دیده شدن خون در مدفوع گاهی بسیار خطرناک است و باید بلافاصله تحت توجه و درمان قرار گیرد و گاهی خون در مدفوع با هیچ نشانه ای همراه نیست که در ادامه به بررسی این مشکل پرداخته می شود.

دیده شدن خون در مدفوع چه علتی دارد و چطور درمان می شود؟

سلامت نیوز:  دیده شدن خون در مدفوع گاهی بسیار خطرناک است و باید بلافاصله تحت توجه و درمان قرار گیرد و گاهی خون در مدفوع با هیچ نشانه ای همراه نیست که در ادامه به بررسی این مشکل پرداخته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، مشاهده خون در مدفوع کمی ترسناک است، چه خودتان این خون را در دستشویی مشاهده کرده باشید و یا بعد از انجام آزمایش توسط پزشک کشف شده باشد. خون در مدفوع همیشه هم جدی و خطرناک نیست. در ادامه به مهم ترین علل وجود خون در مدفوع و اقدامات لزم در این مواقع اشاره می شود.


وجود خون در مدفوع به این معناست که بخشی از دستگاه گوارش شما در حال خونریزی است. گاهی خون در مدفوع آنقدر کم است که تنها با یک آزمایش قابل کشف و مشاهده است. گاهی نیز پس از دفع مدفوع روی بافت مدفوع یا روی سنگ توالت قابل مشاهده است. خونریزی اگر در قسمت های بالایی دستگاه گوارش اتفاق بیفتد، باعث سیاه شدن مدفوع می شود.

علل احتمالی مشاهده خون در مدفوع عبارتند از:

بیماری دیورتیکولی Diverticular

دیورتیکول Diverticula کیسه های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون زده اند. معمولا کیسه های دیورتیکول منجر به بروز مشکل نمی شوند، اما گاهی ممکن است خونریزی کنند یا آلوده شوند.


شقاق مقعدی Anal fissure

به بریدگی یا پارگی کوچک در بافتی که مقعد را پوشانده، شبیه به ترک هایی که در گوشه لب اتفاق می افتد یا بریدگی ناشی از کاغذ، شقاق مقعدی می گویند. این ترک ها معمولا به دلیل خروج مدفوع سخت و بزرگ اتفاق می افتند و ممکن است دردناک باشند.


کولیت

کولیت التهاب روده بزرگ است که مهم ترین علل بروز آن عفونت یا بیماری التهابی روده هستند.


آنژیودیسپلازیا Angiodysplasia

آنژیودیسپلازیا شرایطی است که در آن رگ های خونی شکننده و غیر طبیعی خونریزی می کنند.


زخم های گوارشی

زخم های باز که در غشا داخلی معده یا قسمت فوقانی روده کوچک بروز می کنند. بسیاری از زخم های گوارشی بر اثر عفونت به وسیله یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری بروز می کنند. مصرف طولانی مدت یا زیاد از داروهای ضد التهاب مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن منجر به بروز زخم های گوارشی می شوند.


پولیپ یا سرطان

پولیپ ها توده های خوش خیمی هستند که می توانند رشد کنند، خونریزی کرده و به سرطان تبدیل شوند. سرطان کولورکتال چهارمین سرطان رایج در امریکاست. این بیماری هم اغلب منجر به خونریزی می شود که با چشم عادی قابل تشخیص نیست.


مشکلات مری

التهاب رگ ها در مری یا پارگی در این بخش منجر به خونریزی شدید می شود.

 
علائم خون در مدفوع

برخی افراد از وجود خون در مدفوع خود آگاه نیستند و هیچ گونه علائمی در خود مشاهده نمی کنند. از طرف دیگر برخی دیگر ممکن است دچار علائمی شوند، از جمله دل درد، استفرغ، ضعف، مشکل تنفسی، اسهال، تپش قلب، غش کردن، کاهش وزن بسته به علت خونریزی، محل خونریزی  و مدت و شدت خونریزی.


درمان

تکنیک های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد. اغلب پزشک از آندوسکوپی استفاده می کند تا مواد شیمیایی به محل خونریزی تزریق کند و خونریزی را متوقف کند و یا با استفاده از لیزر یا جریان الکتریکی یا با استفاده از کلیپ و گیره های مخصوص رگی که در حال خونریزی است را می بندد. اگر آندوسکوپی خونریزی ر کنترل نکند، پزشک از آنژیوگرافی برای تزریق دارو به داخل رگ ها و کنترل خونریزی استفاده می کند.

به علاوه علت بروز خونریزی باید کشف شده و درمان شود تا از بروز خونریزی مجدد پیشگیری شود. درمان بسته به شدت و علت خونریزی دستگاه گوارش متفاوت است و گاهی پزشک ممکن است برای درمان دارو تجویز کند، از جمله آنتی بیوتیک.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha