معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت رفاه از زنانی که ازدواج فراملی داشتند درخواست کرد تا کد ملی خود را پیامک کنند و با آنان تماس گرفته شد تا بتوانیم بدانیم چند نفر در کشور با این مسأله روبه‌رو هستند که حدود ۱۴ هزار و ۶۱۸ کد ملی برای ما ارسال شد.

54درصد کودکان بی‌شناسنامه در بیمارستان متولد شده‌اند

سلامت نیوز:معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت رفاه از زنانی که ازدواج فراملی داشتند درخواست کرد تا کد ملی خود را پیامک کنند و با آنان تماس گرفته شد تا بتوانیم بدانیم چند نفر در کشور با این مسأله روبه‌رو هستند که حدود ۱۴ هزار و ۶۱۸ کد ملی برای ما ارسال شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،بر اساس این خود اظهاری آنها ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که فاقد شناسنامه هستند، اما در سرشماری وزارت کشور، عددی که به‌دست‌آمده است کمتر از ۷ هزار است.


 احمد میدری در نشست تخصصی «ازدواج‌های فراملی و سرنوشت هویتی فرزندان حاصل از آن (تجارب بین المللی و ایران)»، با بیان این‌که خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران سه استان اصلی مواجه با مشکل کودکان بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان با مردان خارجی هستند، گفت: بر اساس خود اظهاری این زنان، آنها ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند دارند که فاقد شناسنامه هستند اما در سرشماری وزارت کشور، عددی که به‌دست‌آمده است کمتر از ۷ هزار است.

وی با بیان این‌که پیگیری این مسأله در مجلس هم سابقه‌ای ۱۵ ساله دارد، اما به دلایلی به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: آمار و ارقام در این زمینه متفاوت است و ما هیچ تصویری از بچه‌های بی‌شناسنامه نداریم. وی افزود: از نظر رفاه اجتماعی کوچک و بزرگ بودن عدد مهم نیست به این خاطر که این مسأله حق افراد است و اگر ما نخواهیم این حق را اعاده کنیم، با مسائل بدتری روبه‌رو خواهیم بود و این فقر حقوقی به فقر مالی تبدیل می‌شود و می‌تواند انسان‌های فقیر را در کشور افزایش بدهد. به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه، در تلاش اخیر وزارت رفاه برای این سرشماری، ۱۴ ملیت شناسایی شدند که با زنان ایرانی ازدواج‌کرده‌اند و در ایران هستند، اما بچه‌هایشان شناسنامه ندارند.

دو ملیت اصلی افغانستانی و عراقی است، به این ترتیب که ۶۰ درصد افغانستانی، ۱۲ درصد عراقی و ۲۸ درصد از سایر ملیت‌ها هستند. میدری با تأکید بر این‌که آمارها نشان می‌دهد این تصور که زنان ایرانی از سر فقر با مردان غیرایرانی ازدواج می‌کنند، دیدگاه درستی نیست، اظهار کرد: ۵۴ درصد بچه‌هایی که از این ازدواج‌ها متولد شده‌اند، گواهی تولد از بیمارستان دارند. ۴۶ درصد دیگر یا در منزل بود یا گواهی نگرفته‌اند که این خود از نظر سلامت، نشان‌دهنده آسیب است. همچنین ۵۲ درصد از این بچه‌ها پسر و ۴۸ درصد دختر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha