یک بیماری چند 10 ساله است و هنوز یک نظام یکپارچه ثبت نام وجودندارد؛ به‌ طوری‌ که در مشکل به‌ وجود آمده برای رشته‌های پزشکی ۹۰ واحد دانشگاهی با سلیقه‌های مختلف عمل کردند، در صورتی‌ که ثبت‌نام و پذیرش داوطلبان باید براساس یک قاعده مشخص باشد.وضعیت داوطلبان رشته‌های علوم پزشکی باید هر چه سریع‌تر رسیدگی شود، علاوه بر آن نتایج آزمون دکتری استعدادهای درخشان، پذیرش بدون آزمون و نتایج تکمیل ظرفیت دکتری هم باید هر چه سریع‌تر اعلام و اطلاع‌رسانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha