مدیرعامل یک شرکت پخش دارویی گفت: برای تهیه دارو از مواد جانبی و سایر اقلام دیگر استفاده می‌شود که این موارد مشمول ارز دولتی نمی‌شوند و تنها به ۱۵ درصد از هزینه تولید دارو ارز دولتی تعلق می‌گیرد.

تنها به ۱۵ درصد از هزینه‌های تولید دارو ارز دولتی اختصاص یافت

سلامت نیوز:مدیرعامل یک شرکت پخش دارویی گفت: برای تهیه دارو از مواد جانبی و سایر اقلام دیگر استفاده می‌شود که این موارد مشمول ارز دولتی نمی‌شوند و تنها به ۱۵ درصد از هزینه تولید دارو ارز دولتی تعلق می‌گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محسن نجارنیا مدیرعامل یک شرکت پخش دارویی  درباره چالش‌های صنعت دارو اظهارداشت: در حال حاضر تأمین دارو توسط شرکت‌های پخش بسیار با دشواری انجام می‌شود و باید توجه داشت که کمبود دارو در سطح بازار ارتباط چندانی با عملکرد شرکت‌های پخش دارو ندارد.

وی افزود: باید توجه کنیم که ۱۵ درصد قیمت دارو صرف هزینه مواد مؤثره می‌شود به طور مثال برای تهیه یک قرص یا آمپول دیکلوفناک ۱۵ درصد این دارو ماده مؤثره بوده و بقیه دارو از مواد جانبی تهیه می‌شود.

نجارنیا خاطرنشان کرد: برای تهیه دارو از مواد بسته‌بندی، لیبل و سایر اقلام دیگر استفاده می‌شود که این موارد مشمول ارز دولتی نمی‌شوند و تنها به ۱۵ درصد از هزینه تولید دارو ارز دولتی تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پخش دارو خاطرنشان کرد: به همین دلیل تولیدکنندگان مجبورند برای تهیه مقوا، فویل و سایر مواد جانبی تهیه دارو آنها را با ارز آزاد خریداری کنند و قیمت بیشتری برای آن بپردازند.

نجارنیا گفت: به طور مثال قوطی قطره با قیمت ۶۹ تومان به دست شرکت‌های تولیدکننده می‌رسید که اکنون این رقم به ۲۷۰ تومان رسیده است و باید هزینه آن به صورت نقدی پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت ۸۵ درصد مواد تولیدی دارو با افزایش مواجه شود داروسازان نیازمند نقدینگی بیشتری هستند و زمانی که این پول به دست آنها نرسد در چرخه تولید و پخش دارو اخلال ایجاد می‌شود و کمبود آن در سطح جامعه محسوس خواهد بود.

نجارنیا ادامه داد: در یک بازه زمانی خاص شرکت دارویی از یک قلم دارو ۱۰۰ هزار عدد تولید می‌کرده اما امسال به دلیل نوسانات ارزی، تولیدات به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پخش دارو خاطرنشان کرد: در گذشته میزان تولید شرکت‌های تولیدکننده دارو معمولاً ۳۰ درصد بیشتر از حد نیاز بود که این رقم به صورت آفر در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گرفت اما اکنون حجم تولید شرکت‌های دارویی به شدت کاهش یافته به طوریکه می‌توان اظهار کرد میزان این تولیدات نسبت به سال گذشته با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات حمل و نقل نیز گریبان شرکت‌های پخش‌کننده را گرفته است به دلیل اینکه دولت ۲۰ درصد نرخ بارنامه کامیون‌ها را اضافه کرد و ما باید ۳ برابر گذشته هزینه حمل بار را پرداخت کنیم.

وی در پایان گفت: مشکلاتی که اکنون گریبان‌گیر شرکت‌های داروسازی شده منجر به نوسانات دارویی در بازار شده است و زمانی که دارو به صورت مرتب به دست داروخانه‌ها نرسد، بیماران نیز از کمبود دارو در سطح بازار گلایه‌مند می‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha