سلامت نیوز : عضو كمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: با توجه به راه‌اندازی اتاق عمل كلینیك پژوهشی سلول ‌درمانی در اصفهان، هم‌اكنون احتیاجی به ساخت بیمارستان سلول‌ درمانی در اصفهان نیست.

سید بهروز موسوی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر یك گروه 20 نفره در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان روی سلول‌های بنیادی فعالیت می‌كنند.
وی افزود: با توجه به موفقیت‌هایی كه در حوزه ساخت استخوان غضروف و عصب با استفاده از سلول‌های بنیادی در مرحله آزمایشگاهی و حیوانی به دست آورده‌ایم از دو ماه گذشته تاكنون وارد مرحله انسانی آن شدیم.
عضو كمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اینكه بیمارانی كه مادرزادی به شكاف لب و كام مبتلا هستند یا در اثر سانحه دچار شكستگی فك و صورت شدند در صورتی كه داوطلب شوند، تحت سلول‌ درمانی قرار می‌گیرند، ادامه داد: در حال حاضر چهار بیمار در اصفهان داوطلب سلول درمانی شده‌اند.
وی با بیان اینكه از هر بیمار داوطلب سلول‌ درمانی، 30 تست از سمیت، سرطان‌زایی، ژنتیكی و سایر آزمایش‌های فیزیكی و شیمی انجام می‌گیرد، تصریح كرد: از دو ماه پیش پروپازال درمان بیماران مبتلا به شكاف لب و كام با سلول‌های بنیادی درمان تهیه شده است.
موسوی از درمان بسیاری از بیماری‌های سیستماتیك و غیرسیستماتیك با سلول‌های بنیادی خبر داد و اضافه كرد: چشم‌انداز خوبی برای سلول ‌درمانی وجود دارد اما مسیر پر پیچ و خمی را باید طی كرد.

* نمی‌توان بیماری‌های عفونی را با سلول درمانی درمان كرد
موسوی با بیان اینكه بیماری‌های عفونی را با سلول ‌درمانی نمی‌توان درمان كرد، افزود: در بیماری‌های عفونی میكروب نقش اصلی دارد و میكروب هم تنها با دارو از بین می‌رود.
وی گفت: در صورتی كه بیماری عفونی سبب ضایعه استخوانی در بیمار شود، با سلول‌های بنیادی قابل درمان است.
عضو كمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تصریح كرد: تاكنون از سلول‌های بنیادی به صورت انفرادی برای جوان‌سازی پوست با تبدیل این سلول‌ها به چربی استفاده می‌كنند كه تاكنون پنج مورد انجام شده كه سه مورد موفق، یك مورد كاملا ناموفق و یك مورد سبب بدشكلی فرد شده است.
وی ادامه داد: تاكنون با استفاده از سلول‌های بنیادی، غضروف، عروق خونی و بافت ساخته شده است.

* بیماری‌های غیر واگیر به طور كامل با سلول‌ درمانی درمان می‌شود
وی گفت: با توجه به اینكه امروزه با افزایش بار بیماری‌های غیرواگیردار روبه‌رو هستیم با استفاده از سلول‌ درمانی می‌توان به درمان كامل این دسته از بیماری‌ها امیدوار بود.
موسوی ادامه داد: از آنجایی كه با سلول‌های بنیادی، عضو و بافت تخریب شده ساخته می‌شود، نوید بخش است كه در آینده نزدیك با مشكل پیوند اعضا روبه‌رو نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha