شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

زلزله 7.3 دهم ریشتری 21 آبان پارسال در غرب کرمانشاه، به یکباره همه چیز را فرو ریخت و همه هستی مرزنشینان این استان را از بین برد و اکنون که یکسال از این کابوس ناتمام می‌گذرد هنوز پس لرزه‌های ادامه‌دار آن نمکی بر زخم مردم این مناطق است.

زلزله، کابوسی که یکساله می‌شود

سلامت نیوز:زلزله 7.3 دهم ریشتری 21 آبان پارسال در غرب کرمانشاه، به یکباره همه چیز را فرو ریخت و همه هستی مرزنشینان این استان را از بین برد و اکنون که یکسال از این کابوس ناتمام می‌گذرد هنوز پس لرزه‌های ادامه‌دار آن نمکی بر زخم مردم این مناطق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،21 آبان ماه 96 که آغاز شد هیچکس نمی‌دانست که در اواخر آن روز قرار است چه رخدادی اتقاق بیفتد، همه از کودک، بزرگ و پیر و جوان روز را با خوشی آغاز کردند، ولی ناگاه شبش دیگر شب نبود، قهر زمین و زلزله‌ای که بزرگی آن خیلی از استان‌های کشور را لرزانده بود، از عمق فاجعه‌ای بزرگ خبر می‌داد.
 به گفته کارشناسان‌، قدرت و بزرگی زلزله غرب کرمانشاه به اندازه چند برابر تخلیه انرژی بمب اتمی بود و این شد که هزاران تن را بی‌خانمان‌، صدها کشته و هزاران نفر را نیز مجروح کرد. زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله ، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت. این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.


پس از زلزله قدرتمند 21 آبان پارسال ، بیش از پنج هزار پس لرزه که همچنان نیز ادامه دارد زندگی را برای مردم غرب کرمانشاه سخت و طاقت فرسا کرده ، پس لرزه‌هایی با قدرت پنج و 6 ریشتر حکایت از روزهای سخت برای مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و ثلاث باباجانی و حتی شهرهای دیگر استان دارد. 11 ماه و 13 روز از زمان وقوع زلزله سال گذشته می‌گذرد و این مدت را تنها کسانی درک می‌کنند که در مناطق زلزله زده زندگی می‌کنند‌، شب‌ها و روزهایی که هرلحظه دلت می‌لرزد و آرامش روحی و روانی نداری و هر آن خاطرات تلخ زیر آوار ماندن عزیزان و خراب شدن سرپناه در ذهنت تداعی می‌شود. اما گویی باید چندین و چند سال بگذرد که این فاجعه بزرگ را به فراموشی بسپارند‌، تازه آن هم اگر پس لرزه‌ها بگذارند. همین هفته گذشته بود که زمین لرزه ای به بزرگی 4.9 دهم ریشتری قصرشیرین را لرزاند و بازهم باعث وحشت مردم منطقه شد.


پس لرزه‌ها می‌آیند و این پس لرزه‌ها در بلند مدت می‌تواند حادثه آفرین باشد‌، زیرا پایه‌های منازل نیز کم‌کم سست می‌شود و مردم از این می‌ترسند که مبادا دوباره آنچه را که از نو ساخته‌اند با قهر زمین در یک آن دوباره به ویرانه‌ای تبدیل شود. مرزنشینان غرب کرمانشاه در عین حال که خیلی مقاوم و باصلابت هستند اما خیلی مظلومند و هرآنچه که از بحران بوده است را در چند سال گذشته و به ویژه در یکسال اخیر تجربه کرده‌اند. اکنون با همه ترس‌هایی که مردم از شنیدن و آمدن ماه آبان دارند، اما یک چیز به خوبی روشن است و آن هم تلاش برای پاک کردن همه خرابی‌هایی که ناشی از قهر زمین بوده است. اکنون با گذشت 348 روز از زلزله، بسیاری از مردم در منازل تازه ساخت زندگی جدیدی را آغاز کرده‌اند ولی هنوز بسیاری از مردم در کانکس به سر می‌برند و هنوز برخی نتوانسته‌اند سرپناهی برای عزیزانشان با توجه به سرد شدن هوا درست کنند. اگر چه دولت خدمات بسیاری را به زلزله‌زدگان ارائه کرده و بسیاری از نهادها و خیران نیز به کمک زلزله‌زدگان آمده‌اند، اما هستند مستاجران قشر ضعیفی که به دلیل فقر و نداشتن سرمایه کافی، دومین زمستانشان را باید در کانکس و یا چادر بگذرانند. با این حال اما دولت چه برای زلزله‌زدگان کرده است؟


پایان ساخت بیش از 15 هزار واحد مسکونی زلزله زده
رضا خواجه‌ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعلام کرد که تاکنون 15 هزار و 320 واحد زلزله زده بازسازی و تحویل مردم شده‌اند. وی افزود: پس از وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 400 واحد مسکونی پی‌کنی شده‌اند که از این تعداد تاکنون 32 هزار و 781 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 58 واحد بتن‌ریزی شده‌اند. رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه عنوان کرد: همچنین 27 هزار و 792 واحد دارای اسکلت و 21 هزار و 687 واحد دیوار چینی شده‌اند.خواجه‌ای با بیان اینکه 22 هزار و 358 واحد زلزله‌زده دارای سقف شده‌اند، گفت: گچ و خاک دیوارهای 16 هزار و 651 واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است. به گفته وی، تاکنون چارچوب و پنجره‌های 15 هزار و 320 واحد نصب شده و به مردم مناطق تحویل داده شده است. رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: بنیاد مسکن تنها واحدها را تا مرحله نصب چارچوب و پنجره تکمیل می کند و دیگر مراحل شامل کاشی کاری و سفید کاری را مردم انجام می دهند. خواجه‌ای در رابطه با واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند، گفت: تاکنون کار تعمیر 59 هزار و 854 واحد زلزله زده آغاز شده و 53 هزار و 563 واحد به صورت کامل تعمیر‌‌ شده اند.


دولت 5850 میلیارد تومان به مناطق زلزله زده پرداخت کرده است
استاندار کرمانشاه گفت: از ابتدای وقوع زلزله آبان پارسال تاکنون ، دولت پنج هزار و 850 میلیارد تومان کمک در قالب تسهیلات بلاعوض، ارزان قیمت، عمرانی و سایر به مناطق زلزله زده پرداخت کرده است. هوشنگ بازوند در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی در فرمانداری سرپل ذهاب برگزار شد، افزود: زلزله پارسال در مجموع 6 هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های استان وارد کرد که تاکنون دولت بیش از این میزان اعتبار برای استان گذاشته و این یک کار بی سابقه و قابل تقدیر است. وی گفت: همچنین 400 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در بحث اشتغال به مناطق زلزله زده اختصاص یافت. نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: دولت سقف امهال وام‌های زلزله‌زدگان را 2 هزار و 317 میلیارد تومان اعلام کرد که براساس اطلاعات اخذ شده از بانک‌ها، تمام وام های زیر 50 میلیون تومان با موافقت رئیس جمهوری امهال شد. بازوند ادامه داد: همچنین وام‌های بیشتر از 50 میلیون تومان نیز با تصویب کمیته‌ای قرار است تا پایان مهر امهال شود که دلیل تشکیل این کمیته نیز نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی است.


ساخت 271 واحد مسکونی در قصرشیرین
مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین از پایان عملیات ساخت 271 واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان که در جریان زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان پارسال تخریب شده بود، خبرداد. وی افزود: از مجموع این واحدهای تازه احداث شده ، 13 واحد در مناطق شهری و 258 واحد نیز در مناطق روستایی است. فرماندار قصر شیرین گفت: در جریان زلزله پارسال ، 960 واحد شامل 650 واحد مسکونی شهری و 310 واحد مسکونی روستایی قصرشیرین تخریب شد. تاتار بیان کرد: اکنون 629 واحد مسکونی شهری و روستایی قصرشیرین در مرحله پی کنی ، 639 واحد در مرحله پی سازی ، 534 واحد در مرحله اسکلت بندی ، 387واحد در مرحله دیوارچینی، 424 واحد در مرحله سقف گذاری و 230 واحد نیز در مرحله گچ و خاک است. وی در ادامه از معرفی پنج هزار و 193 تن از مالکان واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی ناشی از زلزله 7.3 دهم ریشتری 21 آبان پارسال برای دریافت تسهیلات مورد نیاز بازسازی به بانک های عامل این شهرستان خبر داد. تاتار افزود: از مجموع واحدهای معرفی شده به بانک های عامل ، مالکان پنج هزار و 138 واحد مسکونی با عقد قرارداد با بانک های عامل، موفق به دریافت تسهیلات مورد نیاز شدند. وی اضافه کرد که از مجموع واحدهایی که تسهیلات ساخت و یا تعمیرات را دریافت کرده اند ، 479 واحد احداثی و چهار هزار و 112 واحد نیز تعمیری است. او گفت: در مجموع تاکنون 40 میلیارد و 770 میلیون تومان تسهیلات برای احداث و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله پارسال اختصاص یافت که از این میزان 35 میلیارد و 394 میلیون تومان آن جذب شده است. تاتار همچنین از تشکیل پرونده برای یک هزار و 611 مستاجر واحدهای تعمیری و احداثی در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون برای 308 واحد مسکونی شهری و 10 واحد تجاری قصرشیرین توسط شهرداری نیز پروانه ساخت صادر شده است.


ساخت 2 مدرسه در قصرشیرین پایان یافت
فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه در جریان زلزله آبان پارسال، 6 واحد آموزشگاهی در این شهرستان تخریب شد، گفت: ساخت 2 مدرسه در روستاهای سید «حاتم و آقا برار» از توابع قصرشیرین پایان یافت و هم اکنون دانش آموزان در این 2 واحد مشغول تحصیل هستند. تاتار افزود: ساخت دبیرستان 15 کلاسه معلم و باقر فانی نیز هم اکنون در مرحله سقف گذاری است. وی گفت: همچنین دبیرستان 12 کلاسه رسالت و آموزشگاه قصرجدید نیز در مرحله فونداسیون و سنگ چینی هستند.


ساخت پنج خانه بهداشت تخریبی در دست اقدام است
فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون ساخت پنج خانه بهداشت در روستاهای «شیرین آب، آقا برار، سید احمد، کرکهرک و گراوه تازه آباد» در دست انجام است که برخی از این واحدها در مرحله تحویل زمین و برخی نیز در مرحله سفت کاری و پایان اسکلت هستند. تاتار افزود: همچنین سه واحد خانه بهداشت روستاهای «سید سعید، سید ایاز و مرکز سومار» نیز در دست اقدام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha