وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، گفت: اتفاق اخیر دانشگاه آزاد در زمینه جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی باعث نخواهد شد وزارت بهداشت مقررات را زیر پا بگذارد، بنابراین ظرفیت‌ها برای پذیرش دانشجو همانی است که در ابتدا به این دانشگاه اعلام شده و قابل تغییر نخواهد بود.

ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه آزاد تغییر نمی‌کند/مقررات را زیرپا نمی‌گذاریم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، گفت: اتفاق اخیر دانشگاه آزاد در زمینه جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی باعث نخواهد شد وزارت بهداشت مقررات را زیر پا بگذارد، بنابراین ظرفیت‌ها برای پذیرش دانشجو همانی است که در ابتدا به این دانشگاه اعلام شده و قابل تغییر نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی امروز در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌های پزشکی کشور که در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، کارنامه وزارت بهداشت در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را کارنامه موفق ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور در حوزه‌های مختلف تحصیل می‌کنند و خوشبختانه اکنون که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم با کارنامه درخشان در عرصه علوم پزشکی مواجه هستیم.

وی در ادامه به جایگاه رشته‌های علوم پزشکی در کشور و میزان بالا بودن متقاضی برای ورود به این رشته‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آموزشکده‌های خصوصی بسیاری در کشور برای آماده کردن دانش آموزان به منظور ورود به دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند، اما آموزشکده‌هایی که در عرصه پزشکی فعالیت کند بسیار محدود و ناچیز است. در واقع بخشی از دلایل گرایش داوطلبان به رشته‌های علوم پزشکی به اقتصاد و بخشی دیگر نیز به اعتبار اجتماعی این رشته‌ها برمی‌گردد و خوشبختانه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در طول پنج سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی برای اعتبار و ارتقای جایگاه رشته‌های پزشکی در جامعه انجام داده است.

وزیر بهداشت همچنین به برنامه تحول در آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت خوشبختانه توانسته به بحث کیفیت رشته‌های پزشکی و کاهش کمی‌گرایی توجه اساسی داشته باشد و اجرای این برنامه تحول و پیشرفت بسیاری را در رشته‌های پزشکی ایجاد کرده است که البته بخشی از زمینه تدوین این برنامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد و ما براساس این برنامه ۱۰ منطقه در کشور تشکیل دادیم و برنامه‌های آموزشی ما براساس این ۱۰ منطقه شکل گرفت.

توقف رشد کمی‌گرایی در رشته‌های علوم پزشکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت بهداشت

دکتر هاشمی همچنین توقف رشد کمی‌گرایی در رشته‌های علوم پزشکی را از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: ما بالغ بر ۹۱ دانشکده پزشکی در کشور داریم که خوشبختانه با اجرای برنامه تحول در آموزش پزشکی توانستیم در رشته‌های علوم پزشکی نظیر دندانپزشکی،‌ داروسازی و پزشکی و غیره رشد کمی را متوقف کنیم و در راه اندازی رشته‌ها و ظرفیت‌ها بیشتر بر نیازهای کشور توجه داشته باشیم و در حال حاضر میزان پذیرش در رشته‌های مختلف براساس نیاز کشور اتفاق می‌افتد.

وی ماموریت‌گرایی را یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر توصیف کرد و گفت: براساس این رویکرد، تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ماموریت‌های مشخصی دارند و در حیطه ماموریت اصلی خود فعالیت و برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت استانداردسازی و اعتبار بخشی مراکز آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: به اعتقاد من با اجرای این برنامه مراکزی که استانداردهای لازم را در عرصه‌های مختلف نداشته باشند، باید تعطیل شوند.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه ما باید در میزان ظرفیت‌ پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی حساس باشیم، خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان سنجش آموزش کشور خوشبختانه ما صد در صد ظرفیت‌ها را در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی رعایت کرده‌ایم و همچنان تاکید می‌کنم باید روی میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور بسیار حساس باشیم.

وزارت بهداشت به هیچ عنوان نمی‌تواند مقررات را زیر پا بگذارد

وزیر بهداشت همچنین به اتفاق اخیر دانشگاه آزاد و اشتباهی که در میزان پذیرش دانشجو اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت به هیچ عنوان نمی‌تواند مقررات را زیر پا بگذارد و ظرفیت‌های اعلام شده به این دانشگاه در حوزه پذیرش دانشجو قابل تغییر نخواهد بود و میزان ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی همان ظرفیتی است که به این دانشگاه اعلام شده است.

وی همچنین راه اندازی مرکز سنجش آموزش پزشکی را یکی دیگر از فعالیت‌های مهم وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: من معتقد هستم آزمون‌ها باید در قالب مناطق برگزار شوند و ما نباید جز سیاستگذاری و نظارت کار دیگری در ستاد انجام بدهیم. در واقع تمرکززدایی یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت است که با وجود اختلاف نظر در این زمینه تاکید دارم باید با قوت و قدرت بیشتری اجرایی شود.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: آزمون‌های وزارت بهداشت باید در سطح مناطق برگزار شود و ما باید یک آزمون ملی در حوزه ستادی داشته باشیم که آن آزمون هم آزمون بورد تخصصی است که توسط اساتید برگزار می‌شود که البته باید در این آزمون نیز بازنگری لازم صورت بگیرد.

ضرورت توجه به مهارت‌آموزی و کیفی‌نگری رشته‌های علوم پزشکی

وزیر بهداشت همچنین توجه به بحث مهارت‌آموزی و کیفی‌نگری را یکی دیگر از ملزومات حوزه آموزشی در رشته‌های علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: در رشته‌های مربوط به علوم پزشکی مهارت بخشی از دانش به شمار می‌رود و بخشی دیگر آموزش‌های عملی باشد. ما باید مراقب باشیم بی سوادی مدرن که امروزه گریبان‌گیر رشته‌های غیر پزشکی است، در این حوزه اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تعداد ۶۰۰ دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی پذیرش می‌کردند اما امروزه حدود ۸۰۰۰ دانشجوی پزشکی جذب می‌کنیم. من تاکید می‌کنم با توجه به این که این رشته‌ها با جان مردم سر و کار دارند بنابراین هر چه سخت‌گیری بیشتری در جذب دانشجویان داشته باشیم، اعتبار بیشتری نیز در جامعه کسب خواهیم کرد.

به گفته هاشمی، برای اولین بار در تاریخ وزارت بهداشت در چهل سال گذشته مسئولیت ما برای تصدی در عرصه این وزارتخانه یک بار دیگر تمدید شده است و ما در حال حاضر تیمی هستیم که اگر جان سالم به در ببریم، هشت سال مقدرات بهداشت و درمان کشور را به دست گرفته‌ایم، اما قلب تمامی فعالیت‌های ما در این عرصه معاونت آموزشی است و آن‌ها برای سلامت مردم می‌توانند اقدامات بسیار مهمی را انجام بدهند که عملکرد آن‌ها می‌تواند موجب افتخار در این عرصه شود یا اینکه مردم را ذلیل نماید، بنابراین ما باید تصمیمات مهم و حساسی در عرصه آموزشی رشته‌های علوم پزشکی بگیریم.

ضرورت بازنگری در ساختار وزارت بهداشت

وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت بازنگری در ساختار این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: بازنگری در ساختار وزارت بهداشت یکی از آرزوهای من بوده است، اگرچه گفتن این حرف‌ها و انجام دادن کارهایی در این زمینه هزینه‌آفرین است اما اگر هزینه نیز وجود داشته باشد تاکید می‌کنم ساختار وزارت بهداشت باید تغییر پیدا کند و تمامی مسائل مربوط به آموزش در مکان مشخصی متمرکز شود و رئیس یک دانشگاه نباید بیمارستان اداره کند و اگر بتوانیم این رویکرد را در وزارت بهداشت اجرایی کنیم، کار بزرگی را انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در فضای سیاست زده کشور انجام کارهایی نظیر تغییر ساختار وزارت بهداشت بسیار سخت است، اما می‌توان کارهای بزرگ و سخت را با پذیرش هزینه‌های آن انجام داد.

مدت آموزش در برخی از رشته‌ها بازنگری و کوتاه شود

وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت کوتاه کردن طول دوره آموزش در برخی رشته‌های آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: طول آموزش برخی رشته‌های علوم پزشکی بسیار طولانی است و باید مدت آموزش در برخی از رشته‌ها بازنگری و کوتاه شود. مثلا رشته جراحی کودکان از جمله رشته‌هایی بود طول آموزش بلند مدتی داشت ولی هنوز در برخی رشته‌ها به دلیل طولانی بودن مدت دوره‌های آموزشی اقبال کمتری برای ورود به رشته‌ها وجود داشته باشد. بنابراین نباید طول دوره آموزش رشته‌هایی نظیر جراحی کودکان با جراحی بزرگسالی تفاوت داشته باشد.

دکتر هاشمی همچنین با تاکید بر اینکه ورود به آموزش در برخی از رشته‌های تخصصی متناسب با نیاز کشور نبوده است، گفت: کشور ما بخصوص در مناطق محروم با کمبود نیرو در حوزه تخصصی مواجه است و رشد نیروی ما در حوزه تخصصی مناسب نبوده و این میزان با کشورهای همجوار با وجود افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت‌ها همخوانی نداشته است.

ضرورت توجه جدی به بحث بومی گزینی

وی همچنین بر ضرورت توجه جدی به بحث بومی گزینی در کشور تاکید کرد و گفت: من معتقد هستم اجرای این طرح با جدیت بیشتری در دانشگاه‌های علوم پزشکی پیگیری شود تا مشکل مناطق محروم نیز که در داشتن نیروی با مهارت و متخصص برطرف شود، چرا که ما باید در تربیت دانشجو رویکرد جامع‌نگر داشته باشیم و اجرایی کردن این رویکرد با بومی‌گزینی اتفاق می‌افتد.

وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: در تصمیم‌گیری‌های حوزه وزارت بهداشت و آموزش باید منافع مردم را بر منافع عده‌ای ترجیح بدهیم و تمامی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات ما در این عرصه با توجه به مصالح عمومی جامعه و منفعت مردم اتفاق بیفتد.

دکتر هاشمی همچنین یادآور شد: دانشگاه‌ها باید کسانی که از سهمیه بومی استفاده می‌کنند، تکلیف آن‌ها در حوزه محل خدمت مشخص کند تا این افراد بتوانند زندگی خود را براساس آن تنظیم نمایند. اگرچه میزان امکانات و بودجه برای این امر لازم است،‌ اما دانشگاه‌ها باید بتوانند در مورد نیازهای دو یا سه سال آینده مناطق پیش‌بینی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان برای رسیدن به اهداف خود دانشگاه‌ها را مدنظر قرار داده‌اند، گفت: تمامی اهداف و برنامه‌های دشمنان تا به امروز، زیرکانه با شکست مواجه شده است و آن‌ها آرزوهای خود در مورد ملت ایران را به گور می‌برند، اما باید توجه داشته باشیم یکی از کانون‌هایی که آن‌ها مدنظر قرار دادند، دانشگاه‌ها هستند و ما نباید با توجه به اینکه از بیرون نیز با فشار مواجه هستیم، از درون خود برای این مراکز مشکلاتی را ایجاد کنیم و این مشکلات نیز با دامن زدن به توقعات بیشتر می‌شود و توقعات ما نباید بیشتر از توان باشد.

وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه حوزه‌های دارو،‌ خدمات پزشکی و تجهیزات پزشکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند نارضایتی‌ها در جامعه را دامن بزند، گفت: خوشبختانه از یک سال پیش برای این حوزه برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم، اما عده‌ای که دنبال بی اعتبار کردن کشور هستند تلاش دارند با ایجاد نگرانی در این حوزه‌ها تشویق ایجاد کنند و البته این آرزوها نیز محقق نخواهد شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha